دولت هادی با بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده مخالفت کرد

پس از بیانیه مشترک آمریکایی، اروپایی و سعودی در خصوص رفع محاصره فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده در ازای توقف عملیات آزادسازی مأرب، وزارت خارجه دولت مستعفی منصور هادی با صدور بیانیه‌ای با این ایده مخالفت کرد.

به نوشته وبسایت الخبر الیمنی، در این بیانیه ادعا شده است که بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده، موجب واردات سلاح از سوی «حوثی‌ها» و نادیده گرفتن بحران گرسنگی می‌شود و به جای رفع محاصره فرودگاهها و بنادر، اتحادیه اروپا باید فشار بیشتری به ارتش و کمیته‌های مردمی بیاورد.

نشست مجازی آمریکایی، اروپایی، سعودی شب گذشته با حضور «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی و «تیم لیندرکینگ» نماینده آمریکا در امور یمن، تشکیل شد و طرف‌های شرکت کننده در خصوص راه‌حل‌های پایان درگیری‌ها در یمن گفت‌و‌گو کردند.

در بیانیه پایانی این نشست، پیشنهاد جدیدی به دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) شده که جان مایه اصلی آن رفع بی قید و شرط محاصره فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده در مقابل توقف عملیات آزادسازی استان «مأرب» است.

در این بیانیه آمده است که لیندرکینگ از پایان هفته گذشته دور جدید رایزنی‌های خود برای حل و فصل بحران یمن را در حوزه قاره اروپا آغاز کرده و در دیدار با سفیر فرانسه در واشنگتن  بر ضرورت توقف درگیری‌ها در مأرب در ازای بازگشایی بدون محدودیت فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده، تأکید کرده است.

در حالیکه دولت سعودی اخیرا بر بازگشایی فرودگاه صنعاء تحت اشراف ائتلاف متجاوز به یمن و سازمان ملل تأکید دارد، هنوز بیانیه مستقلی در خصوص رفع محاصره فرودگاه صنعاء و بنادر یمن بدون قید و شرط سابق، صادر نکرده است.

بیانیه نشست سه گانه آمریکایی، اروپایی و سعودی در حالی است که دولت واشنگتن در شامگاه پنج شنبه تحریم‌های جدیدی علیه برخی نهادهای یمنی وضع کرد.