شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه

تیم مانچینی مثل یک مدعی شروع کرد/ ترکیه ۰-۳ ایتالیا؛ چیرو، لورنزو و همه خوب‌ها

تیم مانچینی مثل یک مدعی شروع کرد/   ترکیه ۰-۳ ایتالیا؛ چیرو، لورنزو و همه خوب‌ها

شاگردان روبرتو مانچینی با ارائه یک نمایش زیبا و مالکانه موفق شدند گام نخست را در یورو ۲۰۲۰ مقتدرانه بردارند و با سه گل ترکیه را خاک ایتالیا شکست دهند.

در مسابقه افتتاحیه رقابت‌های یورو 2020، امشب در ورزشگاه المپیکو رم تیم‌های ملی ایتالیا و ترکیه از رقابت‌های گروه A رو در روی یکدیگر قرار گرفتند؛ کارنامه 28 بازی متوالی بدون شکست و هم‌چنین 8 پیروزی متوالی بدون حتی دریافت یک گل باعث شده بود تا شاگردان روبرتو مانچینی با انگیزه مضاعفی در خانه مقابل ترکیه به میدان بیایند.

 

مطابق انتظار در نیمه نخست توپ و میدان در اختیار ایتالیایی‌ها بود و شاگردان شنول گونش به دنبال دفاع تیمی برای حفظ نتیجه بودند که به خوبی توانستند مقابل حملات پرشمار ایتالیا در نیمه نخست بایستند و اجازه خلق موقعیت جدی روی دروازه چاکیر را ندادند؛ جدی‌ترین موقعیت نیمه اول روی ارسال کرنر برای کیه‌لینی مدافع پیش‌تاخته ایتالیا به دست آمد که ضربه سر او با واکنش استثنایی دروازه‌بان ترکیه دفع شد.

 

در نیمه نخست سه موقعیت مشکوک به پنالتی رخ داد، دو صحنه مشکوک درون محوطه جریمه ترکیه و یک صحنه مشکوک درون محوطه جریمه ایتالیا که ماکلی داور هلندی مسابقه هیچ اعتقادی به پنالتی نداشت؛ مشکوک‌ترین صحنه در دقیقه 45 و پس از برخورد ارسال اسپیناتزولا به دست مدافع ترکیه رخ داد که داور ویدئویی هم تصمیم ماکلی را تایید کرد و بازی ادامه پیدا کرد تا نیمه اول بدون گل مساوی به پایان برسد.

-

 

پس از 13 شوت نافرجام در نیمه اول، ایتالیایی‌ها در نیمه دوم با میل بیشتری به گلزنی وارد زمین شدند و به دنبال شکستن محاصره خط دفاعی ترکیه بودند و به حملات پرشمار خود به مانند نیمه اول ادامه دادند؛ سرانجام حملات شاگردان مانچینی باعث شد تا نفوذ عالی دومنیکو براردی و ارسال او، با اشتباه مریح دمیرال وارد دروازه ترکیه شود و اولین گل یورو 2020، این‌چنین توسط مدافع حریف به ثمر برسد.

 

پس از این گل، آشفتگی خط دفاعی ترکیه بیشتر شد و آن‌ها فرصت بیشتری برای حمله به تیم حریف دادند و این مسئله باعث شد تا بار دیگر با تاثیرگذاری براردی و روی ریباند شوت دیدنی اسپیناتزولا، در دقیقه 66 چیرو ایموبیله از دفع ناقص دروازه‌بان ترکیه استفاده کند و اختلاف گل‌های دو تیم را به عدد 2 برساند.

 

فوتبال دفاعی ترکیه پس از دریافت گل دوم هم ادامه داشت و شاگردان مانچینی اجازه خودنمایی به تیم حریف ندادند و به حملات خود برای افزایش اختلاف و پیروزی قاطع در گام نخست ادامه دادند؛ پرسینگ شدید ایتالیایی‌ها توأمان با اشتباه عجیب چاکیر در شروع مجدد بازی همراه شد تا توپ به براردی برسد و روی کار تیمی و پس از سه پاس تک‌ضرب، توپ به لورنتزو اینسینیه رسید و او تیر خلاص را به پیکره ترکیه زد و پیروزی سه بر صفر تیمش را رقم زد.

 

پس از گلزنی اینسینیه، با تصمیم روبرتو مانچینی زوج گلزن خط حمله ایتالیا از زمین مسابقه خارج شدند تا برای دیدارهای آینده، استراحت کنند و بلوتی و کیه‌زا به عنوان جانشین ایموبیله و اینسینیه وارد زمین شدند؛ در دقیقه 10  پایانی بازی و پس از گل سومی که ایتالیایی‌ها به ثمر رساندند، توپ و میدان بازهم در اختیار شاگردان روبرتو مانچینی بود و اجازه حمله به حریف ندادند تا سوت پایان بازی توسط داور هلندی دمیده شود و اولین مسابقه یورو 2020، با پیروزی ایتالیا همراه شود.

