شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#نمایشگاه#هنرمندان

از روز ۳۱ خرداد برپا شد؛

تماشای یک سبک متفاوت عکاسی در گالری «شکوه»

تماشای یک سبک متفاوت عکاسی در گالری «شکوه»

تعدادی از هنرمندان فعال حوزه هنرهای تجسمی کشورمان با کیوریتوری بهنوش فروتن و عدنان مصلایی اقدام به برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس و مجسمه «این سال شش» در گالری «شکوه» کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تعدادی از هنرمندان فعال حوزه هنرهای تجسمی کشورمان با کیوریتوری بهنوش فروتن و عدنان مصلایی از روز سی و یکم خرداد ماه سال جاری اقدام به برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس ومجسمه «این سال شش» در گالری «شکوه» کرده اند.

در این نمایشگاه که تا سی و یکم خرداد ماه ادامه دارد، هنرمندانی همچون ابوحمید اسدی، امیر اصغرزاده، سعید امکانی، امیر حسین امیر جلالی، صفا امیر مقدم، سارا آزموده، شیرین بابازاده هومن بیات، حمید پور بهرامی، محمد ترقی جاه، کامبیز حضرت پور، فرامرز خانی، کامبیز درمبخش، عطا الله ذی نوری، جمال رحمتی، عارف رودباری، یزدان سعدی، نرگس سلیمان زاده، محمد طباطبایی، هونیا عباسی، رضا علیزاده، نگین فراهانی، بهنوش فروتن، امین قرقره چی، بهرام گوهری، ساغر مسعودی، جلال الدین مشمولی، عدنان مصلایی، سیاوش مظلومی پور، پرویز معزز، جواد نوبهار، حامد نوروزی، بهمن نیکو، حسین هادی پور بروجنی، عادل یونسی دعوت شده اند.

امیر اصغرزاده از هنرمندان عکاس شرکت کننده در نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس و مجسمه «این سال شش» در قالب نوشته ای با اشاره به انگیزه های حضورش در این رویداد هنری توضیح داده است:

«عکاسی هنری، به دنبال بیان یک ایده نظر و یا عقیده به شکلی است که کمی تامل انسان را به چالش بکشد. در این ژانر هیچ مسئله‌ای معمولی نیست و معمولاً همه چیز کاملاً به قوه تخیل بستگی داشته و واقعیت در آن بسیار آشفته و دور از چیزی است که به نظر می‌رسد. از طرفی برخی عکاسان مسائل را تخیلی نمی‌بینند اما از آن سو واقعیت‌ها را کم رنگ‌تر می‌نمایند. هنر زیبا نیازی به پیروی از مقررات ندارد و فقط باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان از آن لذت ببرند. همچنین لزومی ندارد که با تئوری های هنری مورد بررسی قرار بگیرد.

علاوه بر این همه افراد لزوماً از هر قطعه از هنرهای زیبا لذت نمی‌برند. در واقع بسیاری از هنرمندان معاصر خالق آثاری هستند که ممکن است با در نظر گرفتن قوانین هنر وحشتناک به نظر برسند و توسط منتقدان مورد هجمه قرار گیرد. فاین‌آرت حتی ممکن است شامل آثاری باشد که باعث ایجاد تشویش در مخاطب شود اما با این حال معیار سنجش میزان موفقیت یک اثر فاین آرت پاسخ احساسی است که در بیننده برانگیخته می‌شود. عکاسی فاین‌آرت به عنوان شاخه‌ای از هنرهای زیبا قلمداد شده که با یک دوربین ایجاد می‌شود.

تماشای یک سبک متفاوت عکاسی در گالری «شکوه»

تفاوتی عمده بین یک عکس اسنپ‌شات و یک عکس فاین‌آرت وجود دارد. اسنپ شات لحظه‌ای از زمان را ثبت می‌کند در حالی که عکس فاین آرت حکایت‌گر احساسات، عواطف و زیبایی آن لحظه از زمان است و اگر چه ترجیح برخی هنرمندان این است که عکسی زیبا خلق کنند اما لازم نیست که یک عکس برای اینکه در دسته فاین آرت قرار گیرد حتماً عکسی زیبا باشد.

عکس فاین آرت تعهدی برای نشان دادن واقعیت ندارد. کسانی هستند که استدلال می کنند که یک عکس فاین آرت در واقع به مخاطب تنها اجازه می‌دهد تا جهان را همان گونه که ذهن عکاس برای مخاطبین تصویر می‌کند ببینند. اما آنچه که ما با چشم دیده می شود لزوماً همان چیزی نیست که با ذهن دریافت می گردد، کما اینکه در موارد متعددی پس از بستن کادر و فشردن دکمه شاتر دریافت شده که نتیجه کار، آنچه که عنوان عکاس دیده می شود و در ذهن گذشته است، نیست. در واقع یک عکس هنگام چاپ یا انتشار همان چیزی است که در منظره‌یاب دوربین دیده می‌شود و نه بیشتر.

هنر مفهومی از آنجایی که هم یک مقوله انتقادی نمایشی و هم یک فرم ادراک شخصی هنرمندانه عملی بود، محصول «شبکه‌ای از عقاید پر هرج و مرج» محسوب می‌شود که واکنش به ظاهر متضادی را در مقابل وضعیت موجود، «بحران مدرنیسم فرمالیست»، ارائه داده است. این هنر در قالب یک جنبش هنرمندانه قابل تشخیص در دهه ۱۹۶۷- ۷۰ (۶۰) متبلور شد تا در فضای سیاسی و اقتصادی متغیر ۱۹۷۵ میلادی رشد پیدا کند.

من امیر اصغرزاده فارق التخصیل کارشناسی ارشد در رشته ارتباط تصویری با نگاهی این چنین سعی در خلق تصویری کردم که بر همین اساس نمایشگاهی گروهی در گالری شکوه تدارک دیده شده است که جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه افتتاح شده است و با موضوعیت گاو در گالری شکوه در حال نمایش است. این عکس سعی دارد خود را درفضایی متفاوت به نمایش بگذارد.»

علاقه مندان برای دیدن آثار به نمایش درآمده در این رویداد می توانند تا تاریخ ۳۱ خرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو خیابان سلیمی شمالی کوچه امیر نوری شماره ١٩ مراجعه کنند.