شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#روسیه

به بهانه روز ملی روسیه؛

بلینکن: به دنبال تعامل سازنده با مسکو هستیم

بلینکن: به دنبال تعامل سازنده با مسکو هستیم

وزیر خارجه آمریکا در پیامی فرا رسیدن روز ملی روسیه را تبریک گفت حال آنکه نتوانست لحن مغرضانه خود را مبنی بر تلاش برای ایجاد تفرقه میان دولت و ملت روسیه پنهان کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی فرا رسیدن روز ملی روسیه را به مردم این کشور تبریک گفت و مدعی شد که مقامات واشنگتن به دنبال تعامل سازنده با مسکو بر مبنای ارتقای رابطه ای با ثبات تر و قابل پیش بینی تر هستند.

وی در عین حال مدعی شد: همزمان که مردم روسیه به ساختن آرمان های ترسیم شده در اعلامیه حق حاکمیت این کشور و علاقه شان به تعامل با جامعه جهانی و همکاری صلح جویانه در باب حل دغدغه های جهانی ادامه می دهند؛ ما نیز قاطعانه به حمایت از آنها متعهد می مانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، اظهارات بلینکن لحنی دوپهلو دارد و در آستانه دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه می تواند به معنای این تفکر مداخله جویانه باشد که واشنگتن حساب دولت مسکو را از ملت روسیه جدا می داند. این برداشت با توجه به حمایت آشکار سفارت آمریکا در مسکو از اعتراضات ضددولتی روسیه، قابل توجیه است. این اعتراض ها در حمایت از «آلکسی ناوالنی» منتقد روس برگزار می شد حال آنکه سفارت آمریکا در مواردی درباره مسیرهای برگزاری تظاهرات اطلاع رسانی کرده و مردم به ویژه نوجوانان را برای مشارکت در آنها تحریک می کرد.

بلینکن قرار است جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را در سفر به اروپا و دیدار با همتای روس همراهی کند. این دیدار برای ۱۶ ژوئن (۲۵ خرداد) در شهر ژنو تدارک دیده شده است.

روز ملی روسیه که تعطیل عمومی است و از سال ۱۹۹۲ تا کنون جشن گرفته می شود روزی است که جمهوری فدراسیون روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به وجود آمد.