شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مناظره
نگاه|

مناظره سوم؛ ضرورت ارائه کارنامه و برنامه بجای خودنمایی با شعار‌های فانتزی

امید است در مناظره امروز، طی پرسش و پاسخ‌های مطرح شده چهره شفاف‌تری از برنامه کاندیدا‌ها به نمایش گذاشته شود و حداقل هفت کاندیدا فارغ از حاشیه‌نگاری، پاسخ‌های بی‌ربط و در نهایت جلب توجه کاریکاتوری با پرداختن به موضوعات فانتزی در راستای خودنمایی برای پیروزی در انتخابات و راهیابی به پاستور، تمام تمرکز را بر عرضه برنامه‌ها دقیق و مدون و توانمندی‌های خاص خود بگذارند.

خبرگزاری میزان - سومین و آخرین مناظره انتخاباتی در حالی امروز ۲۲ خردادماه برگزار می‌شود که اولین مناظره در شنبه گذشته با موضوع اقتصادی برگزار شد و حاشیه زیادی را در پی داشت؛ چراکه برخی از هفت نامزد انتخاباتی با در پیش گرفتن تاکتیک «بهترین دفاع حمله است» به جای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده سعی در حمله به سایر رقبا داشتند تا ضربه اول را بزنند و از مهلکه پرسش و پاسخ رهایی پیدا کنند.

اما بحث‌های مطرح شده در مناظره اول نه تنها بی‌اخلاقی‌ها و تهمت‌هایی را به همراه داشت؛ بلکه نداشتن برنامه مدون و دقیق اقتصادی از سوی برخی از نامزد‌ها به بارزترین نتیجه‌گیری از مناظره اول بدل شد.

این در حالی است که مهم‌ترین دغدغه این روز‌های کشور مسائل اقتصادی و حل مشکلات به وجود آمده در این زمینه است تا جایی که برخی کارشناسان ارائه یک برنامه دقیق در حوزه اقتصادی را کلید پیروزی هر یک از کاندیدا‌ها می‌دانند، اما در مناظره اول به استثناء ارائه برنامه‌های کلی از جانب برخی کاندیدا‌ها، شاهد پرتاب کلمات سبک و سنگین در میانه بحث و گفت‌وگو بودیم.

در همین حال دومین مناظره روز سه شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» برگزار شد. طی برگزاری این مناظره با توجه به سبقه قبلی، نامزد‌های انتخاباتی در بدو ورورد با سوال اینکه آیا بد اخلاقی در کار هست یا خیر؟ روبرو شدند که این بار نیز استفاده از تاکتیک «فرافکنی» و مقصر جلوه دادن سایر رقبا، به کمک برخی از نامزد‌ها آمد و مانع از دست‌یابی خبرنگاران به پاسخی صریح و دقیق شد.

اما در این مناظره برخلاف مناظره قبلی هفت نامزد انتخاباتی، سعی در ارائه برنامه‌های خود داشتند هر چند کلی و کمتر به بد اخلاقی روی آوردند. اما چند نکته در مورد این گفت‌وگوی سه ساعته مطرح است؛ اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد مناظره دوم می‌توان گفت استفاده از تاکتیک مناظراتی «دره عمیق» در این مباحثه سه ساعته بود.

بر اساس این تاکتیک، اوضاع به قدری از جانب یک کاندیدا تاریک و سخت جلوه داده می‌شود که هیچ راه حلی جز راهکار موجود، برای حل اوضاع منطقی به نظر نمی‌رسد. این راهکار بیشتر از جانب کاندیدا‌هایی مطرح می‌شود که مجری امر بوده و حالا جز کاندیداهاست در نتیجه با بیان جمله «اگر ما نبودیم اوضاع بدتر می‌شد»، از گود مناظره و چالش خود را رها می‌کنند.

نکته دیگری که در مورد مناظره دوم مطرح است تکرار مکرارات در سوال، جواب و در دغدغه‌های مطرح شده بود. در واقع سوالاتی که مجری ملتماسانه به دنبال پاسخشان از میان کلمات نامزد‌ها بود تکراری بودند و درعین حال معضلات روز و یا حتی ارائه راهکاری برای توسعه و جهشی در میان علامت سوال‌های مطرح شده وجود نداشت.

دقیقا همین سوالات چهار سال پیش نیز از نامزد‌های انتخابات سال ۹۶ پرسیده شده بود. یعنی این مشکلات از آن زمان تا کنون هیچ تغییری نکرده‌است؟ و یا موضوعات جدیدتری حداقل در حوزه فرهنگی و اجتماعی به وجود نیامده‌است؟ آیا جامعه ما به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در یک افسردگی فراگیر قرارگرفته است؟ همچنین مسئله دیگری که می‌توان در مورد مناظره دوم مطرح کرد اتوپیا سازی برخی کاندیداها، امنیتی کردن مشکلات فرهنگی و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای است تا جاییکه سبک موسیقی رپ نیز در میانه کلام کاندیدا‌ها شنیده شد.

به نظر می‌رسید بندبازی بر روی برخی مسائل فرهنگی که بیشتر به سمت جوانان و زنان سوق پیدا می‌کند، موضوعی است که اولویت سازی آن‌ها از جانب شبکه‌های معاند و شبکه‌های مجازی باعث شده که حتی کاندیدا‌هایی که به دنبال کسب قدرت هستند خواسته و ناخواسته در زمین دشمن بازی کنند.

در واقع یکی از تاکتیک‌های مهم رسانه‌ای که بار‌ها علیه کشور ما از جانب شبکه‌های معاند به کار گرفته شده مربوط به مسئله سازی و بزرگنمایی است. در حالی‌که ممکن است تعداد زیادی از این مسائل رخ داده در کشورمان به طور روزمره در سایر کشور‌های جهان نیز رخ بدهد و چه بسا با شرایطی بدتر! اما به دلیل سرمایه گذاری گسترده در جنگ نرم علیه ایران برخی از این مسائل بزرگنمایی و یا حتی با تحریف، مسئله سازی انجام می‌شود.

اینجاست که عدم شناخت نسبت به استراتژی دشمن، موجب تبدیل شدن به مهره بازی و کنترل از راه دور می‌شود. تا جاییکه مهم‌ترین دغدغه یک کاندیدای انتخاباتی، فراتر از رشد اقتصادی منفی، تورم صددرصدی اقلام ضروری و توقف قطار توسعه، ورشکستگی کتابفروشی‌ها، قیمت بالای کاغذ، بی‌کاری جوانان و تعطیلی انتشاراتی‌ها، در مغفول ماندن یک سبک موسیقی خاص و یا بازی با تعداد زنان در کابینه خلاصه می‌شود!

با توجه موارد گفته شده در مورد دو مناظره قبلی، امید است در مناظره امروز، طی پرسش و پاسخ‌های مطرح شده چهره شفاف‌تری از برنامه کاندیدا‌ها به نمایش گذاشته شود و حداقل هفت کاندیدا فارغ از حاشیه‌نگاری، پاسخ‌های بی‌ربط و در نهایت جلب توجه کاریکاتوری با پرداختن به موضوعات فانتزی در راستای خودنمایی برای پیروزی در انتخابات و راهیابی به پاستور، تمام تمرکز را بر عرضه برنامه‌ها دقیق و مدون و توانمندی‌های خاص خود بگذارند.

 

 

انتهای پیام/