شهرخبر

ارتباط ترسناک بین غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده، قند و سرطان

ارتباط ترسناک بین غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده، قند و سرطان

غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده، مانند چیپس سیب زمینی، گوشت­‌های فرآوری شده، پنیرها و آب‌نبات­‌ها، اغلب مملو از قندهای اضافه شده، روغن­‌های نیمه هیدروژنه و نیترات هستند. نشان داده شده که همه اجزای موجود در غذاهای فرآوری شده می‌­توانند به مشکلاتی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و حتی سرطان منجر شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، چه از میان‌وعد­ه‌­های شور استفاده کنید و چه از غذاهای شیرین، این خبر جدیدی نیست که هر نوع غذای فرآوری شده سبب چاقی دور کمر شما خواهد شد. به خصوص اگر آن را به جای میوه و سبزیجات تازه یا سایر غذاهای سالم مانند حبوبات و آجیل مصرف کنید. با این حال، آنچه حتی بیشتر مورد توجه قرار می­‌گیرد، توانایی غذاهای فرآوری شده در آسیب رساندن به سلامتی شماست.

غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده، مانند چیپس سیب زمینی، گوشت­‌های فرآوری شده، پنیرها و آب‌نبات­‌ها، اغلب مملو از قندهای اضافه شده، روغن­‌های نیمه هیدروژنه و نیترات هستند. نشان داده شده که همه اجزای موجود در غذاهای فرآوری‌شده می‌­توانند به مشکلاتی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و حتی سرطان منجر شوند.

چگونه خوردن غذاهای فرآوری شده می­تواند منجر به سرطان گردد؟

نیترات­‌ها در روده ابتدا به نیتریت و سپس به ترکیبات نیتروز تبدیل می‌­شوند، که به عنوان ماده سرطان­‌زا شناخته می‌شوند و باعث سرطان روده بزرگ می­‌گردند.

تحقیقات اخیر حتی حاکی از آن است نیترات­‌ها، که در گوشت­‌های پخته شده به علاوه گوشت‌­های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس وجود دارد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی عروقی را به خودی خود افزایش دهد.

همچنین کربوهیدرات­‌های تصفیه شده منجر به ترشح انسولین و مقاومت به انسولین می‌شوند. انسولین یک فاکتور رشد است که باعث رشد سلول­‌های سرطانی خواهد شد و گلوکز سوخت اصلی آن‌هاست.

بعضی از انواع سرطان، مانند سرطان لوزالمعده، از فروکتوز تغذیه می­‌کنند (که 50% شکر یا ساکارز را تشکیل می­‌دهد)، که به آن­‌ها اجازه می‌­دهد قوی­‌تر و مضرتر شوند.

بنابراین، اگرچه قند دلیل اختصاصی برای تمایز سلول‌­های سرطانی نیست، اما عامل اصلی رشد سلول­‌های سرطانی می‌باشد.

چگونه تولید انبوه غذا طی چند دهه گذشته سلامت جامعه را از بین برده است؟

به استثنای سال 2020، اگر بخواهید علل مرگ را در 50 سال گذشته بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این علل به طرز چشمگیری از بیماری‌­های عفونی (مانند آنفلوانزا) به بیماری‌­های غیرواگیر مزمن (مانند بیماری­‌های قلبی، زوال عقل و سرطان) تغییر کرده­‌اند.

این‌ها بیماری­‌های میتوکندری هستند. ما اکنون شواهدی در مورد چگونگی تداخل غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده، به ویژه قند، و همچنین چربی­‌های ترانس، با میتوکندری داریم که نشان می­‌دهند در ایجاد این بیماری­‌های مزمن دخیل هستند. به عبارت دیگر، غذا از تأمین سلامتی به بیماری تبدیل شده است. نکته این است که این‌­ها غذای واقعی نیستند، بلکه غذاهایی هستند که به واسطه فرآیندهایی که روی آن‌ها انجام گرفته به سم تبدیل شده‌اند!

برای بهبود عملکرد متابولیک خود و جلوگیری از بیماری­های مزمن و التهابی چه کاری باید انجام دهید؟

جواب این سؤال در سه کلمه نهفته است: غذای واقعی بخورید. به همین راحتی.

غذای واقعی هر چیزی است که از زمین بیرون بیاید یا محصول هر حیوانی است که آنچه را که از زمین خارج می­‌شود بخورد.

هنگامی که به حیوانات مواد خوراکی فرآوری شده داده می‌­شود که از مواد مغذی و فیبر محروم شده است، یا خوراک دامی که به آن مواد شیمیایی اضافه شده است، خوراک آن دام می‌­تواند برای سلامتی ما تهدیدکننده باشد. این در حالی است که ما ظرفیت کمی برای متابولیزه کردن این مواد شیمیایی داریم.

منبع: تبیان