شهرخبر
پاسخ قاضی‌زاده به دغدغه‌های مردم؛

در پنجره طلایی هستیم اما دچار انسداد شده‌ایم!

کدخبر: 418669
اقتصادنیوز: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی در سومین مناظره تلویزیونی درباره راهکارهای دولتش برای مقابله با تورم، عدالت، رکورد، مقابله با فساد، یارانه ها و اشتغال توضیحاتی ارائه داد

به گزارش اقتصادنیوز محورهای اظهارات این نامزد انتخاباتی به شرح زیر است:

- لازم است این دغدغه‌ها ریشه یابی شود و روش اصلاح آن بیان شود.

-عدم توازن تراز و نمودار بیکاری و روندهایی است که از سال ۸۵ تاکنون بر اساس شاخص آماری همچنان در حال تکرار است.

- وضعیت افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور و همچنین وضعیتی که در حوزه اشتغال و بخش‌های مختلف‌های تولیدی وجود دارد همچنان به روال قبل باقی مانده است.

- بخش خدمات و به خصوص کارمندی در حال افزایش است اما نرخ بیکاری در بین استان‌ها نیز مشخص است که افزایش می‌یابد و از این موضوعاتی که نشان دهنده عدم توازن در بخش آموزش و غیره است؛ به طور مثال ما با اینکه افزایش تولید مسکن پیدا کردیم اما محصول آن فقط در چند استان است و این باعث شده کم کم یک مهاجرت سراسری شکل بگیرد و وضعیت ترکیب جمعیتی کشور تغییر پیدا کند.

- این مهاجرت سراسری که اتفاق افتاده آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق را افزایش می‌دهد. آنهم به خاطر هویت اجتماعی که از بین می‌رود و وضعیت سرمایه اجتماعی مشخص است به دلیل اینکه منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و منابع به صورت نادرست توزیع می‌شود اتفاق می‌افتد.  مردم این‌ها را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کار نابلدی مسئولان می‌بینند.

- آن چیزی که امروز در  زندگی مردم مطرح است این است که می‌گویند ما در پنجره‌های طلایی هستیم اما متاسفانه وضعیت کشور به جای اینکه رشد پیدا کند دچار یک قفل و انسداد شده است.

- کارنامه این دولت ها هم در این زمینه روشن‌ است. همه دولت‌ها نقاط قوت و ضعفی داشتند اما موضوعات اساسی حل و فصل نشده است؛ مشکلاتی که در گذشته وجود داشت و در مناظرات دوره قبل هم  ذکر شد اکنون هم مطرح است.

- این اختلالات اجتماعی و نحوه مدیریتی که مردم می‌بینند بی‌اعتمادی به دولت‌ها را شکل داده است.

- در فقره کرونا ببینید مردم چقدر گرفتار شده‌اند، خانواده‌هایی را می‌شناسم که مادر یا پدر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند یتیم به جا گذاشته است اما مردم یک نوع اختلال رفتار و سوء مدیریت در تصمیم‌گیری‌ها می‌بینند و بعد هم تقصیرها گردن مردم می‌افتد!

- مردم یک سال است که از بین نان و جان مانده‌اند و ۶۰ درصد مشاغل ما به صورت روزمزد است، حال به آنها می‌گوییم کار نکنید. بنابراین مجبورند سنگین فعالیت کنند.

- خطاب به مسئولان مربوطه به ویژه آقای روحانی که مناظرات را مورد تفقد قرار داده است، عرض می‌کنم که در این جمع کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد لذا اعلام آمادگی می‌کنم و شما از دفتر خود خارج و در در صدا و سیما حاضر تشریف بیاورید تا درباره موضوع کرونا و سایر موضوعات با شما مناظره کنم.

- در موضوع بنزین مشخص نشد که چه کسی مسئول است، ستادهایی درست کردیم که همه پشت آن پنهان می‌شوند و در نهایت مقام معظم رهبری مجبور است که وسط کار بیاید چرا که از مسئولان مربوطه کسی حاضر نشد اظهار تاسف کرده و استعفا دهد و عذرخواهی کند.

- مسئله اصلی نظام دیوان‌سالاری کشور است که ۸۰ سال است تغییر پیدا نکرده و باعث شده است روز به روز مردم مستضعف تر شوند و عده خاصی که به رانت و سیاست و قدرت وصل هستند برخوردار شوند و مردم ضعیف‌تر شوند.

- لازم است که ساز و کارهای اداری کشور و طرز تفکر مدیریت تغییر پیدا کند و نوع نگاه به مردم تغییر یابد.

- در قانون اساسی نحوه حاکمیت را ذکر کردیم اما امروز مردم را از گردونه خارج کرده‌ایم. حاج قاسم سلیمانی گفته است هر کجا مردم بودند آنجا موفقیت بود و هر کجا مردم نبودند با شکست مواجه شدیم.

-  پیش‌بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم، منظومه‌ای به نام دولت و مردم تشکیل خواهیم داد که این واگذاری اختیارات اجرایی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به فرمانداران و بودجه‌ها تجمیع شده به صورت برنامه‌ریزی شهرستان و فرمانداران در اختیار از آنها قرار گیرد که از مدیران به مردم داده خواهد شد.

- اگر یک سوم مردم شهرستان از مدیری ناراحت شوند و آن را استیضاح کنند، دولت موظف است آن را اجرا کند اما در حال حاضر تمام اختیارات را از مردم گرفته و فقط در اختیار دولت مرکزی قرار داده شده بنابراین ما آن را در سراسر کشور توزیع می‌کنیم و همه شهرستان ها از نظر ما پایتخت خواهد بود و اختیارات هیئت وزیران را دارند.