شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کره شمالی#بیمار
سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

تکذیب تحویل سامانه ماهواره‌ای روسی به ایران/رهبر کره شمالی بیمار است؟

کدخبر: 418557
در شرایطی که گفت و گوهای دیپلماتیک میان مقامات آمریکا و چین تنش آلود شده، دبیر کل ناتو چین را بزرگ ترین تهدید امنیتی برای غرب نامیده است.

به گزارش اقتصادنیوز، تکذیب تحویل سامانه ماهواره‌ای پیشرفته به ایران از سوی پوتین، راست ترین پارلمان از زمان جنگ جهانی دوم در انتظار ایتالیا، قلدرمنشی آمریکا عامل بحران هسته ای ایران، افتتاح نشست جی7، مشاجره دیپلماتیک بر سر منشا ویروس، چین بزرگ ترین تهدید امنیتی غرب، قطع بودجه پنتاگون برای دیوار مرزی مکزیک، شایعات پیرامون سلامتی رهبر کره شمالی و مخالفت با کمک به کشورهای فقیر سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده اند.

تکذیب تحویل سامانه ماهواره‌ای پیشرفته به ایران از سوی پوتین

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی نیوز، گزارش اخیر واشنگتن‌پست مبنی بر اینکه کشورش قصد دارد به ایران نوعی ماهواره پیشرفته بفروشد را «ساختگی» خواند و در عین حال خاطرنشان کرد مسکو با تهران همکاری‌های مختلفی، از جمله در زمینه نظامی دارد.

2

پیش از این در روز پنج شنبه واشنگتن‌پست در خبری مدعی آغاز تمهیدات تحویل سامانه ماهواره‌ای پیشرفته «کاناپوس-وی» از سوی روسیه به ایران شده بود. این گزارش ادعا کرده بود که این سامانه به دوربین بسیار قدرتمندی مجهز است و می‌تواند باعث تقویت توان جاسوسی ایران در ارتباط با فعالیت‌های نظامی کشورهای خاورمیانه گردد.

قلدرمنشی آمریکا عامل بحران هسته ای ایران

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (شنبه) به صورت حضوری در وین از سر گرفته می شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند. این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتحانه‌های امورخارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد.

10

در آستانه این نشست وانگ یی، وزیر خارجه چین خاطرنشان کرده که ریشه اصلی بحران هسته‌ای ایران «اقدامات یکجانبه و قلدرمنشانه آمریکاست». وانگ یی افزود: «لغو تحریم‌ها علیه ایران در مرحله اول برای بازگشت به توافق هسته‌ای یک امر ضروری است.» او یادآوری کرد که همزمان با رسیدن مذاکرات وین به مراحل نهایی، کشورهای امضاء کننده توافق باید اقدامات دیپلماتیک خود را «برای احیای برجام» افزایش دهند.

افتتاح نشست جی7

به گزارش بی بی سی، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا رسما نشست رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت را افتتاح کرد. گفته شده که تمرکز اصلی این نشست همه گیری کووید۱۹ است. جانسون در سخنانی در مراسم افتتاحیه گفت که این نشستی است که برگزاری آن ضروری است تا رهبران بتوانند از آن درس ها بیاموزند و اشتباهاتی را که بدون شک مرتکب شده اند را تکرار نکنند. او همچنین بر فن آوری های سبز که می تواند ایجاد کننده میلیون ها شغل با درآمد بالا باشد، تاکید کرد. انتظار می رود رهبران گروه هفت به تحویل یک میلیارد دوز واکسن به کشورهایی که بیشترین نیاز را دارند، متعهد شوند.

9

هم چنین در حاشیه این نشست بوریس جانسون  و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با یکدیگر دیدار کرده اند. در جریان این ملاقات نمایندگان دو کشور با ابراز خشنودی از زمینه‌های همکاری مشترک، منشور آتلانتیک مربوط به پیوند اتحاد میان دو طرف اقیانوس اطلس را که متعلق به سال ۱۹۴۱ بود تمدید کردند. گفته می شود جو بایدن در این دیدار نسبت به موضع بریتانیا در خصوص ایرلند شمالی در جریان مذاکرات پسابرگزیت با اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده است، هر چند بوریس جانسون وجود هرگونه هشداری را از سوی ایالات متحده در این خصوص تکذیب کرده است.

