شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نتایج

خبر عراقچی از نتایج مذاکرات وین/ فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم

کدخبر: 418704
اقتصاد نیوز : معاون وزیر خارجه با بیان این‌که وقایع زمانی هیچ ارتباطی با مذاکرات ما ندارد، گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و امیدوارم انتخابات پرشکوهی با مشارکت مردم باشد و آن‌چه مردم تشخیص می‌دهند، در صندوق‌ رای‌ها مشخص شود و عمل بسیار مهمی برای کشور است، ولی به جای خودش انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، گفت: فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی در وین برسیم

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (شنبه) در پایان دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام عنوان کرد: امروز ششمین دور مذاکرات با یک جلسه کمیسیون مشترک شروع شد و تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و مذاکراتی که کماکان مورد اختلاف است را در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی مورد بحث قرار دهیم و راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود.

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، طبیعتا با توجه به پیشرفت‌های سریع علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خودش را دارد و اینها بحث‌های مفصلی را می‌برد و مجموعه این اقدامات در چه جدول زمانی باید انجام شود. 

عراقچی خاطرنشان کرد: مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول بندی و جدول زمانی داریم و این‌که مشخص شود در چه روزی اگر به جمع بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و چگونه راستی آزمایی شود، همه این‌ها مراحل مذاکراتی جزیی و فنی و بحث‌های سیاسی و حقوقی دارد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: بلافاصله بعد از کمیسیون مشترک جلسات مذاکراتی را شروع کردیم و ظرف روزهای آینده مذاکرات ادامه خوهد داشت و تا به یک جمع بندی دست یابیم و به شکلی به موقعیتی برسیم که ان‌شاءالله تصویر تقریبا کاملی را از یک توافق نهایی داشته باشیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم قابلیت تأمل و تصمیم گیری را داشته باشیم.

وی درباره اینکه آیا مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌یابد؟ بیان کرد: ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم و نه وقت را تلف می‌کنیم. هر چه زودتر برسیم، البته بهتر است، مهم این است که در این توافق آن اصولی که ایران بخواهد رعایت شده باشد و شاخص‌هایی که بخواهیم به آن رسیده باشیم.

معاون وزیر خارجه با بیان این‌که وقایع زمانی هیچ ارتباطی با مذاکرات ما ندارد، گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و امیدوارم انتخابات پرشکوهی با مشارکت مردم باشد و آن‌چه مردم تشخیص می‌دهند، در صندوق‌ رای‌ها مشخص شود و عمل بسیار مهمی برای کشور است، ولی به جای خودش انجام خواهد شد.

وی گفت: مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، قبلش و بعدش، برای ما آن‌چه ملاک است این است که در مسیر تحقق خواسته‌های ایران حرکت کنیم، تاریخی برای خودمان ملاک قرار نمی‌دهیم که چه زمانی برسیم یا نرسیم قبل از چه اقدام دیگری باشد یا نباشد، تا هر زمانی که طول بکشد و نیاز بدانیم که مذاکرات را ادامه دهیم برای این‌که به مطلوب خودمان برسیم مذاکرات ادامه خواهد یافت، بدون این‌که وقتی تلف کنیم یا اجازه دهیم دیگران وقت تلف کنند.

عراقچی بیان کرد: به شخصه فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم.تصور بنده این است حداقل یک بار دیگر باید جمع بندی کنیم و به پایتخت‌ها منتقل شود. نمی‌توانم پیش بینی کنم این دور چند روز طول می‌کشد.