 

پیروزی در جدال امشب باعث شد تا رکورد بازی‌های بدون باخت متوالی تیم ملی ایتالیا با هدایت روبرتو مانچینی به عدد 29 برسد و هم‌چنین آن‌ها برای نهمین بازی متوالی بدون باز شدن دروازه‌شان پیروز از زمین مسابقه خارج شدند و حالا تا انجام دیگر بازی گروه A میان ولز و سوئیس، ایتالیایی‌ها صدرنشین گروه با تفاضل +3 و کسب سه امتیاز شیرین دیدار افتتاحیه هستند.

 

بازی از هفته اول گروه A رقابت‌های یورو 2020؛ جمعه: 1400/03/21 ؛ ساعت: 23:30
استادیوم: المپیکو رم
داور: دنی ماکلی

 

ترکیب تیم ملی ایتالیا:

 

جان‌لوییجی دوناروما
الساندرو فلورنزی (46: جیووانی دی لورنزو)
لئوناردو بونوچی
جورجیو کیه‌لینی
لئوناردو اسپیناتزولا
نیکولو بارلا
جورجینیو
مانوئل لوکاتلی (74: برایان کریستانته)
دومنیک براردی (85: فدریکو برناردسکی)

لورنتزو اینسینیه (81: فدریکو کیه‌زا)
چیرو ایموبیله (81: آندره‌آ بلوتی)

 

سرمربی: روبرتو مانچینی

 

 

ترکیب تیم ملی ترکیه:

 

اورجان چاکیر
زکی چلیک
مریح دمیرال
چایلار سویونجو
اومیت مراش
اوکای یوکوشلو (65: عرفان کاهوجی)
اوزان توفان (65: کان آی‌هان)
هاکان چالهان‌اوغلو
یوسف یازیچی (46: چنگیز اوندر)
کنان کارامان (76: هلیل درویش اوغلو)
بوراک ایلماز

سرمربی: شنول گونش

 

 

 

کارت زرد:

 

چایلار سویونجو (دقیقه 88) هلیل درویش اوغلو (دقیقه 90) از ترکیه

 

 

شرح گل :


ایتالیا یک – ترکیه صفر (دقیقه 53: گل به خودی دمیرال): روی حمله سرعتی ایتالیایی‌ها، دومنیکو براردی درون محوطه جریمه حریف توپ را به صورت کات‌بک برای چیرو ایموبیله فرستاد که در میانه راه توپ به سینه مریح دمیرال برخورد کرد و وارد دروازه ترکیه شد تا این‌چنین اول گل یورو 2020 رقم بخورد.

 

 

ایتالیا دو – ترکیه صفر (دقیقه 66: چیرو ایموبیله): کار تیمی فوق‌العاده زیبای ایتالیایی‌ها از سمت راست آغاز شد که توپ را براردی با ارسال تماشایی برای اسپیناتزولا فرستاد اما ضربه سرکش مدافع چپ ایتالیا را چاکیر دروازه‌بان ترکیه دفع کرد و روی دفع ناقص او، بدون مکث چیرو ایموبیله توپ را به تور دروازه ترکیه چسباند تا حساب کار دو بر صفر شود.

 

 

ایتالیا سه – ترکیه صفر (دقیقه 79: لورنتزو اینسینیه): روی اشتباه مرگبار چاکیر دروازه‌بان ترکیه، توپ به براردی رسید و روی کار تیمی و با چهار پاس، به سرعت توپ به زیر پای لورنتزو اینسینیه منتقل شد و او توانست در موقعیتی تک به تک توپ را به گل تبدیل کند و خیال شاگردان مانچینی را از پیروزی در دیدار افتتاحیه یورو 2020 آسوده کند.

 

 

لحظات حساس:

 

دقیقه 1: نفوذ عالی دومینکو براردی از سمت راست خط حمله ایتالیا و ارسال او درون محوطه جریمه ترکیه به چیرو ایموبیله رسید که ضربه او به بغل دروازه ترکیه برخورد کرد و راهی به دروازه حریف پیدا نکرد.

دقیقه 13: فرصت شوت‌زنی پشت محوطه جریمه برای تیم ملی ایتالیا که ضربه بی‌دقت براردی با برخورد به دفاع ترکیه در آغوش اورجان چاکیر قرار گرفت.
دقیقه 16: روی یک کار تیمی، لورنتزو اینسینیه درون محوطه جریمه ترکیه صاحب توپ شد اما ضربه بدی به توپ وارد کرد و فرصت طلایی به دست آمده برای شاگردان مانچینی را از دست داد.

دقیقه 20: فرصت شوت‌زنی از پشت محوطه جریمه برای چیرو ایموبیله روی حرکت انفرادی که خود او انجام داده بود، پس از برخورد به دست مدافع ترکیه برگشت داده شد؛ بازیکنان ایتالیا اعتقاد به خطای پنالتی داشتند اما داور مسابقه چنین اعتقادی نداشت و برخورد توپ با مدافع ترکیه را طبیعی دانست و دستور به ادامه بازی داد.
دقیقه 22: اولین موقعیت جدی مسابقه روی ارسال اینسینیه از روی نقطه کرنر برای تیم ملی ایتالیا ایجاد شد که ضربه سر جورجینو کیه‌لینی از حوالی نقطه پنالتی با واکنش تماشایی دروازه‌بان ترکیه به کرنر رفت.

