شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آموزش و پرورش#مدارس#دانش‌آموزان#وزارت

سامانه "سیدا" در فصل ارائه کارنامه‌ دانش‌آموزان مشکل‌ساز شد


سامانه "سیدا" در فصل ارائه کارنامه‌ دانش‌آموزان مشکل‌ساز شد

در حالیکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش از حل مشکلات سامانه سیدا سخن می‌گویند اما مدیران مدارس از اشکالات سامانه سیدا در بازه زمانی فعلی که قرار است کارنامه دانش آموزان صادر شود خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "سامانه سیدا" سامانه یکپارچه دانش آموزی است که شامل ثبت نتایج ارزشیابی، اعلام نتیجه و ارائه کارنامه به دانش آموزان است.

سامانه "سیدا" دی ماه سال 99 با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد اما از همان ابتدای فعالیت تا امروز که زمان ارائه کارنامه پایان سال دانش آموزان رسیده است، مدیران مدارس از ضعف و خطاهای این سامانه می‌گویند.

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش پیش از این در پاسخ به پرسش تسنیم درباره گلایه مدیران مدارس از مشکلات سامانه سیدا گفته بود: «سامانه مشکلی ندارد و تاحد ممکن مشکلات برطرف شده است، اگر مشکلی به ما گزارش کنند در اسرع وقت برطرف می‌کنیم، تمام مشکلاتی که قبلا ًگزارش شده بود را برطرف کردیم»؛ اما اکنون و در آستانه ارائه کارنامه پایان سال دانش آموزان مشکلات سیدا همچنان پابرجاست  و باری مضاعف بر دوش مدارس.

در همین رابطه مدیر یکی از مدارس منطقه 12 شهر تهران به تسنیم گفت: هم‌اکنون دانش آموزانی که پایه نهم را تمام کرده‌‌اند باید در مدرسه جدید ثبت‌نام کنند و مدارس برای ثبت‌نام آنها کارنامه مطالبه می‌کنند اما نمی‌توانیم کارنامه را از سامانه سیدا پرینت بگیریم.

به گفته این مدیر مدرسه، بیش از 10 روز است که امتحانات دانش آموزان پایه نهم تمام و نمرات کامل در سامانه سیدا بارگزاری شده است اما به خاطر نقص‌های متعدد سامانه نمی‌توانند کارنامه را دریافت کنند.

این مدیر مدرسه به مشکل سامانه سیدا از سال گذشته اشاره کرد و گفت: در نوبت اول نیز برای ارائه کارنامه به دانش آموزان با مشکل مواجه شدیم و در نهایت کارنامه را به صورت دستی ارائه کردیم؛ مسئولان آموزش و پرورش وقتی تصمیم دارند سامانه‌ای جدید طراحی کنند حداقل قبل از معرفی و قرار دادن آن در دسترس مدارس از زیرساخت‌های مناسب آن مطمئن شوند، آیا واقعاً نمی‌دانند که این سامانه قرار است به جمعیت میلیونی دانش آموزان خدمات ارائه دهد؟ اینکه همه مدارس را برای استفاده از سامانه سیدا به خط می‌کنند اما بعداً مشخص می‌شود سامانه به لحاظ زیرساخت پاسخگو نیست، واقعاً نابسامانی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: مسئولان می‌گویند مشکلات سامانه سیدا حل شده است اما واقعاً اینگونه نیست و هم‌اکنون مدیران مدارس و دانش آموزان سرگردان هستند؛ برای دریافت کارنامه از سیدا با این مشکل مواجه هستیم که تاریخ تولد دانش آموز را نمایش نمی‌دهد، اسم مدیر، عکس دانش آموز و محاسبه نمرات اشکال دارد همچنین گاهی برای وارد کردن یک نمره چند ساعت باید معطل ماند. امروز (شنبه 22 خرداد) از ساعت 8 صبح تا ساعت 11 فقط توانستیم هفت کارنامه را پرینت بگیریم آن هم به صورت ناقص یعنی نبود برخی اطلاعات مانند تاریخ تولد و اسم مدیر مدرسه. پنجشنبه و جمعه نیز سامانه سیدا از دسترس خارج شده بود به مناطق هم که مراجع می‌کنیم می‌گویند تمام مدراس مشکل دارند و منتظر جواب بالایی‌ها هستیم.

امید است وزارت آموزش و پرورش با پاسخگویی دراین باره، ساماندهی و حل مشکلات سامانه سیدا، سرگردانی مدارس و دانش آموزان را پایان دهد.

انتهای پیام/