شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تحریم#سود

همتی:

سود ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی کاسبان تحریم در سال

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: برجام راه حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی و حمایت مقام معظم رهبری پیش روی کشور گذاشت اما شما به مردم بگویید چرا برای مردم نفعی نداشت من می‌گویم به این دلیل که اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می کردند.

سود ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی کاسبان تحریم در سال

به گزارش منیبان،«عبدالناصر همتی» عصر شنبه در بخش اول از نیمه نخست سومین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بدون اعاده رشد اقتصادی در حد ۵ درصد نمی شود مشکل بیکاری را حل کرد و شاهد رشد اقتصادی باشیم  و بدون سرمایه گذاری رشد اقتصادی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه علم اقتصاد می گوید باید محیط سرمایه گذاری امن باشد، اظهار داشت: گرانی وجود ندارد و تورم عامل گرانی است . تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا بر هم زده است و شما یک کشور نشان دهید که بدون مبادلات اقتصادی با جهان رشد داشته است.

همتی تصریح کرد: بدون رشد اقتصادی کشور نمی‌توان بیکاری را حل کرد اما ظرف چند دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی ما نیم درصد بیشتر نبود در طول یک دهه گذشته تقریبا می توان گفت سرمایه گذاری شیب منفی نزولی داشته و بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی معنا ندارد.

وی ادامه داد: دوستان راجع به یکسری روبنا ها صحبت می کنند. اقتصاد مفاهیم و معادلات خود را دارد علم اقتصاد به ما می‌گوید باید محیط سرمایه گذاری امن باشد و بر مبنای یک محیط سرمایه گذاری بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را می توان در بین مردم عادلانه تقسیم کرد.

همتی عنوان کرد: آقای رئیسی می گویند گرانی سازی، باید جلو گرانی سازی را بگیریم تورم عامل گرانی است که در دنیایی که تورم شده است نگرانی وجود ندارد شما در اروپا دیدید که مبارزه با گرانی وجود داشته باشد چرا قیمت ارز بالا رفت؟ چرا قیمت مسکن بالا رفت؟ خود را به راه دیگری نزنیم جناب آقای رئیسی.

وی ادامه داد: توجه کنید تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را بر هم زده است چرا این اتفاق افتاده است شما یک کشور در دنیا نشان بده که بدون مبادلات اقتصادی جهانی بتوانند پیشرفت کرده باشند و رشد کرده باشند. جناب آقای جلیلی می‌فرماید اگر این هفت مشکل است چرا  راجع به موضوعات دیگر حرف می‌زنیم چیزهای دیگر بسیار مهم است، تحریم بسیار مهم است.

هزینه ۱۶ میلیارد دلاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران 

همتی عنوان کرد: من برنامه خاص برای اشتغال جوانان، مسکن جوانان، کنترل تورم اعاده رشد حداقل ۵ درصدی و برگرداندن تورم به دامنه ۸ تا ۱۲ درصد دارم. اما در این هفت دقیقه فرصت نمی شود. باید چند نکته را عرض کنم همین جریانی که دوستان بیاید چرا از علت دیگری صحبت نمی‌کنید من می‌گویم این جریان می‌خواهد بدون دنیا زندگی کنیم.

وی تصریح کرد: بدون دنیا زندگی یعنی چه شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و اگر بلد باشید نتیجه آن رشد ۸ درصدی تبدیل به رشد ۰ درصدی یا منفی می‌شود. من می‌گویم هزینه آن را چه کسی می دهد از جیب مردم برمی‌دارند این هزینه ها را مردم می دهند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: به مردم بگویید؛ یک کشتی با پرچم جمهوری اسلامی نمی‌تواند روی دریا بفرستیم، پرسپولیس و استقلال نمی تواند پول خود را از AFC بگیرند برنده می شوند و نمی توانند پول خود را بگیرند.

