شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#سوریه#عراق

مهر بررسی کرد؛

«عمارت خفته» داعش در «الهول»/ «بمب ساعتی» در عراق منفجر می‌شود؟

«عمارت خفته» داعش در «الهول»/ «بمب ساعتی» در عراق منفجر می‌شود؟

اردوگاه «الهول» در سوریه همان «عمارت خفته» داعش محسوب می شود که آمریکایی ها قصد دارند با انتقال ساکنان آن به عراق طرح احیای این گروه تروریستی در آنجا را تسریع کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: طی روزهای اخیر گمانه زنی های فراوانی پیرامون تلاش ایالات متحده آمریکا برای انتقال داعشی های ساکن اردوگاه «الهول» سوریه به عراق مطرح شده است. به نظر می رسد که در دوران ریاست جمهوری «جو بایدن» ایالات متحده آمریکا قصد دارد از انتقال داعشی های «الهول» به عراق، طرح احیای گروه تروریستی داعش در این کشور را تسریع کند.

در همین ارتباط،، «امیر عبدالمنعم» کارشناس امور امنیتی عراق درباره بازگشت تروریست‌ها و خانواده های آنها از اردوگاه الهول سوریه به عراق هشدار داده است. وی از طرح‌هایی از سوی واشنگتن برای احیای داعش خبر داد و اعلام کرد: «واشنگتن به دنبال بازگرداندن داعشی ها و خانواده های آن‌ها از اردوگاه الهول سوریه به عراق است. مناطق شمال نینوا یکی از مناطقی است که به دنبال بازگرداندن تروریست‌ها به آن هستند».

«حشد شعبی» بارها و در مناسبت‌های مختلف نسبت به پیامدهای خطرناک بازگشت داعشی‌های اردوگاه «الهول» به عراق هشدار داده است افزون بر این، «عباس الزیدی» از فرماندهان حشد شعبی سخنانی را در خصوص تحرکات خصمانه ایالات متحده آمریکا در خاک عراق مطرح کرده است. این فرمانده حشد شعبی در سخنانی تصریح کرد: «ایالات متحده آمریکا با تقویت تروریسم در عراق به دنبال تداوم حضور نظامی خود در این کشور است. یکی از طرح های آمریکایی ها بازگرداندن تروریست های اردوگاه الهول در سوریه به عراق است».

وی افزود: «در واقع، آمریکایی ها از طریق انتقال تروریست های تکفیری الهول به عراق برای ناامن سازی این کشور تلاش می کنند. آنها با تقویت تروریسم در صدد بقای نظامی بیشتر در خاک عراق هستند». واقعیت این است که آمریکایی ها خود نیک می دانند که تروریست ها و خانواده های آنها در اردوگاه الهول یک بمب ساعتی محسوب می شوند و در صورت بازگشت به عراق، هر لحظه امکان انفجار آنها وجود دارد.

«عمارت خفته» داعش در «الهول»/ «بمب ساعتی» در عراق منفجر می‌شود؟

شخصیت های مختلف عراقی بر این باورند که ساکنان اردوگاه الهول جملگی تروریست هایی هستند که بازگشتشان زمینه ظهور و بروز مجدد داعش در عراق را فراهم خواهد آورد. با تمامی اینها، آخرین اخبار حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا فشارهای فراوانی را بر دولت بغداد اعمال کرده است تا تروریستهای ساکن الهول را به عراق بازگرداند.

تروریست‌های داعشی در «الهول» به مثابه یک بمب ساعتی هستند که در صورت بازگشت به عراق، هر لحظه امکان انفجار این بمب وجود دارد پر واضح است که طرح بازگرداندن تروریست های ساکن الهول در راستای همان سناریوی احیای داعش در عراق به ویژه در استان های کرکوک، الانبار و نینوا، مطرح شده است. از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اقدامات تروریستی بقایای عناصر تکفیری داعش در عراق بیش از پیش تشدید شده است. علت این مسأله هم کاملاً واضح است و آن، تلاش آمریکا برای احیای داعش است.

در واقع، ایالات متحده آمریکا در شرایط کنونی بازگرداندن ساکنان الهول به عراق را ابزار مهمی برای موفقیت طرح خود در احیای داعش تلقی می کند. در همین ارتباط، «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تصریح کرده است: «به نظر می رسد که دولت عراق پس از اعمال سلسله فشارهای ایالات متحده آمریکا تصمیم به بازگرداندن خانواده های داعشی در اردوگاه الهول گرفته است. اجرای چنین تصمیمی نیازمند موافقت پارلمان عراق است».

«عمارت خفته» داعش در «الهول»/ «بمب ساعتی» در عراق منفجر می‌شود؟

با تمامی این‌ها، گزارش هایی منتشر شده است که نشان می دهد دولت بغداد تحت فشارهای ایالات متحده آمریکا با بازگشت شماری از عناصر داعش از اردوگاه الهول به «الجدعه» واقع در شهر موصل موافقت کرده است. این مسأله بیش از هرچیزی احتمال وقوع فاجعه ای مجدد در موصل را افزایش می دهد؛ مسأله ای که اعتراض نمایندگان پارلمان عراق را نیز به دنبال داشته است.

آمریکایی ها در راستای اجرای طرح «بایدن» برای احیای داعش در عراق بازگرداندن تروریستهای «الهول» به این کشور را در دستور کار قرار داده اند در همین راستا، «بدر الزیادی» تأکید کرده است: تصمیم دولت بغداد برای بازگرداندن خانواده‌های عناصر داعش از اردوگاه «الهول سوریه به الجدعه واقع در شهر موصل یک تصمیم خطرناک است. این تصمیم دولت باعث خواهد شد وضعیت امنیتی عراق نامناسب شود و مشکلات بسیاری به وجود آید».

این مقام عراقی افزود: «چنین تصمیمی، تأثیرات بسیار منفی برای سراسر عراق در پی خواهد داشت». دولت بغداد تاکنون موضعی در قبال گزارش ها مبنی بر موافقت خود با طرح بازگشت بخشی از داعشی های الهول به موصل، اتخاذ نکرده است».

به هر حال، از اردوگاه الهول در سوریه به عنوان «عمارت خفته» داعش یاد می شود، چرا که بیشترین تعداد از داعشی ها و خانواده های آنها در حال حاضر در این اردوگاه اقامت دارند. بدیهی است که بازگشت آنها به عراق نقطه آغازی برای احیای داعش خواهد بود و این همان هدفی است که دولت «بایدن» برای تحقق آن تلاش می کند.