به گزارش برنا؛ دانش آموزان به دلیل شیوع کرونا تحت  آموزش‌های مجازی  قرار گرفتند. باید دانست که این نوع آموزش چندان کامل و جامع نبود و دانش آموزان از لحاظ آموزشی و پرورشی نیازمند اقدامات اساسی هستند.

آموزش ناکارآمد برای دانش آموزان سراسر جهان

محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش و پرورش به خبرنگار برنا گفت: طی دو سال گذشته آموزش‌ها به شکل مجازی بوده است و بر اساس آمار جهانی در این ایام آموزش‌های مجازی 40 درصد ناکارآمد در زمینه خواندن، نوشتن و حساب کردن برای دانش آموزان بوده است.

این کارشناس آموزش تصریح کرد:  نارسایی‌های آموزش‌های مجازی در برخی از کشورها شدت و حدت داشته است. با این تفاسیر دانش آموزان در سوم دبستان سال تحصیلی 1400-1401 به لحاظ آموزشی 40 درصد ناتوان‌تر از دیگر دانش آموزان هستند. این دانش آموزان نیاز به باز آموزی دارند.

نقاط ضعف دانش آموزان بررسی و جبران شود

نیک نژاد افزود: باید بر روی این دانش آموزان بررسی جدی انجام شود. از سوی دیگر دانش آموزانی که در این زمینه ضعف عمومی دارند که باید جبران شود.

به گفته او می‌توان از طریق کلاس‌های جبرانی و اختصاص بیشتر به آموزش پرداخت.

کیفیت خواندن، نوشتن و حساب کردن دانش آموزان مورد بررسی قرار بگیرد

 نیک نژاد افزود: باید یک برنامه تدوین و در زمینه ارتقای کیفیت خواندن، نوشتن و حساب کردن دانش آموزان ارایه شود.

 این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان سال سوم ابتدایی باید در زمینه آموزش در زمینه‌های خواندن، نوشتن و حساب و ریاضی بررسی‌های شوند و برنامه‌های مجزا، پرکاربرد و کیفی برای این افراد اختصاص داده شود.

دانش آموزان ابتدایی از لحاظ پرورشی نیازمند یادگیری چه مهارتی هستند؟

او درباره اقدامات در زمینه پرورشی تاکید کرد: باید در کنار تقویت سه درس در پایه‌های اول تحصیلی از لحاظ پرورشی دانش آموزان  را بیش از پیش در کنار هم قرار داد تا در یک برنامه مدون و حساب شده نحوه تعامل با یکدیگر را بیاموزند. در این شرایط هدف آموزش‌های نوین نحوه رفتارهای دوستانه دانش آموزان و تعامل با یکدیگر را بیاموزند.

مهارت های موثر برای یادگیری دانش آموزان چیست؟

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان در ارتباطات اجتماعی باید سازگاری و تعامل با یکدیگر و گذشت در رابطه را بیاموزند و به این طریق کارهای گروهی شرکت کنند. در این شرایط باید از طریق کلاس‌های گفت و گو، کتابخوانی، آموزش‌های خاص شهروندی را فرابگیرند.  باید پوشش آموزشی را ایجاد و توانایی اجتماعی را لحاظ کرد.

او درباره نحوه رفتار با دانش آموزانی که از فضای مجازی استقبال نکردند، گفت: هر اقدامی در این زمینه منوط به برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری است. بر اساس قول وزارت آموزش و پرورش باید روند واکسیناسیون برای معلمان  و کارکنان وزارت آموزش و پرورش انجام شود.

نباید دانش آموزان را از درس زده کرد

نیک نژاد در پایان افزود: بر اساس قول‌های مسئولان در وزارت بهداشت تا تیر سال جاری واکسیناسیون معلمان انجام می‌شود. در این شرایط می‌توان فرصت داشت که 3 تا4 زنگ در هفته دانش آموز را به مدرسه فراخواند تا تحت آموزش قرار بگیرند. نباید در این برنامه‌ها دانش آموزان را از درس زده کرد.

//انتهای پیام: 4