شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#الجزایر#سال 2019

برگزاری اولین انتخابات پارلمانی در الجزایر پس از سرنگونی «بوتفلیقه»


برگزاری اولین انتخابات پارلمانی در الجزایر پس از سرنگونی «بوتفلیقه»

مردم الجزایر برای انتخاب نمایندگان پارلمان خود امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند.این اولین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی نظام عبدالعزیز بوتفلیقه در سال ۲۰۱۹ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر، حوزه‌های رای‌گیری صبح امروز درهای خود را به روی واجدین شرایط رای دادن باز کردند تا الجزایری‌ها نمایندگان خود را از میان یکهزار و 483 فهرست انتخاباتی راهی مجلس ملی ( پارلمان ) کنند.

انتخابات الجزایر تحت عنوان « بامداد تغییر» در 13 هزار حوزه اصلی و 61 هزار و 543 حوزه فرعی در سراسر این کشور برگزار می‌شود و قرار است بیش از 24 میلیون الجزایری دارای حق رای در آن شرکت کنند.

به گفته رئیس کمیته مستقل انتخابات الجزایر،  در انتخابات پارلمانی  امروز افزون بر 23 هزار نامزد طی یکهزار و 483 فهرست با یکدیگر رقابت خواهند کرد که از این فهرست‌ها 837 لیست متعلق به نامزدهای مستقل و 646 فهرست مربوط به احزاب سیاسی است.

این اولین مرتبه است که طی 40 سال گذشته نامزدهای مستقل در انتخابات پارلماین الجزایز حضور دارند و بیشتر احزاب سیاسی که در این انتخابات نامزد معرفی کرده‌اند، قبلا در ساختار حاکمیت الجزیره مشارکت داشته‌اند.

الجزایری‌ها مقیم خارج نیز پنجشنبه گذشته با حضور در 357 مرکز دیپلماتیک کشورشان، در انتخابات پارلمانی الجزایر شرکت کردند.

پس از سرنگونی نظام عبدالعزیز بوتفلیقه در سال 2019 این اولین انتخابات پارلمانی الجزایر است که بر اساس اصلاحات انجام شده در قانون اساسی این کشور برگزار می‌شود.

مردم الجزایر در سال 2019  با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز عبدالعزیز بوتفلیقه را مجبور کردند،  از قدرت کناره‌گیری کند و به ریاست جمهوری 20 ساله خود خاتمه دهد.

سرنگونی نظام بوتفلیقه باعث نشد، تظاهرات مسالمت آمیز مردم الجزایر متوقف شود و آنان بر ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی کشورشان و برکناری تمام عناصر نظام بوتفلیقه از قدرت تاکید داشتند.

این موضع گیری سببب شد، مردم انتخابات ریاست جمهوری دسامبر 2019 تحریم کردند و عبدالمجید تبون فقط با 4 میلیون رای مثبت به کاخ ریاست جمهوری راه یافت.

تبون که تا سال 2017 نخست وزیر دولت بوتفلیقه بود، با ورود به کاخ ریاست جمهوری، کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی تشکیل داد. این کمیته اصلاحات انجام شده را  پس از تائید دولت و پارلمان الجزایر به همه پرسی گذاشت اما حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر به این اصلاحات رای مثبت دادند.

پیش از شروع انتخابات پارلمانی الجزایر،  رئیس جمهور این کشور در بازید از ساختمان کمیته مستقل انتخابات گفت: دوره سهم خواهی به پایان رسیده است و امروز مردم تصمیم گیرنده هستند و آنان نمایندگان خود را انتخاب و راهی پارلمان خواهند کرد.

انتهای پیام/