شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#بروز#منابع

بروز نشانه‌های صلح در یمن و کارشکنی ریاض


بروز نشانه‌های صلح در یمن و کارشکنی ریاض

در حالی که منابع عمانی از آشکار شدن نشانه‌های حل و فصل بحران یمن خبر می‌دهند در مقابل ائتلاف سعودی با بهره گیری از عوامل دست نشانده خود به دنبال به شکست کشاندن تلاش‌های صلح است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد عبدالسلام» گفتگو کننده ارشد دولت نجات ملی یمن به تشریح آخرین نتایج مذاکرات هیئت عمانی در صنعا پس از بازگشت به مسقط پرداخت و گفت: هیئت عمانی در جریان دیدارش از صنعا با «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن و رئیس شورای عالی سیاسی صنعا و رئیس ستاد و کمیته هماهنگی الحدیده و برخی شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی از مأرب دیدار کردند.

وی فضای این دیدارها را جدی دانست و اینکه اوضاع یمن مورد بررسی قرار گرفته است.

عبدالسلام تاکید کرد که صنعا به هیئت عمانی دیدگاهش را درباره پایان جنگ و محاصره اعلام کرده است که از اقدامات انسانی شروع شده و به گام‌های بعدی در زمینه تحقق ثبات و امنیت در یمن و کشورهای منطقه می‌رسد.

وی ابراز امیداری کرد که تلاش‌ها به صلح منجر شود.

عبدالسلام که به همراه هیئت عمانی به صنعا رسیده بود، بازگشت هیئت عمانی به مسقط را به منظور ادامه رایزنی‌ها با جامعه جهانی با هدف دست یابی به راه حلی برای بحران یمن دانست.

توافق برای پایان جنگ و محاصره یمن

یک رسانه وابسته به امارات از توافق درباره پایان جنگ و محاصره در یمن خبر داد.

روزنامه العرب امارات به نقل از منابع عمانی اعلام کرد که توافق درباره بازگشایی صنعا و بندر الحدیده و برقراری آتش بس با هدف اعتماد سازی قبل از هر گفت‌وگویی درباره مسائل سیاسی است.

این رسانه گزارش داد: توافق پس از تلاش‌های چند ماهه و سفرهای دوره‌ای  به صنعا، ریاض و تهران انجام شده است.

منابع عمانی به این رسانه وابسته به امارات گفتند که احتمال فروپاشی توافق در هر لحظه وجود دارد.

دیدگاه عمان درباره مذاکرات یمن

«محمد مبارک العریمی» رئیس جمعیت روزنامه نگاران عمان از احتمال گشایش در پرونده یمن طی هفته جاری خبر داد.

این اظهار نظر مقام عمانی پس از ترک صنعا از سوی هیئت عمانی و شواهد مثبت درباره دست یابی به توافق برای پایان دادن به جنگ یمن صورت گرفته است.

تحرکات دولت «هادی» برای شکست توافقات

دولت «هادی» در راستای به شکست کشاندن تلاش‌های عمان برای پایان جنگ و محاصره یمن حرکت می‌کند.

دولت «هادی» با صدور بیانیه‌ای با پیشنهادهای بین المللی برای بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده به این بهانه که از آنها استفاده نظامی می‌شود، مخالفت کرده است.

دولت دست نشانده سعودی در یمن همچنین با جدایی موضوعات انسانی با نظامی هم مخالف است.

این بیانیه کارشکنانه دولت هادی به دنبال اخبار مربوط به احتمال گشایش اوضاع و شروع بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده به عنوان گام‌های اولیه رخ می‌دهد.

منابع یمنی اعلام کردند که این اقدام دولت هادی با چراغ سبز ریاض رخ داده است که می‌کوشد با استفاده از ابزار دولت هادی، از فشارهای بین المللی و منطقه ای درباره توقف جنگ و پایان محاصره فرار کند.

این منابع در ادامه به تلاش‌های سعودی برای بازگردانیدن دولت هادی به عدن و استفاده از مهره دولت «هادی» در آستانه تحرکات بین المللی برای پایان جنگ اشاره کرده و اینکه ریاض با این برگه مانور می‌دهد.

انتهای پیام/