دقیقه 33: سانتر دومینیک براردی از سمت چپ خط حمله ایتالیا با عبور از مدافعان ترکیه به چیرو ایموبیله رسید که ضربه سر مهاجم ایتالیایی‌ها از کنار دروازه ترکیه به بیرون رفت و در چارچوب نبود.

دقیقه 44: فرصت گلزنی برای چیرو ایموبیله درون محوطه جریمه ترکیه که ضربه مهاجم ایتالیایی‌ها توسط چاکیر مهار شد.
دقیقه 45: صحنه مشکوک به پنالتی با سرنگونی بوراک ایلماز درون محوطه جریمه ایتالیا که داور مسابقه اعتقادی به پنالتی نداشت و تصمیم به ادامه بازی گرفت.

دقیقه 45: پس از عدم اعلام پنالتی به سود ترکیه، روی نفوذ اسپیناتزولا و ارسال او، توپ به دست چلیک مدافع تیم ملی ترکیه برخورد کرد که بازهم داور هلندی اعتقادی به پنالتی نداشت و کمک داور ویدئویی هم تصمیم ماکلی را تایید کرد.

 

 

دقیقه 52: در اولین موقعیتی که نصیب چنگیز اوندر شد، مهاجم تیم ملی ترکیه به سرعت به درون محوطه جریمه ایتالیا نفوذ کرد اما ضربه او با واکنش دوناروما مهار شد.

دقیقه 54: روی کار تیمی زیبا بازیکنان ایتالیا توپ درون محوطه جریمه ترکیه به لئوناردو اسپیناتزولا دفاع چپ ایتالیایی‌ها رسید که شوت محکم او از زاویه بسته با واکنش زیبای اورجان چاکیر دروازه‌بان ترکیه برگشته داده شد.

دقیقه 57: روی اشتباه دفاع ترکیه توپ به لورنتزو اینسینیه رسید و او به سرعت خود را به محوطه جریمه رساند که ضربه هافبک ایتالیایی‌ها پس از برخورد به دمیرال مدافع ترکیه راهی کرنر شد.

دقیقه 59: بار دیگر روی کار تیمی شاگردان مانچینی توپ به لوکاتی رسید که ضربه بغل پای مانوئل لوکاتی با واکنش چاکیر بار دیگر به کرنر رفت.

دقیقه 90+1: فرصت خوب گلزنی برای تیم ملی ترکیه با نفوذ بوراک ایلماز به درون محوطه جریمه ایتالیا که تکل فوق‌العاده کیه‌لینی در محوطه شش قدم باعث شد تا فرصت ایده‌آل گلزنی ایلماز از دست برود.

 

 

در حاشیه:

 

* ایتالیا در 10 بازی قبلی خود در جام ملت‌ها پیروز شده است.
* ترکیه در 5 بازی از 6 بازی قبلی خود در جام ملت‌ها موفق به کلین شیت شده است.
* گربه‌ آشیل، ایتالیا را به عنوان قهرمان یورو 2020 پیش بینی کرد؛ این گربه 8 ساله پیش بینی اشتباه در زمینه فوتبال نداشته است.

 


* ترکیه در 6 بازی قبلی خود در جام ملت‌ها شکست نخورده است.
* حضور حدود 20 هزار تماشاگر در ورزشگاه المپیکو رم یکی از اتفاقات جالب‌توجه مسابقه افتتاحیه است.

 

 

* در مراسم آغازین مسابقه امشب، شاگردان مانچینی به سبک همیشگی خود سرود ملی ایتالیا را هم‌خوانی کردند.

 

 

* صحنه مشکوک به پنالتی برای ایتالیا در دقیقه 20 و روی برخورد شوت ایموبیله به دست مدافع ترکیه، که دنی ماکلی داوری هلندی مسابقه اعتقادی به پنالتی نداشت؛ این صحنه اعتراض بازیکنان و هم‌چنین هواداران ایتالیا را در پی داشت.

 

 

* صحنه مشکوک به پنالتی برای تیم ملی ترکیه در دقیقه پایانی نیمه اول که داور مسابقه اعتقادی به خطای پنالتی روی بوراک ایلماز نداشت.

 

 

* جیانلوئیجی دوناروما با 22 سال و 106 روز به جوانترین دروازبان تاریخ تیم ملی ایتالیا تبدیل شد که در یک تورنمنت مهم‌ برای لاجوردی پوشان بازی کرده است.

 


* برای اولین‌بار در تاریخ مسابقات یورو، گل افتتاحیه این رقابت‌ها گل به‌خودی بود. (مریح دمیرال مدافع ترکیه)

 

 


* ایتالیا برای اولین بار در دوران حضورش در مسابقات یورو موفق شد در یک مسابقه حداقل 3 گل به ثمر برساند.