مشاجره دیپلماتیک بر سر منشا ویروس

به گزارش دویچه وله، هم زمان با آغاز به کار نشست رهبران و سران کشورهای عضو جی هفت در کورن‌وال انگلستان، وزیران امور خارجه آمریکا و چین با یکدیگر تماس تلفنی داشتند که گفته می‌شود به مشاجره سیاسی بین دو کشور دامن زده است. وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی خود به نقض حقوق بشر در چین و به‌ویژه سرکوب مسلمانان ایغور اشاره کرده است. افزون بر آن، بلینکن از همتای چینی خود درخواست کرده است تا از اعمال فشار سیاسی بر تایوان بکاهد.

5

آنچه به مشاجره بین این دو ره برده است، موضوع پیگیری منشاء ویروس کرونا بوده است. بلینکن از همتای چینی خود درخواست کرده است در تحقیقات ناظر بر منشاء این ویروس همکاری کند. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از چین درخواست کرده است که زمینه سفر دانشمندان سازمان بهداشت جهانی به آن کشور را فراهم سازد. یانگ جیچی، رییس کمیسیون امورخارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین هم  ضمن بی‌پایه خواندن ادعای مربوط به نشت این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان، از بابت سیاسی کردن همه‌گیری ویروس کرونا توسط دولت آمریکا انتقاد کرده است.

چین بزرگ ترین تهدید امنیتی غرب

به گزارش رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی خلع سلاح گفت کاهش بیشتر در تسلیحات اتمی آمریکا و روسیه به اقدامات چند جانبه در راستای خلع سلاح هسته‌ای کمک خواهد کرد. وزیر خارجه چین در انتقادی غیرمستقیم از آمریکا گفت: «چین با توسعه و استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی توسط یک کشور مشخص که ثبات راهبردی را به خطر می‌اندازد مخالف است. ما مخالف استقرار موشک‌های میان برد بالستیک توسط همان کشور در همسایگی سایر کشورهای جهان هستیم.»

7

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در آستانه اجلاس هفت کشور صنعتی جی هفت، خواهان همبستگی این کشورها در برابر چین و روسیه شد. به گفته او با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ آمریکا به صحنه بین‌المللی باز گشته  و زمان یک شروع دوباره در روابط بین کشورهای بزرگ صنعتی غرب فرا رسیده است. وقتی از موقعیت استفاده درست صورت گیرد و منسجم و محکم رفتار شود، می‌توان در مقابل پکن و مسکو یک چشم‌انداز پربار با مدل اقتصادی  و جامعه باز را تضمین کرد.

از سوی دیگر هم ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم به اشپیگل گفته ما چین را به عنوان یک رقیب یا دشمن نمی بینیم، اما ظهور این کشور بزرگترین چالش امنیتی زمان ماست. چین به زودی بزرگترین اقتصاد جهان خواهد بود و در حال حاضر دومین بودجه دفاعی و بزرگترین نیروی دریایی را در اختیار دارد و سرمایه گذاری زیادی را برای ارتقای توانمندی پیشرفته نظامی مانند هوش مصنوعی انجام می دهد.   دبیرکل ناتو افزود: چین در حال نزدیک شدن به ما و تلاش برای کنترل زیرساخت های حیاتی در اروپا مانند بنادر، فرودگاه ها و شبکه های برق است.

قطع بودجه پنتاگون برای دیوار مرزی مکزیک

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که بودجه ۲.۲ میلیارد دلاری دیوار مرزی مکزیک برای ساخت و سازهای نظامی در ایالت‌های مختلف تخصیص داده می‌شود. دولت بایدن در راستای برنامه‌های تنظیم شده بودجه ۲.۲ میلیارد دلاری که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا از بودجه پنتاگون برای ساخت دیوار مرزی مکزیک گرفته بود را به وزارت دفاع بازگرداند.

8

بایدن اختصاص بودجه دفاعی کشور به دیگر پروژه‌های مانند ساخت دیوار مرزی را اتلاف هزینه و بودجه می‌داند. جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز با تایید برگرداندن بودجه دیوار مرزی مکزیک به وزارت دفاع آمریکا گفت: این بودجه صرف ساخت بیش از ۶۰ مقر نظامی در ۱۱ ایالت مختلف خواهد شد.

