شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایه

اختلاف در اسرائیل بالا می‌گیرد؛ نتانیاهو به دنبال تشکیل کابینه در سایه


اختلاف در اسرائیل بالا می‌گیرد؛ نتانیاهو به دنبال تشکیل کابینه در سایه

اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد روز یکشنبه طومار ۱۲ ساله نخست وزیری بنیامین نتانیاهو پیچیده شده و او مجددا به جایگاه سابقش در کرسی اعضای مخالف کابینه باز خواهد گشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم این توصیفی است که تارنمای شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی از شرایط سیاسی حاکم بر اسرائیل در آستانه رای اعتماد کنست به کابینه جدید این رژیم انتخاب کرده است.

به نوشته این پایگاه عبری زبان، با وجود آن که همه چیز پایان یافته دیده می‌شود اما نتانیاهو همچنان در تکاپوی آن است که باز هم خود به عنوان نخست وزیر اسرائیل رای اعتماد بگیرد و تا آخرین لحظه برای تحقق این کار از تکاپو دست نخواهد کشید. برخی کارشناسان به این شبکه تلویزیونی خبر دادند با وجود آن که نتانیاهو چندان امیدی به نخست وزیری مجدد ندارد اما تلاش می‌کند بیشترین سنگ اندازی ممکن را برای عدم شکل‌گیری کابینه بنت انجام داده و حداقل انجام این کار را برای دولت جدید دشوار سازد.

 

همچنین به این رسانه اسرائیلی خبر رسیده است که نتانیاهو در حال تشکیل کابینه در سایه است وتلاش می‌کند تا نفوذ خود را در ساختار موسسات دولتی حفظ کند.

به گفته کارشناسان، با این حال زیر پای نتانیاهو برای پیشبرد این برنامه چندان محکم نیست و هر آن احتمال فروپاشی کابینه در سایه او وجود دارد.

مهم ترین پاشنه آشیل نتانیاهو بعد از روز یکشنبه پرونده‌های فسادی است که در دادگاه‌های اسرائیل مفتوح هستند، چون دیگر مصونیت سیاسی که همواره پشت آن پنهان می‌شد را هم از دست داده است.

نتانیاهو این بار خود را نه تنها در مقابل ائتلافی از احزاب مختلف اسرائیل و کابینه اسرائیل قرار گرفته بلکه دادگاه اسرائیل را هم پیش روی خود می‌بیند، او این بار خود را در مقابل 100 مرد جنگی تنها خواهد یافت.

گرچه بنیامین نتانیاهو در این چارچوب تلاش خواهد کرد به یکی از قطب‌های حامی توسعه شهرک‌های مهاجرپذیر تبدیل شده و از این طریق جایگاه خود را در میان جریان‌های راستگرای طرفدار توسعه شهرک نشینی حفظ کرده و از این طریق رقیب خود بنت را تحت فشار قرار دهد، اما طرف مقابل هم چندان بیکار نخواهد ماند.

به تعبیر شبکه 12 تلویزیون اسرائیل رویارویی نتانیاهو با کابینه جدید به وحشیانه‌ترین شکل ممکن خواهد بود و در این چارچوب تلاش خواهد شد، هر نقطه ضعفی در کابینه جدید آماج حملات نتانیاهو و هوادارانش قرار بگیرد.

با این حال نتانیاهو همچنان پاسخی برای برخی از ابهامات مطرح شده از سوی افکار عمومی در مورد خود ندارد، چرا باید صحنه سیاسی همچنان زیر سلطه بنیامین نتانیاهو باشد و نتانیاهو تنها نام مطرح شده از سوی طرفدارانش محسوب شود، شاید همین انحصار طلبی او بود که باعث شد احزاب متضاد با یکدیگر بر سر خروج وی از قدرت با یکدیگر ائتلاف کنند ، همچنین تمامی اقدامات و رفتارهای او در صحنه سیاسی دیگر نخواهد توانست روند پیگیری پرونده‌های وی را در دادگاه تغییر دهد اما همچنان مشخص نیست که نتانیاهو به پایان راه خود رسیده یا عهد جدیدی از نتانیاهو را شاهد خواهیم بود.

این رسانه عبری زبان در گزارش دیگری هم نوشت:  ظاهرا بنیامین نتانیاهو قصدی برای تخلیه مقر نخست وزیری اسرائیل در خیابان بالفور قدس را نداشته و احتمالا کار تحویل آن به نخست وزیر جدید بیش از چند هفته‌ به طول خواهد انجامید.

براساس این گزارش، در حالی که در قانون اسرائیل در رابطه با نحوه انتقال اختیارات نخست وزیری بعد از تحلیف به وضوح و شفافیت پرداخته اما اشاره‌ای به نحوه و زمان تسلیم محل اقامت نخست وزیری نشده است؛ امری که باعث می‌شود پیش‌بینی‌ها به سمت و سوی باقی ماندن چند هفته‌ای و شاید طولانی تر بنیامین نتانیاهو ، سارا همسرش و یائیر پسرش در این مقر برای مدت زمانی قابل توجه بعد از پایان دوره نخست وزیری پیش برود.

به اعتقاد نویسنده این گزارش، وقتی در دور قبلی نتانیاهو بعد از یک دوره کوتاه مجبور به تسلیم مقر نخست وزیری به ایهود باراک شد، این کار چند هفته به طول انجامید حال که خانواده نتانیاهو 12 سال است در این مکان سکونت دارند، پیش‌بینی می‌شود که مدت زمان بیشتری برای تسلیم این مکان، زمان صرف کنند.

به اعتقاد کارشناسان وقتی در سال 1999 در زمان شکست نتانیاهو از ایهود باراک این کار 6 هفته به طول انجامید این بار باید منتظر زمان بیشتری برای این کار باشیم.

انتهای پیام/