شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قبال

استولنبرگ: ناتو تعهدات خود در قبال دفاع از اعضاء را به سطح فضایی گسترش دهد


استولنبرگ: ناتو تعهدات خود در قبال دفاع از اعضاء را به سطح فضایی گسترش دهد

دبیر کل ناتو در آستانه برگزاری نشست سران این ائتلاف نظامی بر لزوم گسترش تعهدات دفاعی این ائتلاف نظامی در قبال اعضاء در صورت وقوع حملات فضایی علیه هر کدام از آن‌ها تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، "ینز استولنبرگ" دبیر کل ناتو در آستانه برگزاری نشست سران این ائتلاف نظامی در گفتگو با هفته نامه "اشپیگل" بر لزوم ایجاد و گسترش تعهدات دفاعی این ائتلاف نظامی در حملات فضایی تاکید کرده و گفت: من انتظار دارم که سران کشورها تصمیم بگیرند که یک حمله سخت به ماه هواره ها و یا دیگر ظرفیت های موجود در فضا می تواند از مسائل مطرح برای ما باشد. در صورت حمله به متحدین ما از فضا هم همین مسئله اعتبار خواهد داشت.

اعضای ائتلاف نظامی ناتو در سال 2019 تصمیم گرفتند فضا را به عنوان منطقه پنجم عملیاتی این ائتلاف نظامی در کنار مناطق زمینی، هوایی، دریایی و فضای مجازی در نظر بگیرند.

حالا ناتو می خواهد هر گونه شک و تردید در این باره را در اجلاس بعدی سران ناتو برطرف کند. استولنبرگ در گفتگو با هفته نامه اشپیگل اظهار داشت: به این ترتیب درباره فضا همان قواعد مربوط به زمین و آب و هوا و فضای مجازی اعتبار خواهد داشت. به این ترتیب یک حمله فضایی به یک کشور عضو این ائتلاف حمله به همه اعضا خواهد بود و می تواند توسط همه پاسخ داده شود.

استولنبرگ البته جزئیاتی در این باره را اعلام نکرد و مبهم گذاشتن آستانه دقیق این گونه اقدامات را بخشی از سیاست بازدارندگی ناتو دانست. وی تاکید کرد که ناتو قصد ندارد تسلیحاتی را در فضا مستقر کند.

استولنبرگ همچنین تاکید کرد که در نشست دوشنبه ناتو بخصوص درباره استراتژی جدید برای دفاع در برابر حملات سایبری تصمیم گیری خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که هدف این است که اطمینان حاصل شود که از مهارت های فنی قوی و همچنین برنامه ریزی نظامی و مشاوره های سیاسی مناسب برخوردار هستیم. باید این مسئله به رسمیت شناخته شود که فضای مجازی هم فضایی مورد مناقشه است.

استولنبرگ روز جمعه در سخنانی در بروکسل هم گفت: اکنون در اجلاس ناتو سیگنال واضحی ارسال خواهد شد مبنی بر اینکه ناتو تصمیم دار در آینده به همان اندازه که در همه زمینه های دیگر از خود دفاع می کند در فضا هم این کار را انجام دهد.

نشست روز دوشنبه سران ائتلاف نظامی ناتو اولین نشستی است که جو بایدن هم به عنوان رئیس جمهور آمریکا در آن شرکت خواهد کرد. همچنین در این نشست تصمیماتی درباره طرح اصلاحی موسوم به " ناتو 2030" اتخاذ خواهد شد. همچنین چگونگی موضع گیری در قبال چین و روسیه هم از دیگر موضوعات مهم این نشست خواهد بود.

انتهای پیام/