علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون وزیر بهداشت در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دستاوردها در خصوص کنترل موج چهارم در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: باید مراقب باشیم حتی کسانی که واکسن زده اند هم باید پروتکل ها را رعایت کنند.

رئیسی تاکید کرد: میزان رعایت پروتکل ها به 70 درصد رسیده است که ما توقع داریم بیش از این باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: بر اساس ارزیابی ها و نظارت ها تعداد بسیار زیادی نظارت یعنی 300 هزار نظارت برای امتحانات پایه نهم و دوازدهم انجام شده و در اکثر مراکز پروتکل ها از طرف دانش آموزان و آموزش و پرورش رعایت شده است که جای تشکر دارد.

او افزود: موارد و گزارشاتی وجود دارد که درصد بسیار بالایی یعنی بیش از 90 درصد پروتکل ها رعایت شده است.

رئیسی با اشاره به آخرین وضعیت کشور تصریح کرد: روند کلی کشور در خصوص بیماری کرونا نزولی است اما در استان های جنوبی و شرقی درگیری هایی وجود دارد و روند نزولی متوقف شده و یا افزایشی است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بیشترین مراقبت را باید در هرمزگان داشت. سیستان و بلوچستان هنوز روند شیوع صعودی دارد. کرمان و بوشهر هم نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

او با اشاره به رنگ بندی شیوع کرونا در کشور گفت: طبق آخرین رنگ بندی ها، 13 شهر قرمز وجود دارد که سه شهر ایرانشهر،چابهار و نیک شهر در سیستان و بلوچستان و پاوه در کرمانشاه و شهرستان های استان هرمزگان قرمز هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه 208 شهر نارنجی و 227 شهر زرد داریم، گفت: باید رعایت پروتکل ها با شدت انجام شود تا روند نزولی متوقف و دچار موج بعدی نشویم.

او با اشاره به آخرین وضعیت واکسن گفت: افراد بالای 80 سال، 75 سال و بالای 70 سال در برنامه واکسیناسیون بودند و برخی دیگر از گروه های آسیب پذیر واکسینه شدند. برای ارسال و دریافت واکسن به داخل کشور مشکلاتی داشتیم و 3 میلیون دوز به دست ما نرسید و این هفته این اتفاق رخ می دهد.

رئیسی با بیان این که فردا آخرین وضعیت واکسن ایرانی بررسی می شود ، افزود: اگر موفق به اخذ گواهی شویم می توان مجوز مصرف اضطراری در کشور را صادر کرد تا از واکسن داخلی استفاده کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: افرادی که دوز دوم به دستشان نرسیده نگران نباشند و تا پایان این هفته دوز دوم تزریق می شود.  واکسن خارجی و داخلی در تیرماه به دست ما می رسد و روند واکسیناسیون ادامه پیدا می کند.

او ادامه داد: هموطنان این اطمینان را داشته باشید با زیرساخت های قوی تولید واکسن داخلی، نگران انجام واکسیناسیون نباشند و اطمینان بدهیم تا پایان سال همه گروههای هدف کارت واکسیناسیون را دریافت می کنند و جای نگرانی نیست.

رئیسی گفت: توصیه ای به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دارم که حتما رعایت پروتکل ها صورت بگیرد و رئیس ستاد ها، نامزدها و مردم در رعایت پروتکل ها دقت لازم را داشته باشند تا انتخابات سالمی پیش رو باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان عنوان کرد: سلامت مردم و بیماری کرونا را سیاسی نکنیم و با سلامت مردم نباید شوخی کرد. حوزه سلامت و بهداشت را به عهده متخصصین امر بگذارید تا کنترل و مدیریت بیماری انجام شود و همه با هم این پاندمی را کنترل کنیم.