شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#انگلیس

اتحادیه اروپا با انگلیس اتمام حجت کرد!

سران اتحادیه اروپا درباره اجرای بندهای توافق برگزیت پیرامون موضوع حساسیت برانگیز ایرلند شمالی با نخست وزیر انگلیس اتمام حجت کردند.

اتحادیه اروپا با انگلیس اتمام حجت کرد!

به گزارش منیبان، اوروسلا فون درلاین و شارل میشل روسای کمیسیون و شورای اروپا که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به انگلیس سفر کرده‌اند طی جلسه‌ای سه‌جانبه با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تصریح کردند که لندن باید به وعده‌های خود بر اساس توافق برگزیت عمل کند.

فون درلاین توافق جمعه نیک را که بر صلح ایرلند شمالی نظارت دارد حائز اهمیت خواند و تصریح کرد که هر دو طرف باید به آنچه در پروتکل ایرلند شمالی توافق شده عمل کنند.

براساس پروتکل ایرلند شمالی که از اول ژانویه به اجرا درآمد، ایرلند شمالی در بازار واحد اروپا باقی ماند و تعرفه‌های گمرکی اروپا برای ایرلند شمالی حفظ شد. این درحالیست که برای اجناسی که از انگلیس وارد ایرلند شمالی می‌شوند کنترل‌های گمرکی در نظر گرفته شده است.

هدف از این پروتکل جلوگیری از بازگشت به برقراری مرزهای فیزیکی بین این منطقه انگلیس و جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) است تا به این ترتیب صلحی که در سال ۱۹۹۸ (توافق جمعه مقدس) و پس از سه دهه درگیری‌های خونین بین طرفداران باقی ماندن زیر پرچم انگلیس و جمهوریخواهان طرفدار یکی شدن این جزیره، برقرار شد حفظ شود.

اما گروه‌های وفادار به انگلیس در ایرلند شمالی نسبت به موانع وارد کردن کالا از انگلیس معترض بوده و این پروتکل را در تناقض با پیمان جمعه نیک می‌دانند. آن ها دو ماه پیش در خیابان‌های بلفاست دست به تظاهرات زده و هم اکنون بیم از درگیری‌های جدید در این تابستان افزایش یافته است.

هرچند برگزیت بخشی از دستورکار جلسه گروه هفت نبود اما این مساله از سوی طرف‌های اروپایی که برای شرکت در اجلاس سران به انگلیس سفر کرده‌اند پیش کشیده شده است.  

اتحادیه اروپا هشدار داده که در صورت رفتار یکجانبه لندن، قاطعانه واکنش نشان خواهد داد. شارل میشل می‌گوید «کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از پیش احساس نگرانی می‌کنند. ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا منافع خود، تمامیت بازار واحد و شرایط رقابت عادلانه را حفظ کنیم».

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم امروز در دیدار با جانسون بر لزوم باز تعریف روابط دو کشور تاکید و تصریح کرده که روابط لندن - پاریس زمانی بهبود خواهد یافت که لندن روی حرف خود طبق توافق برگزیت بایستد.

در این میان ایرلندی بودن تبار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم سبب شده تا واشنگتن به حمایت از اجرای پروتکل ایرلند شمالی برخاسته و نسبت به پیامدهای اختلاف لندن با بروکسل بر صلح دو ایرلند هشدار دهد.