شهر خبر
انتخابات ۱۴۰۰|

اظهارات رئیسی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

آیت‌الله رئیسی گفت: اصلاح در نظام مالیاتی حتماً باید صورت بگیرد و باید بروکراسی زاید و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود.

خبرگزاری میزان - آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تصویر دولت آینده وی از گرانی و نرخ بالای تورم چه خواهد بود، گفت: دغدغه‌هایی که اعلام کردید، بخشی از دغدغه‌های مردم است، دغدغه‌های مردم دغدغه‌های بسیاری است. ما در نشست‌های فراوان و مردمی که در آستان مقدس رضوی و قوه قضائیه با مردم داشتم، از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار گرفتم. در ارتباط با مردم برای مهم‌ترین این دغدغه‌ها راهکار پیدا کرده‌ام و ان‌شاءالله وضعیتی که برای دولت آتی پیش‌بینی کردیم اگر رأی مردم به مردم تعلق گرفت، به نظرم اگر برنامه اقتصادی را در سه بخش خلاصه کنیم البته یک ابر موضوعاتی داریم که آن‌ها را اگر زمانی باقی بماند اعلام خواهم کرد. می‌خواهم اشاره کنم به این سه موضوعی که بیشترین مسئله است، یکی اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض که بخش اول است.

وی در ادامه افزود: مسئله دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و بخش سوم جهش در تولید و تقویت کسب‌وکار است. نسبت به بخش اول که برخی از این دغدغه‌ها همان‌طور که اشاره کردیم، به نظر من یکی از مشکلاتی که مردم امروز با آن روبرو هستند، فساد است. ما در دستگاه قضایی برخورد با مفسد کردیم، اما برخورد با فساد جایش در دولت است که باید برخورد با فساد و بستر‌های آن صورت گیرد؛ حتماً افرادی که آلوده باشند و یا افرادی که زمینه رانت و فساد داشته باشند جایشان در دولت نیست. حتماً باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد شود که بتواند همه دارایی‌های اقتصادی را رصد کند از برنامه‌های دیگر ما در ارتباط با دولت مسئله سامانه شفافیت است تا تمامی قراردادها، عملکرد شرکت‌ها، مدیران دولتی بیایند در سامانه‌ای پشت ویترین برای مردم قرار بگیرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما این کار را زمانی که در آستانه قدس مشغول به فعالیت بودم، انجام دادیم اطلاعات مربوط به شرکت‌هایی اقتصادی که تعداد آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ شرکت بود را پشت ویترین گذاشتیم تا مردم ببینند و این باعث اعتماد مردم می‌شود. شفافیت موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود بنده از روزی که به قوه قضاییه آمدم یکی از مسائلی که مردم، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس می‌گفتند حساب خاص در اختیار رئیس قوه قضاییه بود. با دوستان گفتیم تمام تلاش‌تان را بکنید. ما بتوانیم به مردم گزارش دهیم و بگوییم منبع درآمد و هزینه‌اش کجاست. ما به مردم گزارش دادیم و گفتیم که هر سال هم در این باره گزارش خواهیم داد، این بگومگو تمام شد. شفافیت مسئله بسیار مهمی است اگر شفافیت اجرا شود شما یقین داشته باشید که اجرای کامل مقررات شفافیت، زمین‌خواری، قاچاق کالا، مسئله فرارهای مالیاتی و بسیاری از این فسادها کنترل خواهد شد. موضوع دیگر تحول ساختاری است در این راستا مسئله مهم تحول در نظام بانکی است دولت‌های مختلف آمده‌اند گفته‌اند ما می‌خواهیم تحول در نظام بانکی ایجاد کنیم، اما ما امروز بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌بینیم.

آیت الله رئیسی همچنین گفت: این باید با قدرت حل شود معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد و با پیگیری ما بخش مهمی از معوقات بانکی را دنبال کردیم این اصلاح نظام بانکی می‌تواند یکی از ضرورت‌های کشور و دولت است.  اصلاح سوم، اصلاح در نظام مالیاتی است که حتماً باید صورت بگیرد و باید بروکراسی زاید و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود. سامانه هوشمند جزو برنامه‌های جدی ما است. مالیات هم باید عادلانه و جدی و واقعی شود و کاهش مالیات از ۲۵ درصد به واحدهای تولیدی به ۱۰ درصد برسد. البته با یک شیب ملایم این کار امکان‌پذیر است.

 

 

تکمیل می‌شود