شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#وام مسکن
نرخ سود وام مسکن از میزان اسمی فاصله گرفت

رشد بی سابقه هزینه وام مسکن در هفته سوم خرداد+ نمودار

کدخبر: 418378
اقتصادنیوز : در هفته اخیر روند قیمت وام مسکن صعودی بوده و قیمت اوراق به مرز 60 هزار تومان نزدیک تر شد. رشد روزانه هزینه اخذ وام دراین هفته در میان تمام روزهای 1400 بی سابقه بوده است

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه وام مسکن تا ابتدای هفته اخیر روندی نوسانی را ثبت کرد. در این هفته اما ارقام مسیری صعودی داشته و رکوردی جدید را در این حوزه به ثبت رسانید.

در انتهای هفته قبل قیمت متوسط هر ورق 55 هزار و 500 تومان به دست آمد که نهایتا در پایان این هفته به مرز 60 هزارتومان نزدیک شد.

هزینه وام مسکن در هفته سوم خرداد 1400

در دریافت وام مسکن، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق هستند بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها از 15 میلیون  و 600 هزار تومان در روز شنبه به 16 میلیون و 800 هزار تومان  در روز چهارشنبه افزایش پیدا کرد.

این رقم در ابتدای این دوره برای متاهلین 26 میلیون و 800 هزار تومان ثبت شده بود که در انتهای هفته با نزدیک به 2 میلیون تومان افزایش در انتهای هفته به 28 میلیون و 800 هزار تومان تومان رسید. با توجه به اینکه نرخ سود واقعی به مبلغ اولیه پرداخت شده نیز وابسته بوده بنابراین با تغییر قیمت اوراق این رقم نیز تغییر خواهد کرد.

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند رفتاری همانند با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص مجموع هزینه هایی که مجردین باید در طول این سالها درقبال اخذ وام بپردازند باتوجه به قیمتهای روز چهارشنبه  برابر با 177 میلیون تومان و این رقم برای متاهلین برابر با 328 میلیون و 700 هزار تومان بوده است.

مسکن

افزایش نرخ سود موثر 

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. با توجه به آنکه متقاضیان وام مسکن در قبال اخذ وام دو هزینه را پرداخت می کنند بنابراین دیگر نرخ سود در همان حد اسمی 17.5 درصد نخواهد بود.

در همین خصوص نرخ سود برای متقاضیان از 20.5 درصد روز شنبه 15 خرداد به 20.8 درصد در آخرین روزکاری هفته اخیر رسید. با این حساب نرخ سود همچنان از میزان اسمی خود در حال دورتر شدن است.اما اتفاق مهم این هفته در بررسی رشد روزانه قیمت وام رقم خورده است

مسکن

رکورد زنی رشد قیمت وام مسکن در سال 1400

از ابتدای سال جاری تا کنون همواره به دلیل تقاضای کمتر و بالاو پایین شدن های عرضه اوراق تقریبا قیمت وام روندی نزولی بود و درقالب اوقات در کانال 50 هزار تومان ثبت شده است.  در اتفاقی کم سابقه در هفته سوم خرداد اما قیمت هر کدام از برگه های تسه تقریبا 4 هزار تومان افزایش پیدا کرده و به مرز 60 هزار تومان رسید. روند رشد روزانه قیمت ها نشان میدهد که اوراق تسهیلات وام مسکن در 21 خرداد ماه تقریبا 6.9 درصد افزایش پیدا کرده است. رشد روزانه و جهشی که متغیر خرید وام در این روز به ثبت رسانده رکورد بیشترین رشد قیمتها در روزهای سال جاری بوده است. 

هم اکنون بررسی ها نشان می دهد که چنانچه رفتار افزایشی هزینه وام مسکن ادامه پیدا کند رشد روزانه آن نیز دوام داشته و در این صورت در کانال 60 هزار تومان قرار خواهد گرفت.

مسکن