شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#کودکان#آل سعود

نقض حقوق کودکان فعالان زن در زندان‌های عربستان


نقض حقوق کودکان فعالان زن در زندان‌های عربستان

یک سازمان حقوق بشری با اشاره به جنایات رژیم آل سعود علیه فعالان زن سعودی تاکید کرد که بازداشت آنها نقض حقوق کودکان این زنان نیز محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سازمان حقوق بشر « سند» تأکید کرد که با توجه به نقض شدید حقوق بشر در عربستان ، بازداشت مادران سعودی حقوق ده‌ها کودک را در این کشور را نقض می‌کند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیامدهای بازداشت خودسرانه در زندان‌های آل سعود همچنان در حال گسترش است و این امر زندگی خانواده‌های بازداشت‌شدگان به ویژه فرزندان آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این سازمان در ادامه تاکید کرد: کودکان بیشترین آسیب را از پیامدهای بازداشت خودسرانه فعالان زن می‌بینند، زیرا آنها ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند که به طور عمده بر حقوق آنها تأثیر می‌گذارد بدین ترتیب مقامات سعودی متهم به نقض حقوق کودکان سعودی هستند.

بر اساس گزارش سازمان سند، بیش از 100 فعال زن سعودی در زندان‌های رژیم سعودی از بازداشت خودسرانه رنج می‌برند، بدون اینکه مقامات سعودی به حقوق آنها و عواقبی که بر خانواده‌های آن‌ها وارد می‌شود، فکر کنند.

از جمله مادرانی که در زندان‌های آل سعود بازداشت و به دور از فرزندان خود هستند، « سماح النفیعی»، « سمر بدوی»، « نسیمه الساده»، «فاطمه آل نصیف» و .... هستند.

این سازمان حقوق بشری از مقامات سعودی خواست تا به حقوق کودکان و حقوق بشر احترام بگذارند و مادرانی را که از فرزندان خود دور هستند را فورا آزاد و پیامدهای این بازداشت خودسرانه را جبران کنند.

این درحالی است که حساب کاربری زندانیان «آزادی بیان» در عربستان سعودی ناپدید شدن فعالان زن سعودی در عربستان پس از آزادی از زندان‌های سعودی را فاش کرد.

در این گزارش آمده است که علی رغم اینکه مقامات سعودی برخی از بازداشت‌شدگان زن را که از آزادی بیان دفاع می‌کنند ، آزاد کردند آنها هنوز از کار عمومی منع و از صحنه فعالیت حذف شده‌اند و براساس قانون ضد جرائم اینترنتی آن‌ها به دلیل فعالیت در زمینه حقوق بشری به مجازات حبس محکوم شدند.

این حساب کاربری فاش کرد که زنان فعال سعودی که اخیرا از زندان‌های آل سعود آزاد شده‌ بودند ،کاملا ناپدید شده‌اند و آن‌ها به طور کامل ممنوع السفر هستند.

حساب کاربری « زنان زندانی سعودی» در فوریه گذشته لیستی از زنان سعودی بازداشت شده در زندانهای عربستان ارائه داد. این لیست شامل اسامی زنان زندانی از جمله « حلیمه الحویطی»، « فاطمه آل نصیف»،« نسیمه الساده»،« وزانه الشهری»، « اسراء الغمغام»،«عایده الغامدی»،« بسمه آل سعود»، «نعیمه المطرود» ، « میاء الزهرانی» و ... است. در لیست زنان زندانی سعودی علاوه بر دختران جوان، زنان شصت ساله نیز وجود دارد.

نقض سیستماتیک حقوق فعالان زن سعودی

وب سایت انگلیسی «میدل ایست مانیتور» بیش از 145 مورد نقض حقوق بشر علیه زنان توسط رژیم آل سعود را از زمان حکومت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سال 2017 ، که ادعاهای مکرر اصلاحات وی را نفی می‌کند ، ثبت کرده است.

روزنامه « دیلی میلی» در گزارشی به آزارهای جنسی بازپرس‌های سعودی علیه فعالان زندان حقوق زنان اشاره و آن‌ را تکان دهنده توصیف کرد.

طبق این گزارش، بازپرس‌ها زندانیان زن را پس از وادار کردن به انجام رفتارهای غیراخلاقی، از سقف آویزان کرده و به آنها شوک الکتریکی وارد می‌کردند. زنان در زندان وادار به تماشای تصاویر مستهجن می‌شدند و بازپرس‌ها، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و به تجاوز تهدید می‌کردند.

در حالی که این بازداشت‌ها انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، رژیم سعودی همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/