شهر خبر
انتخابات ۱۴۰۰|

اظهارات همتی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

همتی گفت: برای اشتغال جوانان، برای مسکن جوانان، برای کنترل تورم، برای اعاده رشد حداقل ۵ درصد و برگرداندن تورم و دامنه ۸ تا ۱۲ درصد برنامه دارم.

خبرگزاری میزان - «عبدالناصر همتی» در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تصویر دولت آینده وی از گرانی و نرخ بالای تورم چه خواهد بود، گفت: سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی در حد حداقل ۵ درصد، نه می‌شود بیکاری را حل کرد و نمی‌شود رفاه و کشور آورد. میانگین رشد اقتصادی ما ظرف یک دهه گذشته، شیب نزولی منفی داشته است و بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی معنا ندارد. دوستان راجع به یکسری روبنا ها صحبت می‌کنند. اقتصاد مفاهیم و معادلات خودش را دارد.

وی افزود: علم اقتصاد به ما می‌گوید که باید محیط سرمایه‌گذاری امن باشد و بر مبنای این سرمایه‌گذاری امن بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و بتوانیم این رشد اقتصادی را به صورت عادلانه بین مردم تقسیم کنیم. اینکه به مردم بگوییم گرانی، اولاً اینکه اصلاً نگرانی وجود ندارد. جناب آقای رئیسی می‌گویند گرانی‌سازی انجام شده است. تورم عامل گرانی است. در دنیایی که تورم به دو یا سه درصد رسیده است، نگرانی وجود ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آیا شما در اروپا می‌بینید که مبارزه با گرانی وجود داشته باشد؟ چرا قیمت ارز بالا رفت؟ چرا قیمت مسکن بالا رفت؟ ما خودمان را به راه دیگر نزنیم جناب آقای رئیسی. خواهش من این است که به این نکته توجه کنیم. تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را به هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ شما در دنیای کشور و نشان بدهید که بدون مبادلات اقتصادی جهانی بتواند پیشرفت کرده باشد رشد کرده باشد.

همتی همچنین اضافه کرد: جناب آقای جلیلی می‌فرمایند که اگر این هفت مورد مشکل است چرا راجع به چیزهای دیگر صحبت می کنید؟ چیزهای دیگر خیلی مهمتر است. تحریم خیلی مهم است. برنامه‌های من برای این هفت موردی که شما گفتید تدوین شده است و من برای هر کدام برنامه خاصی دارم. برای اشتغال جوانان، برای مسکن جوانان، برای کنترل تورم، برای اعاده رشد حداقل ۵ درصد و برگرداندن تورم و دامنه ۸ تا ۱۲ درصد برنامه دارم. ولی چون فرصت نمی‌شود در این ۷ دقیقه باید چند نکته را عرض کنم.

وی گفت: همین جریانی که دوستان می‌گویند چرا از علت دیگر صحبت نمی‌کنید من می‌گویم این جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. بدون دنیا زندگی یعنی چه. اولاً شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید. اگر هم بلد باشید نتیجه آن این است که رشد ۸ درصدی که داشتیم تبدیل می‌شود به رشد صفر درصدی یا منفی.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هزینه آن را چه کسی می دهد این هزینه از جیب مردم برداشته می‌شود. مردم عزیز این هزینه را می‌دهند. به مردم بگویید الان یک کشتی با پرچم ایران را ما نمی‌توانیم روی دریا بفرستیم. پرسپولیس و استقلال نمی‌تواند پول خود را از AFC بگیرند.ذتجارت خارجی ما به خاطر مبادلات منفی ما ۲۰ درصد در سال هزینه می‌دهیم. سالی ۱۶ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد می‌کنیم. چرا می‌گویید درباره عوامل دیگر صحبت نکنیم؟

وی گفت: جناب آقای رئیسی، سوال من از حضرتعالی این است که به عنوان سرگروه این پنج نفر هستید که در مقابل من ایستاده‌اید، پاسخ دهید که اگر قدرت در دست تندروها بیفتد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من خیلی راحت بگویم تحریم‌های جدید با اجماع جهانی بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

همتی افزود: برجام راه‌ حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی و حمایت مقام معظم رهبری، جلوی پای کشور گذاشت. اما شما مردم حق دارید بگویید چرا هیچ نفعی برای شما نداشت؟ من میگویم؛ به این دلیل که اگر تحریم‌ها نبود، کاسبان تحریم، سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند. این ۳۵۰ هزار میلیارد تومان، ۶ برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است. ما به راحتی از کنار آن نگذریم، آیا فکر می‌کنیم همینطوری وضع اقتصاد خراب شده است؟

 

 

تکمیل می‌شود