شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بر کشورهای منطقه چه تاثیری دارد؟

پایگاه خبری 'دِ اینترنشنال نیوز' در گزارشی نوشت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر/۲۰ شهریور امسال تاثیری مهم بر مناسبات کشورهای همسایه و منطقه خواهد گذاشت.

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بر کشورهای منطقه چه تاثیری دارد؟

به گزارش منیبان ،«رامش کومار وانکوانی » یکی از اعضای مجلس ملی و رئیس شورای هندوهای پاکستانی با انتشار مقاله ای در پایگاه خبری "د اینترنشنال نیوز" پاکستان با اشاره به اثرات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان  اضافه کرد خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور جوبایدن همزمان با بیستمین سالگرد حملات به مرکز  تجارت جهانی و وزارت دفاع آمریکا بدون  دستاورد مهمی می تواند تغییرات زیادی در منطقه  ایجاد کند.

وی با بیان اینکه  به نظر می رسد که آمریکا قادر به قطع کامل خود با افغانستان نیست اضافه کرد در شرایط جدید با توجه به تلاش روسیه و  چین برای گسترش نفوذ در چین ، واشنگتن نیاز دارد که پایگاههایی در کشورهای همسایه افغانستان داشته باشد.

رئیس شورای هندوهای پاکستانی با بیان اینکه  شرایط در برخی از کشورهای آسیای میانه نسبت به گذشته تغییر یافته نوشت هم اکنون قرقیزستان ،قزاقستان و تاجیکستان با تغییر مناسبات و روابط خود از متحدان روسیه هستند.

هم اکنون بیش از پنج هزار سرباز روس در بزرگترین پایگاه نظامی در روسیه مستقر است و از سوی دیگر قانون  اساسی ازبکستان نیز اجازه ایجاد پایگاه نظامیان خارجی در این کشور را نمی دهد.

نفوذ چین در آسیای میانه 

در ادامه این گزارش با اشاره به افزایش نفوذ و تاثیر چین در کشورهای آسیای میانه آمده  است چین و روسیه به همراه  کشورهای آسیای میانه موفق به ایجاد پیوندها و روابط نزدیک با تمام احزاب در افغانستان شدند و بسیار مشتاقتند تا پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نقش های فعال تری بازی کنند. 

 وانکوانی با اشاره به نقش محوری پاکستان در جنگ علیه تروریستم اظهار داشت تعداد زیادی از سربازان و مردم پاکستان جان خود را برای  مبارزه با تروریسم فدا کردند و همچنان وضع دشوار و دوراهی در مسئله مرز خارجی وجود دارد.

پاکستان پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار نمی دهد 

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی از بن بست گفت وگوهای آمریکا و پاکستان بر سر ایجاد پایگاه نظامی در  این کشور خبر داد.

شاه محمود  قریشی وزیر خارجه پاکستان در واکنش به انتشار گزارشهایی در خصوص علاقه مندی امریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در پاکستان اظهار داشت اسلام آباد پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار نمی دهد.

با وجود اینکه آمریکا برای خروج از افغانستان مصمم است اما تاکنون هیچگونه سیاست و خط مشی مشخصی در باره شرایط پس از خروج نیروهایش ترسیم نکرده است و دراین شرایط رقابت کشورهای  منطقه برای گسترش نفوذ در افغانستان افزایش می یابد.