شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سراسر کشور#شورای عالی

میرزاجانی در سیزدهمین نشست قاریان ممتاز خبرداد

اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور

 اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور

محمدتقی میرزاجانی معاون شورای عالی قرآن گفت: بنا داریم که در دوره سیزدهمین دوره ارتقا به یک هماهنگی کامل برسیم و از تیرماه نسبت به اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جلسه سیزدهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز قرآن کریم، با رعایت تدابیر بهداشتی، به صورت نیمه حضوری و مجازی و با برقراری تعامل دوسویه و برخط با قاریان شرکت کننده، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد.
در روز اول این جلسه ارتقا که با دبیری محمودرضا بیژنی اول از قاریان پیشکسوت قرآن همراه بود، محمد عباسی و سعید رحمانی از استادان و داوران بین المللی قرآن به ارائه نکات فنی و مفاهیمی و تحلیل قرائت قاریان پرداختند.

محمدحسن موحدی از تهران و وحید براتی از بیرجند به صورت حضوری و مجید جدیدی از ارک با پخش تلاوت تصویری وی، قاریانی بودند که هرسه نفر آیات ١٩۶ تا ٢٠۶ سوره أعراف را از حفظ تلاوت کردند.تلاوت محمدحسن موحدی با کسب نصاب لازم به عنوان «تلاوت منتخب» در دومین جلسه ارتقا دوره سیزدهم معرفی شد.
در بخش دیگری از این جلسه، قسمت دوم برنامه تصویری «آموزش تکیه‌های صوتی کلمات قرآن» با تدریس مهدی حسنی از اساتید کشورمان و مؤلف کتاب میزان القرائه، که اخیراً در شورای عالی قرآن تولید شده است، پخش شد.

«جرعه‌ای از معرفت» برنامه دیگری است که با ایراد سخن توسط یکی از شخصیت‌های قرآنی همراه است. میهمان این برنامه محمدصادق علمی از استادان پیشکسوت قرآن کشور بود که در ارتباط تصویری با جلسه ارتقا به بیان نکاتی پرداخت.وی گفت: قاری قرآن برای ایفای نقش پیامبرگونه خود باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا او را هرچه بیشتر به پیامبر اسلام نزدیک کند.

 اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور
این استاد دانشگاه ادامه داد: از اولین و مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر، عشق ایشان به مردم بود. ایشان درد مردم را داشتند. در قرآن آمده: لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رئوف رحیم.
از جلوه‌های عشق پیامبر به مردم در این آیه کاملاً مشهود است که می‌فرماید: یأمرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر. ریشه امر به معروف، زیباسازی فرد و بهسازی جامعه است. امام خمینی (ره) در کتاب تحریرالوسیله، آمر و ناهی را به عنوان طبیب حاذق و پدر دلسوز معرفی می‌کنند.موضوع امر به معروف و نهی از منکر، یک موضوع پدرانه و طبیانه است لذا در واقع عاشقانه است.
محمدصادق علمی در پایان تاکید کرد: قاری قرآن به عنوان کسی که عاشق مردم است باید امر به معروف کند. در شرایط فعلی که در آستانه انتخاب ریاست جمهوری هستیم، بالاترین امر به معروف، دعوت مردم به شرکت پرشور در انتخابات و نقش آفرینی در این عرصه است.

پایان بخش این جلسه، قرائت دعای ختم قرآن به صورت ارتباط تصویری توسط مرتضی یادگاری از قاریان ممتاز تهرانی بود.

در روز بعد از این جلسه که در مجتمع امام خمینی (ره)، حسینیه الزهرا (س) برگزار شد، با تلاوت محمود لطفی نیا قاری و داور بین المللی قرآن آغاز و تعدادی از استادان، قاریان و حافظان به صورت حضوری و تعدادی هم از طریق ارتباط برخط تصویری مشارکت داشتند.
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در ابتدای این برنامه، ضمن با اهمیت شمردن ورود تخصصی قرآنیان کشورمان به مقوله اقراء که طی سال‌های اخیر با حضور شیوخ صاحب اجازه از کشورهای مصر، سوریه و عراق در دستور کار شورای عالی قرآن بوده است، نکاتی را در مورد ضرورت توسعه سنت اقراء که یک روش و شیوه اصیل و مؤثر در آموزش قرآن است بیان کرد.

در بخش دیگری از نشست، شیخ محمدفهمی عبدالسید عصفور از طریق ارتباط تصویری، درخصوص اهمیت اقراء قرآن و استانداردهای یک اقراء موفق، مطالب مفصلی را ارائه کرد و ذیل موضوع «اخطاء تلاوت» به ذکر برخی اشتباهات رایج در تلاوت قرآن که می‌بایست مورد توجه مُقریان قرار گیرد پرداخت.

 اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور
نشست هماهنگی و هم اندیشی مقریان، پس از اقامه نماز ظهر و صرف نهار، در بخش دوم با تلاوت محمدعلی دهدشتی مدرس و قاری پیشکسوت قرآن کریم ادامه یافتت.
محمدتقی میرزاجانی معاون شورای عالی قرآن، در این بخش طی سخنانی گفت: درحال حاضر حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظان ممتاز، اجازه قرائت شأن را از شیخ عصفور، دکتر رفعت علی دیب و مرحوم محمود الکرخی دریافت کرده اند و به همین تعداد از قاریان و حافظان کشور هم اجازه قرائت شأن از این ١٠٠ نفر اخذ نموده اند. وی افزود: در این نشست، بنا داریم که به یک هماهنگی کامل برسیم و ان شاء الله از تیرماه نسبت به اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور اقدام کنیم.
میرزاجانی اذعان کرد: در این مرحله، هرکدام از مقریان محترم می‌بایست حداقل دو نفر از قاریان و حافظانی را که توسط شورای عالی قرآن معرفی می‌شوند اقراء نمایند.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در ادامه به تشریح اصول و ضوابط اجرایی اقراء پرداخت و حاضران در جلسه پیرامون این موضوع بحث و گفتگو کردند.

 اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور

در بخش دیگر جلسه، مهدی حسنی حافظ کل قرآن و دارای اجازه قرائت عشر در جایگاه حاضر شد و با بیان این که سطح علمی تلاوت قرآن در کشورمان فاصله زیادی با برخی کشورهای پیش رو در جهان اسلام دارد، خواستار سرمایه گذاری بیشتر در این بخش و تلاش مضاعف اساتید شد.
وی همچنین نکاتی را درمورد دسته بندی نبر و تکیه کلمات قرآن بیان کرد.پایان بخش نشست هم اندیشی، سخنان حمیدرضا مستفید، پژوهشگر و داور بین المللی قرآن بود.

 اجرایی کردن طرح توسعه سنت اقراء در سراسر کشور
مستفید گفت: طی چند دهه اخیر قاریان ما در ارائه تلاوت‌های تنغیمی و استادانه به موفقیت‌های قابل تحسینی در سطح دنیا دست یافته اند، اما به نظر می‌رسد در علوم و آموزش‌های مرتبط با امر تلاوت و حفظ قرآن مانند مقوله اقراء و اجازات، عقب مانده ایم. این استاد دانشگاه افزود: این حرکتی که توسط شورای عالی قرآن آغاز شده، فرصتی را ایجاد کرده تا با اهتمام اساتید عزیز این عقب افتادگی را جبران کنیم.
بنابراین گزارش، سومین نشست هماهنگی و هم اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران هم به زودی برگزار خواهد شد.