شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#تحریم

وبلاگ مشرق

اجازه‌ای که به همتی و مهرعلیزاده داده نشد! / "حمایت غیر رسمی"؛ راهبرد جریان خاص در امتداد تحریم خاموش انتخابات

محمود صادقی

توطئه "حمایت غیر رسمی" چگونه در امتداد تحریم خاموش انتخابات توسط چپ‌ها قرار می‌گیرد و هسته سخت اصلاحات چه اهدافی را برای آن معین کرده است؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

محمود صادقی از احتمال حمایت فردی و نه تشکیلاتی می‌گوید!

"حمایت غیر رسمی"؛ راهبرد جریان خاص در امتداد تحریم خاموش انتخابات

اجازه‌ای که به همتی و مهرعلیزاده داده نشد! / "حمایت غیر رسمی"؛ راهبرد جریان خاص در امتداد تحریم خاموش انتخاباتمحمود صادقی، از اعضای جبهه اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این سؤال که "با توجه به موضع گیری‌های اصلاح‌طلبانه از سوی آقایان مهرعلیزاده و همتی، چقدر می‌توان امیدوارابود که جبهه اصلاحات یا شخصیت‌هایی مثل آقایان خاتمی یا سید حسن خمینی پشت این کاندیداها قرار بگیرند و حمایت مردمی را برای آنها طلب کنند؟ " گفته است:

"جبهه اصلاحات که بارها اعلام کرده کاندیدایی ندارد و کاندیداهایی که مورد نظر این جبهه بوده‌اند رد صلاحیت شده‌اند اما اگر خود این دو فرد با عقل و درایت، هوشمندی و شجاعت بتوانند تمایز خود را به مردم نشان بدهند و مردم را ترغیب کنند به حمایت و حضور در عرصه انتخابات - با وجود اینکه قانع کردن بدنه اصلاح طلبی برای حمایت رسمی کار سختی است-  شاید با آن تصویر تیره و تاری که در آینده برای کشور قابل حدس است نه به صفت تشکیلاتی بلکه به صفت فردی فعالان اصلاح‌طلب را متقاعد کنند که وارد عرصه شوند."[۱]

*بایستی توجه داشت که عبارت "حمایت نه به صفت تشکیلاتی بلکه به صفت فردی"! همان "حمایت غیر رسمی" است که در ادامه توطئه "تحریم خاموش انتخابات" دارد و خواص و دستگاه‌های امنیتی کشور بایستی نسبت به آن هوشیار باشند.

چه اینکه حمایت غیر رسمی اولا به معنی قبول نداشتن ساختار سیاسی کشور و خروج از نظام و مردمسالاری است، ثانیا هیچ تأثیری در انتخابات و مشارکت نخواهد داشت زیرا بنا به گفته‌های خود اصلاح‌طلبان فعالیت انتخاباتی و معرفی نامزد حداقل به بیش از یکسال زمان نیاز دارد و ثالثا حمایت غیر رسمی یک رفتار بی‌ریشه است که در صورت پیروزی می‌تواند نوای أنا شریک سر بدهد و در صورت شکست هم بازی "کی‌بود کی‌بود من نبودم" به راه بیاندازد و هیچ مسئولیتی را تقبل نکند.

ما پیش از این در یکی گزارش‌های وبلاگ مشرق توضیح داده‌ایم که هدف بازی "حمایت غیر رسمی" چیست و چرا این پروژه در ادامه توطئه خیانت‌بار "تحریم خاموش انتخابات" قرار دارد!؟ [۲]

توطئه‌ای که اصلاح‌طلبان از یکسال قبل و به عبارتی از مدت‌ها قبل از انتخابات مجلس یازدهم آنرا با هدف کاستن از مشارکت کسانی از مردم و نامشروع‌نمایی از نظام اسلامی طراحی کردند.

در اصلی‌ترین وجه توطئه حمایت غیر رسمی باید متوجه بود که ستاد هسته سخت اصلاحات از آنجا که هیچ تخمینی از چیستی برخورد امنیتی نظام با جریانات خارج شده از مردمسالاری ندارد؛ به گزینه حمایت غیر رسمی به چشم حربه‌ای برای اخذ ژست دموکراتیک و فرار از برخوردهای امنیتی می‌نگرد.

