شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات
گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلای تهران؛

افت تقاضای سکه در آستانه انتخابات + نمودار

کدخبر: 418554
اقتصادنیوز: امروز 22 خرداد1400 سکه امامی تحت تاثیر افت قیمت طلای جهانی و دلار قیمت‌هایی زیر مرز 10 میلیون 500 هزار تومان را به ثبت رساند، عده‌ای کاهش طبیعی تقاضا در آستانه انتخابات را نیز در افت قیمت سکه موثر می‌دانند.

به گزارش اقتصادنیوز  قیمت دلار آمریکا عصر روز پنج‌شنبه در حوالی 24 هزار و 20 تومان قرار داشت. نرخ دلار در معاملات پشت خطی تحت تاثیر خبر شروع دور جدید مذاکرات در هفته جاری و برداشته شدن برخی تحریم‌ها افت کرد. البته واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به برداشته شدن نام 3 مقام سابق نفتی از فهرست تحریم‌ها بیشتر جنبه انتقادی داشت. وی در توئیتی خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم شدگان را نامرتبط با گفتگوهای برجامی عنوان کرد و گفت نمی‌توان این اقدام‌ها را پیامی از حسن نیت دانست.

روند قیمتی دلار در روز جاری

قیمت دلار در شروع معاملات روز شنبه 420 تومان از نرخ عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر و روی 23 هزار و 600 تومان قرار داشت. قیمت دلار در ادامه قدری رشد کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 23 هزار و 640 تومان قرار گرفت. مرزهای حساس قیمتی دلار 23 هزار و 800 تومان و 24 هزار و 200 تومان عنوان می‌شدند و نرخ این ارز از نهم خرداد از این محدوده بیرون نرفته بود. در معاملات پشت خطی روز جمعه و به دنبال آن در شروع معاملات روز شنبه دلار خارج از محدوده نوسان اشاره شده قرار گرفته و انتظارات کاهشی قدری در بازار تقویت شده بود.

قیمت دلار متشکل و درهم امارات

قیمت دلار متشکل نیز معاملات روز شنبه را با کاهش 259 تومانی نسبت به نرخ متوسط روز پنج‌شنبه آغاز کرد و روی 23 هزار و 105 تومان قرار گرفت. در نتیجه بازار متشکل ارزی نیز هم جهت با بازار آزاد تغییرات قیمتی منفی را به ثبت رساند.

علاوه بر این درهم امارات صبح امروز در حوالی 6 هزار و 500 تومان قرار داشت. تحلیل‌گران قرار گرفتن درهم بالای 6 هزار و 600 تومان را برای صعود دلار لازم می‌دانستند. از این رو نوسان قیمت درهم زیر مرز اشاره شده نیز احتمالا در ناکامی دلار برای صعود موثر بود.

سنگ طلا

سکه امامی و طلا جهانی

سکه امامی عصر روز پنج‌شنبه روی قیمت 10 میلیون و 675 هزار تومان قرار داشت و مانند دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه تغییرات قیمتی منفی را ثبت کرد. طلای جهانی معاملات هفته گذشته را با قیمت 1878 دلار به پایان رساند و نتوانست مرز 1900 دلار را حفظ کند. قیمت دلار در ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ایران روی 23 هزار و 610 تومان قرار داشت. در نتیجه متغیرهای مهم، قیمت سکه را به سمت پایین می‌کشیدند. ارزش ذاتی سکه 10 میلیون و 440 هزار تومان بود. قیمت سکه امامی در ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز روی 10 میلیون و 500 هزار تومان قرار داشت. قیمت سکه در ادامه کاهش یافت و در ساعت 11 و 30 دقیقه روی 10 میلیون و 460 هزار تومان قرار گرفت. در نتیجه سکه مرز حساس 10 میلیون و 500 هزار تومانی را از دست داد، اما حباب قیمتی آن مثبت باقی ماند. به هر روی قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز روی 10 میلیون و 480 هزار تومان قرار گرفت.  

اما افت قیمت طلای جهانی و دلار تنها دلایل کاهش قیمت سکه نیستند، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است تغییرات منفی قیمت سکه علاوه بر عوامل ذکر شده با کاهش طبیعی تقاضا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مرتبط است.