شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#چین

طرح گروه ۷ برای مقابله با پروژه کمربند و جاده چین


طرح گروه 7 برای مقابله با پروژه کمربند و جاده چین

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، گروه ۷ روز شنبه طرحی را در واکنش و پاسخ به پروژه کمربند و جاده چین اعلام خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشده است، گفت: گروه 7 متشکل از کشورهای ثروتمند جهان روز شنبه یک طرح جدید زیرساختی را در واکنش و پاسخ به پروژه کمربند و جاده چین اعلام خواهد کرد.

 

این مقام آمریکایی افزود: ایالات متحده همچنین سایر رهبران گروه 7 را برای اتخاذ اقدام قاطع در قبال کارگران اجباری در چین تحت فشار قرار خواهد داد و خواستار گنجانده شدن بندهایی در انتقاد از چین در بیانیه پایانی این نشست خواهد شد.

وی اظهار داشت: این اقدام تنها مربوط به مقابله و رویارویی با چین نیست. ولی تاکنون ما هیچ جایگزین مثبتی را پیشنهاد نداده‌ایم که نشانگر ارزش ها و استانداردهای ما و روش کسب و کار و تجارت ما باشد.

طرح کمربند و جاده یک پروژه چند تریلیون دلاری است که در سال 2013 میلادی از سوی شی جین پینگ رئیس جمهور چین ارائه شده است. این طرح شامل برنامه های توسعه و عمرانی است که کشورهای آسیایی اروپایی و فراتر از آن را دربرخواهد گرفت.

تاکنون بیش از 100 کشور جهان توافقنامه هایی را با چین برای مشارکت در پروژه کمربند و جاده امضا کرده‌اند که شامل احداث راه آهن، فرودگاه، بزرگراه و سایر زیرساخت های راهبردی خواهد بود.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی موسسه Refinitiv، تا اواسط سال گذشته قرارداد بیش از 2600 پروژه به ارزش 3.7 تریلیون دلار در ارتباط با طرح کمربند و جاده، امضا شده ولی بر اساس اعلام وزارت خارجه چین حدود 20 درصد این پروژه ها به خاطر بحران شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس گفت، به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پیشنهاد داده‌ام تا کشورهای دموکراتیک باید طرح جانشین خود برای این پروژه چینی را ارائه دهند.

آمریکا قصد دارد رهبران گروه 7 را برای انتقاد از وضعیت حقوق بشر در چین و تلاش های پکن برای گسترش رقابت اقتصادی و تجاری غیرمنصفانه، تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/