شهر خبر
انتخابات ۱۴۰۰|

اظهارات جلیلی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

جلیلی گفت: رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد تا در آن بزنگاه‌ها و در آنجا‌هایی که ظرافت لازم دارد که ممکن است همه این متوقف بشود او بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد کار متوقف شود.

خبرگزاری میزان - «سعید جلیلی» در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تصویر دولت آینده وی از گرانی و نرخ بالای تورم چه خواهد بود، گفت: سوالی که شما کردید فکر می‌کنم این بود که چه رویکردی ما داریم نسبت به دغدغه ها، چون این‌ها موضوعاتی است که مطرح شده و موضوعات درستی هم هست.

وی افزود: سوال مردم ممکن است این ۷ مورد باشد یا چیز‌های دیگری را هم بیان کنند که این هفت تا هفت تای بسیار درستی است، اما دغدغه مردم چیز دیگری است؛ دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود؟ ببینید الان برای این ۷ موضوعی که بیان شده است، دوستان پاسخ‌هایی را بیان فرمودند و حتما من هم یک پاسخ‌هایی را در این باره دارم، سوال این است که پاسخ‌های این ها، نه مسئله اش و نه پاسخش مثل کرونا نیست که، اینطور نیست که بگویی هم مسئله نا شناخته است و هم پاسخ نا شناخته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سوال این است که این موضوعاتی که هم مساله و هم پاسخ شناخته شده است چرا تا به حال حل نشده است و این دغدغه مردم است. درباره تورم، امروز متوسط نرخ کشور‌های دنیا ۲ و نیم درصد است، بیش از صد کشور در این حد و زیر ۵ درصد تورم را آورده اند، سوال این است که چرا در ایران حل نشده، پاسخ‌ها هم که مشخص است، چرا حل نشده؟ من عرضم این است که درباره مثلا مسکن که بیان می‌شود، می‌گویند ما زمین داریم، مصالح داریم، نیروی انسانی هم داریم، پس امکان ساخت مسکن را داریم، چرا حل نشده است؟

جلیلی تاکید کرد: دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند، ببنید ما صحبت از مقام رئیس جمهور می‌کنیم، آن هم رئیس جمهور ایران، یعنی کشوری با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد، می‌تواند جهش پیدا کند، بعد ما امروز سوال مان این است که چه جوری ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم. به نظرم دغدغه‌ی مردم اینطور چیزهاست، خود مسئله‌ها که مشخص است مردم در کوچه و بازار با زندگی شان این‌ها را لمس می‌کنند، دغدغه این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مثلا دولت می‌گوید من ۲ سال تورم را کنترل کردم، ۳ سال، تورم که مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید، بحث این است که مردم نگرانی دارند که آیا سال دیگه هم تورم پائین خواهد بود یا نخواهد بود، این یک روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود. یک سال یا چند سال خوب می‌شود یک دفعه دوباره این فنر تورم در می‌رود و گران می‌شود.

جلیلی گفت: سوال مردم این است، دغدغه مردم این است که اگر همین هفت تایی که می‌گویید که درست هم هست و مساله مردم است می‌گویند پس چرا مسائل دیگر به عنوان مسائل اصلی مطرح می‌شود، چرا مسائل دیگر ضریب پیدا می‌کند، چرا مسائل دیگر توی کار می‌آید و با قدرت بیشتر مطرح می‌شود. من بحثم این است. حالا بپردازیم به سوال شما که دولت ما چه رویکردی خواهد داشت، دولت ما رویکردش این است که هر کدام از این‌ها پاسخ‌های خاص خود را دارد که حتما درست است و برخی هم برخی دوستان اشاره کردند، بحث ما این است که اگر شما می‌خواهید این مسائل را حل می‌کنید این یک برنامه جدی می‌خواهد، شما یک قالی ایرانی که قدمت زیاد در کشور ما دارد را می‌خواهید ببافید، باید برای آن نقشه داشته باشید، رج به رج، گره به گره مشخص باشد هر کدام در هر نقطه‌ای چه رنگی دارد چه نخی دارد چه چیزی دارد، اصلا مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کرد.

وی افزود: کار رئیس جمهور الان دقیقا این است، فرق می‌کند با وزیر که حالا بگوید مسکن را یکی. باید بداند و اشراف داشته باشد به این نقشه، به نقشی که هریک از وزارتخانه‌ها باید ایفا کنند تا تورم حل بشود تا مسکن حل بشود و تا نظام سلامت درست بشود. من عرضم این است که ما صحبت از رئیس جمهور می‌کنیم، این رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد به این نقشه یا نباید داشته باشد، یک شبه که برنامه نوشته نمی‌شد، با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود، باید اشراف داشته باشد تا در آن بزنگاه‌ها و در آنجا‌هایی که ظرافت لازم دارد که ممکن است همه این متوقف بشود او بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد کار متوقف شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: بحث مهمی که درباره نقش رئیس جمهور اینجا است این است که آیا از روزی که مسئولیت را عهده دار می‌شود زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد، یکی از دغدغه‌های مردم این است که یکدفعه ۴ سال یا ۸ سال می‌گذرد و می‌بینیم که چیزی انجام نشد، بعد یا یکی معذرت خواهی می‌کند که اگر منصف باشد و اگر نباشد که تازه طلبکار مردم هم می‌شود. تازه می‌گوید خیلی هم خوب است.

 

 

تکمیل می‌شود