بالا گرفتن اختلاف مغرب و اسپانیا

همزمان با افزایش تنش میان مغرب و اسپانیا ، پارلمان اتحادیه اروپا بیانیه‌ای منتشر کرد که طی آن،  دولت رباط را به نقض قوانین بین‌المللی درباره حقوق کودکان و استفاده از آنان در مهاجرت ( غیر قانونی به اروپا ) متهم کرد.

وزیر خارجه مغرب، این بیانیه را در راستای حمایت از اسپانیا دانست و آن  را محکوم کرد و اظهار داشت: این دومین بحرانی است که میان مغرب و اسپانیا طی چند ماه اخیر به وجود آمده است و هیچ ربطی هم به پارلمان اروپا ندارد.

به نوشته روزنامه مغربی هسپرس، ناصر بوریطه  تصریح کرد: این چنین موضع‌گیری هیچ سودی ندارد و به حل و فصل اختلافات با اسپانیا کمکی نمی‌کند. با وجود این، مغرب از روابط خود با اتحادیه اروپا راضی است.

وی با ابراز تعجب از نظارت پارلمان اروپا بر چگونگی  اجرای قوانین سازمان ملل گفت: اگر این پارلمان به واقع دنبال اجرای قوانین سازمان ملل درباره حقوق کودکان است،  بهتر است نسبت به بدرفتاری که با کودکان  در اردوگاه‌های اسپانیا می‌شود، توجه کند.

اسپانیا حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت نمی‌شناسد و ماه گذشته میلادی رهبر جبهه پولیساریو در یکی ار بیمارستان‌های مادرید بستری شد. این موضوع آتش خشم مغرب  را شعله‌ور کرد، به گونه‌ای که سفیر خود را از اسپانیا فرا خواند و روابطش با این کشور  به تیرگی گرائید.

 این در حالی است که مغرب و اسپانیا درباره ترسم مرزهای دریایی با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلاف در فروردین ماه گذشته بحرانی را در روابط رباط- مادرید ایجاد کرد . وجود معادن غنی و ارزشمند زیربستر دریا، علت اصلی این اختلاف است.

تقویت ارتش سودان در مناطق مرزی با اتیوپی

به دنبال افزایش حضور نظامیان اتیوپی در مرزهای شرقی سودان، شورای امنیت و دفاع این کشور دستور تقویت امنیت مناطق مرزی در  اقلیم فشقه ( شرق و هم مرز ایتوپی ) را صادر کرد.

به نوشته روزنامه سودان تریبون،  شورای امنیت و دفاع سودان به ریاست عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی این کشور برگزار شد و طی آن به ارتش سودان دستور داده شد تا تدابیر امنیتی در اقلیم فشقه واقع در استان قضارف را افزایش دهد.

به گفته وزیر کشور سودان، در نشست شورای امنیت و دفاع سودان گزارشی از تحرکات نظامیان اتیوپی در مرزهای شرقی ارائه و قرار شد، یگان‌های مسلح با اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به مناطق  مرزی با اتیوپی تدایبر امنیتی این مناطق  را افزایش دهند.

استان قضارف سودان 110 کیلومتر با اتیوپی مرز مشترک دارد و هفته گذشته ارتش اتیوپی نیروهای خود را در این منطقه تقویت کرد و مقامات نظامی سودان پیش بینی کردند، نظامیان اتیوپی طی روزهای آینده به مواضع ارتش سودان حمله خواهند کرد.

قیس سعد: با مفسدان مذاکره نخواهم کرد

رئیس جمهور تونس در دیدار با رئیس اتحادیه کار این کشور با اشاره به وجود بحران سیاسی در کشورش  گفت: بنده برای پایان دادن به این  بحران آماده‌ام،  با تمام گروه‌ها و احزاب سیاسی وارد مذاکره شوم.

در این دیدار قیس سعید تصریح کرد: بنده هیچ گفت‌وگویی با کسانی که به فساد متهم هستند، نخواهم داشت زیرا از مفسدانی که اموال مردم تونس را به یغما بردند، اصلا نمی‌توان گذشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی تونس، قیس سعید با تاکید بر استقلال رای پارلمان ، دولت و دستگاه قضایی گفت: سکان وزارتخانه‌های دولتی را به کسانی که قدر آنها را نمی‌دانند،  هرگز واگذار نخواهم کرد.

اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر تونس سبب شد، هشام المشیشی در دی ماه گذشته اصلاحاتی را در کابینه خود به وجود آورد. به رغم اینکه 11 وزیر جدید هیئت دولت المشیشی از پارلمان تونس رای اعتماد گرفتند اما قیس سعید به دلیل وجود شبهاتی در خصوص فساد آنان اجازه نداد، وزیران جدید در برابر او مراسم تحلیف را انجام دهند. این موضوع،  بحران سیاسی بزرگی را در تونس به وجود آورد و بسیاری از فعالیت‌های دولت را متوقف کرد.  

نشست اتحادیه مغرب عربی

وزیر خارجه دولت موقت وحدت ملی لیبی خواستار برگزاری نشست سران کشورهای عضو اتحادیه مغرب عربی شد.

خانم نجلا المنقوش که به رباط رفته بود، در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مغربی خود گفت: در شرایط کنونی مناسب است، نشست سران کشورهای عضو اتحادیه مغرب عربی برگزار شود.

اتحادیه مغرب عربی با هدف یکپارچه سازی سیاسی و اقتصادی کشورهای شمال آفریقا تاسیس شده و در آن مغرب، تونس، الجزایر، موریتانی و لیبی عضو هستند.

لیبی بیش از 10 سال است که درگیر جنگ داخلی بوده  و از سال گذشته با توافق لیبیایی‌ها و بازیگران منطقه‌ایی و بین‌المللی در لیبی آتش سلاح‌ها در این کشور خاموش شده است لذا مردم لیبی نیازمند بازسازی فوری کشورشان هستند.

به نوشته پایگاه خبری الوسط – لیبیا،  خانم المنقوش با اشاره به نقش مثبت مغرب در روند گفت‌وگوهای سیاسی لیبیایی‌ها اظهار داشت: نقش رباط در حل و فصل بحران‌های منطقه‌‌ای به ایجاد ثبات در شمال آفریقا منجر شده است.

وی خواستار بازگشایی سفارت مغرب در طرابلس شد و گفت: به منظور برطرف کردن مشکل گذرنامه و اقامت مردم دو کشور با وزیر خارجه مغرب توافقنامه  تشکیل کمیته مشترک کنسولگری امضاء کردیم.