همتی عنوان کرد: در مورد تجارت کشور بگویید که به خاطر معادلات محدود کشور سالی ۲۰ درصد هزینه می دهیم و ۱۶ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد میکنیم چرا می‌گویید راجع به عوامل دیگر صحبت نکنید جناب آقای رئیسی سوال من این است که حضرتعالی که به عنوان سرگروه این پنج نفر هستند که در مقابل من ایستاده اند بفرماییداگر قدرت دست تندروها بیافتد چه اتفاقی می‌افتد و خیلی راحت می گویم تحریم‌های جدید با اجماع جهانی بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد:  برجام راه حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی و حمایت مقام معظم رهبری پیش روی کشور گذاشت اما شما به مردم بگویید چرا برای مردم نفعی نداشت من می‌گویم به این دلیل که اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می کردند. این ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ۶ برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور از کنار آن راحت نگذریم.

همتی در ادامه گفت: فکر می‌کنید به همین راحتی وضع مملکت خراب شده و تورم ایجاد شده است به دلیل اینکه دولت کسری بودجه پیدا کرده است. چرا دولت کسری بودجه پیدا کرد برای اینکه سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار درآمد کشور به خاطر تحریم کم شده است چرا باید بگویییم نه اینها نیست خواهش می کنم به این نکات توجه کنید. اینها این کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود اجازه نمی دهند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بشود.

وی تصریح کرد: ترامپ و کاسبان تحریم با همدیگر زیر میز مذاکرات زدند من مطمئنم یک دولت عاقل با حمایت و پشتیبانی رهبری به زودی می تواند تحریم ها را بردارد.

خاکریز این جنگ تحمیلی در خانه مردم است

همتی تصریح کرد: آیا می‌خواهید پس از برداشتن تحریم‌ها ایران از منفعت اقتصادی بهره ببرد؟ من فکر می‌کنم شما نمی‌خواهید اصلاً سرمایه وارد کشور شود. الان چند سال است که ما نتوانستیم سرمایه جذب کنیم. شما نمی‌خواهید شغلی برای جوانان ایجاد شود اما مردم می خواهند اما فکر می‌کنم جناب آقای رئیسی و آنهایی که در ستاد شما شبانه روز فعالیت می‌کنند اینها نشستند و مخالف برجام هستند آنها مخالف تصویب اف ای تی اف هستند.

 وی ادامه داد: الان این ۵ نفر که در مقابل من نشسته اند جناب آقای رییسی، جلیلی، زاکانی، رضایی و جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی اینها نگذاشتند دوسال اف ای تی اف را معطل کردند. می گویند رابطه با خارج نمی‌خواهیم ، بانک ها ارتباط با خارج را نمی خواهند. خب معلوم است وضع کشور این می شود و نرخ ارز بالا میرود.

همتی ادامه داد: می گویند نرخ ارز بالا رود گرانی سازی کالاها اتفاق می‌افتد؛ من هم اقتصاد خوانده ام و هم در سه دهه گذشته مسوولیت اقتصادی داشته ام. من برنامه دارم حتی برای کشورهای همسایه ای حاج قاسم عزیز توانست امنیت آنها را فراهم کند من می‌خواهم روابط اقتصادی گسترش پیدا کند. در سیاست خارجی من عربستان دشمن نیست و امارات دشمن نیست. خودروساز داخلی می‌تواند پیشرفت کند اما باید با خودروساز خارجی رقابت کند این نیست که پراید را به قیمت فورد آمریکایی به مردم بدهند و تحمیل کنند. خاکریز این جنگ تحمیلی در خانه مردم است الان روزی چند نفر به بخاطر داروهای خاص از بین می روند.

همتی تصریح کرد: آقای رئیسی و همه دوستانی که با اف ای تی اف مخالفت کردید گل به خودی زدید شما با تندروی در زمین ترامپ در این مدت بازی کردید. من خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید تعامل با خارج و دفاع از منافع ملی اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.