به گزارش برنا، بنیامین نتانیاهو بدون عبرت گرفتن از تجاوز اخیر به نوار غزه که پس از ۱۲ روز با شکست و خفت تمام ناچار شد آتش بس اعلام کند، این بار برای رهایی از شکست در تشکیل کابینه و وضعیت شکننده سیاسی خود  در سرزمین های اشغالی در اندیشه ماجراجویی و تکرار حملات به فلسطینی ها است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» نزدیک به قطر امروز (شنبه) در این باره نوشت که پرونده فلسطین در ساعات گذشته شاهد تحولات بسیاری از جمله مذاکرات برای برقراری آتش بس و گفت و گوها در مورد بازسازی  نوار غزه بود.

منابع آگاه مصری گفتند رئیس جمهوری مصر که بر پرونده میانجیگری میان رژیم صهیونیستی و گروه های فلسطینی نظارت می کند ، برای برقراری آتش بس و تلاش برای دستیابی به آتش بس طولانی مدت، از ایالات متحده خواستار مداخله شده است.

منابع مصری افزودند که مصر از آمریکا خواسته برای جلوگیری از بحرانی شدن دوباره اوضاع در فلسطین توسط اسرائیلی ها و در راس آنها «بنیامین نتانیاهو»، به این پرونده ورود کند.

این منابع ادامه دادند که مقام های سرویس اطلاعاتی مصر، همتایان اسرائیلی خود را از خطر تحرکات اسرائیل که موجب درگیری نظامی مجدد میان ارتش اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطین می شود، آگاه و بر لزوم توقف راهپیمایی حمل پرچم ها در محله قدیمی «قسد» و بی احترامی به مسجد الاقصی تاکید کردند.

مقامات مصری ساعات گذشته در تماس هایی با آمریکایی ها خواستار فشار بر نتانیاهو شدند و تاکید کردند نخست وزیر اسرائیل برای اهداف سیاسی به دنبال بحرانی کردن دوباره اوضاع در فلسطین است.

آنها اشاره کردند که تحرکات نتانیاهو و هم‌پیمانانش در صورت موفقیت، کوشش های مصر برای آتش بس را از بین می برد.

منابع مصری توضیح دادند که گروه های مقاومت همچنان برای درگیری نظامی جدید آماده هستند و به فرماندهان نظامی خود بر لزوم فشار به اسرائیل تاکید می کنند.

منابع مصری فاش کردند که قاهره افزون بر از بین رفتن کوشش هایش، درزمینه هماهنگی میان گروه های مقاومت در رابطه با درگیری آتی نگران است و به آمریکا اطلاع داده که در صورت درگیری نظامی گسترده، این نبرد تنها میان غزه و اسرائیل نخواهد بود.

در مقابل تل آویو از قاهره خواست که ورود مصالح ساختمانی به نوار غزه متوقف شود و منابع مذکور بیان کردند که مصر با این درخواست اسرائیل به صورت موقت موافقت کرد.

پیش از این «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس و دو هیات از سران جنبش حماس در قاهره با وزیر اطلاعات مصر دیدار کردند و بسیاری از مسائل به ویژه تثبیت نتایج جنگ «سیف القدس» (شمشیر قدس) خصوصا در قدس و مسجد الاقصی و تقویت دستاورد بزرگی که مقاومت و ملت فلسطین محقق کردند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، ۳۰ اردیبهشت گذشته در یک نشست سه ساعته به  اجماع با آتش بس موافقت کرد؛ این آتش بس  از بامداد  جمعه ۳۱ اردیبهشت، میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

نظامیان اشغالگر صهیونیست از ۲۰ اردیبهشت به مدت ۱۲ روز باریکه غزه را زیر شدیدترین حملات و تجاوزهای وحشیانه قرار دادند که بر اثر آن، ۲۸۵ فلسطینی شهید و بیش از یک هزار و ۹۰۰ تن نیز زخمی شدند.​