شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن

اختصاصی/ آیا واکسن گرونا برای بیماران قلبی خطرناک است؟

اختصاصی/ آیا واکسن گرونا برای بیماران قلبی خطرناک است؟

واکسیناسیون کووید ۱۹در حال افزایش است و انتظار می رود که در تابستان گسترش یابد. این مسئله باعث می شود واکسن در دسترس افراد بیشتری قرار داده شود ، از جمله بیماران قلبی که در صورت ابتلا به ویروس کرونا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، در اینجا برخی اقدامات برای افراد با سابقه بیماری قلبی که درباره واکسن کووید ۱۹ باید بدانند آورده شده است.

۱. آیا من واقعاً نیاز به واکسیناسیون دارم؟

 موارد بسیار کمی وجود دارد که فرد به دلیل شرایط زمینه ای بهداشتی نباید واکسن کووید ۱۹را دریافت کند. افراد مبتلا به نارسایی قلبی ، فشار خون بالا ، بیماری عروق کرونر یا کاردیومیوپاتی در معرض خطر ابتلا شدید به بیماری کووید ۱۹  بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر بیماری هستند.

 تنها راه جلوگیری  عدم ابتلا به کووید ۱۹ است و بهترین روش دریافت واکسن است.  

۲. من شنیده ام که افراد پس از واکسیناسیون هنوز می توانند به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوند. آیا واکسن ها واقعاً کار می کنند؟

 هیچ یک از واکسن ها ۱۰۰ درصد موثر نیستند وچنین عفونت هایی نیزبسیار نادر هستند.

  واکسن های کووید ۱۹ در جلوگیری از بیماری های جدی و مرگ ناشی از بیماری بسیار خوب هستند.این واکسن ها به بدن شما می آموزند که با جلوگیری از بیماری های جدی ، سریعتر و موثرتر با ویروس مبارزه کنید. واکسیناسیون هرچه بیشتر افراد از ایجاد موج دوم ویروس جلوگیری می کند و از افرادی که به دلایل پزشکی نمی توانند واکسن بزنند از ابتلا به این بیماری محافظت می کند. واکسن های دو دوزه نیز در جلوگیری از عفونت و در نتیجه انتقال ویروس کاملاً مناسب هستند.

واکسن های دو دوز فایزر بیون تک و مدرنا ۹۰ درصد در جلوگیری از کووید ۱۹موثر هستند . به نظر می رسد واکسن ها در جلوگیری از شیوع ویروس در افراد بسیار موثر هستند.

امااز آنجا که ویروس هنوز در جامعه ما بیداد می کند ، از کسانی که کاملا واکسینه شده اند می خواهیم ماسک بزنند تا از گسترش کووید ۱۹جلوگیری کنند در حالی که منتظر واکسیناسیون همگانی هستیم.

۳. آیا من در معرض خطر عوارض واکسن هستم؟

 افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی زمینه ای در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض جانبی واکسن هستند ، که معمولاً شامل خستگی موقت ، سردرد ، دردهای عضلانی ، لرز ، تب و حالت تهوع است.  اینها علائم رایجی است که نشان می دهد بدن شما در حال ایجاد ایمنی است ، اما در همه ظاهر نمی شود.اگر یکی از واکسن های دو دوز را دریافت کرده اید ، بدانید که پس از تزریق دوم ممکن است احساس بدتری داشته باشیدو علتش این است که بدن شما قبلاً یک واکنش ایمنی نسبی به ویروس پس از اولین تزریق پیدا کرده است، به همین دلیل افرادی که قبلاً به کوویید ۱۹ مبتلا شده اند هم ممکن است دو روز پس از واکسیناسیون احساس بیماری کنند. .هیچ یک از واکسنهایی که  تجویز می شوند واکسن زنده نیستند ، هیچ یک در واقع افراد مبتلا به ویروس SARS-CoV-2 را آلوده نمی کند. ویروس کاملی در واکسن وجود ندارد ، بلکه پروتئین هایی هستند که  سیستم ایمنی بدن شما  راآموزش را می دهند تا کووید ۱۹ را تشخیص داده و با آن مقابله کند ، بنابراین نمی توانید از طریق واکسن به این بیماری آلوده شوید.

برخی از مردم نگران علائم بعد از تزریق هستند چون دوست ندارند بیمار شوند. 

واکنش های آلرژیک به واکسن های کووید ۱۹ بسیار نادر و به راحتی قابل درمان است.  واکنش های آلرژیک به برخی از اجزای واکسن مربوط می شود و هیچ ارتباطی با خود پروتئین های ویروسی ندارد.

"اگر واکنشی رخ دهد ، معمولاً در افرادی است که نسبت به واکسن های دیگر واکنش آلرژیک نشان داده اند یا افرادی که مستعد واکنش های آلرژیک هستند. 

۴- آیا واکسن های کووید ۱۹ برای افرادی که بیماری قلبی دارند رایگان است؟

واکسن کووید ۱۹برای هر کسی  بدون در نظر گرفتن وضعیت بیماری، مهاجرت یا بیمه درمانی کاملاً رایگان است. یک ارائه دهنده واکسن نمی تواند از شما بابت  هزینه های مدیریتی پول دریافت کند.

منبع: WebMd

5 آوریل 2021

گلنوش محبعلی