به گزارش برنا؛ این روزها هر یک از نامزدهای انتخاباتی از برنامه‌های خود در زمینه اقتصادی صحبت می‌کنند. غافل از اینکه توجه به محیط زیست غنی اما آسیب دیده ایران می‌تواند یکی از ارکان توسعه کشور در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی باشد. با بررسی وضعیت محیط‌زیستی کشور باید به این امر اذعان داشت که مساله فرونشست زمین، چالش‌های آبی، آلودگی هوا و ... از مسائل چند وجهی و نیازمند فعالیت دیگر دستگاه‌ها است.

محیط‌زیست در گفتمان هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی نبود

مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست درباره اولویت‌های محیط‌زیستی کشور مورد توجه نامزدهای انتخاباتی به خبرنگار برنا گفت: تاکنون مسائل محیط‌زیستی  در گفتمان هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی نبوده است.

تجریشی تاکید کرد: اغلب مسائل مطرح شده اقتصادی است. به باور بنده محیط زیست یکی از اقتصادی‌ترین گفتمان‌ها است. برای مثال سالانه در شهر اصفهان 8 میلیارد دلار و شهر تهران 4 میلیارد دلار صرف خسارت‌های زیست محیطی می‌شود.

هزینه کلان تخریب محیط زیست برای کشور/ محیط زیست جزو بسته‌های اقتصادی هیچ  نامزده انتخاباتی نبود

تجریشی گفت: سالانه اقدامات در راستای رفع فرسایش خاک 8 میلیارد دلار هزینه دارد. بنابراین محیط زیست یک مقوله کاملا اقتصادی است. محیط زیست ابعاد مختلف جامعه همچون سلامت را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: توجه به محیط زیست ایجاد اشتغال را به دنبال دارد. محیط‌زیست جزو بسته‌های اقتصادی هیچ یک از کاندیداها قرار نگرفته است. برای مثال بنده تاکنون برنامه‌های دو نفر از کاندیدهای ریاست جمهوری را بررسی کردم، اما از لحاظ اقتصادی هیچ مساله محیط زیستی را در نظر نگرفتند.

کاهش خسارت‌های محیط زیستی  و افزایش درآمدها

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: محیط زیست در مرکز مسائل اقتصادی قرار دارد. اگر خسارت‌های زیست محیطی را کاهش دهیم، طبیعتا درآمدها افزایش می‌یابد.

او در زمینه  اقدامات برای رفع مشکلات زیست محیطی ادامه داد: باید برای مهار این مهم به سمت فن‌آوری پیشرفته حرکت کرد تا بتوان به اقتصاد کشور کمک کرد. تاکنون در گفتمان هیچ یک از نامزدها این موارد مشاهده نشده است.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: اگر امروزه مسائل محیط‌زیستی جزو اولویت‌های نامزدهای انتخاباتی نیست، چون مردم نتوانستند مطالبه‌گر  باشند یا اصحاب رسانه نتوانستند بگویند که اقتصاد فقط شامل پول جیب نمی‌شود، بلکه تمامی ابعاد زندگی در مساله محیط‌زیستی تاثیرگذار است.

تجریشی درباره توجه به آموزش از سوی تصمیم‌گیران و دیگر نامزدها نیز تاکید کرد: آموزش به معنای فرهنگسازی باید مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال کاندیدها در زمینه مسائل محیط زیستی نتوانستند متوجه موضوع شوند و این نشان می‌دهد که در  آموزش و فرهنگسازی محیط زیستی نتوانستیم عملکرد مناسب داشته باشیم.

او افزود: ما نتوانستیم متخصص محیط زیست تربیت کنیم و نتوانستیم مسائل محیط زیستی را در زندگی مردم وارد کنیم.

جبران خسارت‌های محیط زیستی دشوار است

این مقام مسئول تصریح کرد: بی‌شک در آینده خسارت محیط زیستی همچون گرد و غبار، بحران آب، فرونشست زمین و ... کشور را فلج می‌کند. جبران خسارت‌های محیط زیستی دشوار، گران یا غیرقابل مهار است.

او در پایان افزود: در این شرایط دیدگاه‌های محیط زیستی باید در زندگی تصمیم‌گیران در عرصه‌های مختلف وجود داشته باشد. این خسارت‌ها در زمینه اقتصادی وارد شده اما توجهی به آن نمی‌شود.

//انتهای پیام: 3