شایعات پیرامون سلامتی رهبر کره شمالی

به گزارش یورونیوز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پس از تقریباً یک ماه غیبت در انظار عمومی با کاهش وزن محسوسی ظاهر شده است و شایعات درباره وضعیت سلامتی او را تقویت کرده است. برخی از تحلیلگران کم شدن وزن رهبر کره شمالی را المانی برای پیش بینی چشم اندازهای ژئوپلیتیکی آینده شبه جزیره کره قرارداده اند.  مدتهاست که تحلیلگران و آژانس های جاسوسی-امنیتی جهان بدلیل داده های ناقص و کم درباره رهبر دیکتاتور کره شمالی و سیاستمداران این کشور، منبع اصلی فرضیه هایشان را «روی تصاویر ویدئویی و عکسهای کیم جونگ اون که از سوی حکومت در اختیار رسانه ها قرار می گیرد» استوار کرده اند.

1

به گفته ویپین نارنگ، تحلیگر مسائل سیاسی، در مقایسه تصویرهای حاضر کیم جونگ اون با تصویر او در ماه نوامبر می بینیم که «ساعت دوازده هزار دلاری دیکتاتور کره شمالی در اطراف مچ دست او سفت بسته شده اما عکس های اخیر نشان می دهند که این ساعت در حالتی رهاتر از مچ دست رهبر کنونی قراردارد». به گفته او «اگر کاهش وزن ناگهانی به دلیل وضعیت سلامتی او باشد، ممکن است فرضیه ها برای جانشینی او در پشت صحنه تقویت شود و این تحول می تواند برای جامعه جهانی عامل نگرانی و دردسرهای تازه تر باشد».‌ ژان اچ لی، رئیس پیشین خبرگزاری آسوشیتدپرس درپیونگ یانگ می گوید « نباید از یاد برد که پدر و پدربزرگ آقای اون بدلیل سکته قلبی جان باخته اند و بعید نیست که رهبر کره شمالی تنها بدلیل ترس از حملات قلبی سعی کرده تا وزن خود را کاهش دهد». وضعیت سلامت رهبر کره شمالی اهمیت دارد چرا که او تنها کسی است که می تواند شبه جزیره کره را با یک دستور به نابودی بکشاند. کره شمالی صاحب یکی از مهم ترین زرادخانه های هسته ای جهان است.

مخالفت با کمک به کشورهای فقیر

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنت یلِن، وزیر خزانه داری آمریکا در اظهار نظری درباره موضوع ضرورت کمک به کشور‌های فقیر اعلام کرده که کمک به این کشور‌ها با توجه به اینکه به شدت به چین بدهکار هستند، در نهایت به نفع پکن تمام خواهد شد. چین بزرگترین طلبکار از کشور‌های آفریقایی است که بدهی‌های آن‌ها از زمان شیوع بیماری کرونا به شدت افزایش یافته است.

3

راست ترین پارلمان از زمان جنگ جهانی دوم در انتظار ایتالیا

به گزارش یورونیوز، در شرایطی که تقریباً همه احزاب سیاسی ایتالیا، به جز راست افراطی، در هنگام نخست‌وزیری ماریو دراگی اطراف او جمع شدند، نتایج نظرسنجی‌های اخیر خاکی از آن است که اقبال به راست افزاطی میان رای دهندگان رو به افزایش است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که خانم ملونی، رهبر حزب «برادران ایتالیا» با شعار فاشیستی «خدا، سرزمین مادری و خانواده» در آستانه پیشی گرفتن از حزب ضدمهاجر ماتئو سالوینی نیز هست. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که حزب او دست‌کم ۲۰ درصد آراء را در انتخابات آینده این کشور از آن خود خواهد کرد و به این ترتیب راست‌ترین پارلمان ایتالیا را از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوجود خواهد آورد.

4

جورجیا ملونی ۴۴ ساله به‌ویژه از محدودیت‌های ایجاد شده در پی شیوع ویروس کرونا بشدت انتقاد می‌کند و معتقد است که این محدودیت‌ها بیش از حد بوده است. او همچنین مخالف ورود مهاجران از آفریقا به ایتالیا است. جورجیا ملونی خود را یک قهرمان میهن‌پرستی و ارزش‌های سنتی مسیحی معرفی می‌کند که از سوی طرفداران «جهانی شدن» تهدید می‌شود.  او که به طور گسترده در رسانه‌ها حضور دارد، در زندگینامه‌ای که از خود با عنوان «نام من جورجیا است» منتشر کرده، به جزئیاتی اشاره کرده که باعث برانگیختن احساسات رای دهندگان می‌شود؛ مانند این واقعیت که پدرش مادرش را قبل از تولد او رها کرده است. او اگرچه در کتابش نیز نوشته است که طرفدار فاشیسم نیست، اما بارها با همه نئوفاشیست‌های کشته شده در جریان خشونت‌های ایتالیا در دهه ۱۹۷۰ میلادی همدردی کرده است.