گفتنیست، احزاب بزرگ اردوگاه اصلاحات از قبیل تشکیلات ناسا، حزب اتحاد، مجمع ایثارگران و مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌های رسمی اعلام کرده‌اند که نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهند داشت. این رفتاری تحریمی است که برخی محافل تحلیلی از ۲ سال قبل نام "تحریم خاموش" را بر آن نهاده‌اند.

برخی طیف‌های اصلاح‌طلب مثل "حزب کارگزاران" با این رفتار مخالف‌اند.

***

سنگربندی تحریمی‌ها علیه مشارکت و انتخابات

اجازه‌ای که به همتی و مهرعلیزاده داده نشد!

اجازه‌ای که به همتی و مهرعلیزاده داده نشد! / "حمایت غیر رسمی"؛ راهبرد جریان خاص در امتداد تحریم خاموش انتخابات

روزنامه شرق در شماره پنجشنبه گذشته خود طی گزارشی که با عنوان "اعراض اصلاحات از مهرعلیزاده و همتی" منتشر شد، به نقل از حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران و عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) خبر داد که نهاد اجماع‌ساز حتی راضی به شنیدن برنامه‌های مهرعلیزاده و همتی هم نشده است!

در گزارش شرق به نقل از رسولی می‌خوانیم: من و آقای بهزاد نبوی معتقد بودیم که این دو کاندیدا می‌توانند برای اعلام برنامه به نهاد اجماع‌ساز بیایند و برنامه آنها بررسی شود، اما مجمع عمومی نهاد اجماع‌ساز با رویکرد بنده و آقای نبوی مخالف بود و در نتیجه اجازه حضور به مهرعلیزاده و همتی داده نشد.

در این مطلب همچنین آمده است: نخستین پرسش این است که چرا اصلاح‌طلبان تمایل به مشارکت فعال در انتخابات پیش‌رو ندارند و می‌خواهند نوعی مشارکت غیر فعال به ‌معنای پرهیز از تحریم انتخابات، اما حمایت‌نکردن تشکیلاتی از نامزدها را در پیش بگیرند؟ [۳]

 اگرچه در شورای ناسا یا همان جبهه اصلاحات، کسانی مثل بهزاد نبوی (که در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز با حرکت تحریمی اصلاح‌طلبان مخالف بود)، حسن رسولی و نماینده حزب کارگزاران هستند که صراحتا با تحریم خاموش انتخابات مخالف‌اند اما همانطور که شاهدیم در پرتو دیکتاتوری طیفی اصلاحات و اقلیت‌بودن اینان؛ صدای مخالفان تحریم به جایی نمی‌رسد و آنچه از تشکیلات ناسا درباره انتخابات شنیده شد؛ بیانیه رسمی تحریم انتخابات و نداشتن نامزد بود. [۴]

و از همین روست که مردان و زنان حاضر در جبهه اصلاحات به مهرعلیزاده و همتی حتی اجازه حرف زدن هم نمی‌دهند و در حدی از تنفر نسبت به نظام و مردم قرار دارند که هرکس بوی انتخابات بدهد به صورت او پنجه می‌کشند.

ما همچنین در بحث ادعای روزنامه شرق برای لاپوشانی اقدام شریرانه تحریم انتخابات با تقریر عبارت "نوعی مشارکت غیرفعال به ‌معنای پرهیز از تحریم انتخابات"! نیز این مصاحبه بهزاد نبوی پس از انتخابات مجلس یازدهم (که آنهم با تحریم چپ‌ها مواجه شد!) را یادآوری می‌کنیم که صراحتا کلمه تحریم را به کار برده و گفته بود:

"تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان اشتباه بود. "[۵]

لازم به یادآوری است که وبلاگ مشرق طی ۲ سال گذشته در بیش از ۱۴۰ گزارش، تحلیل‌هایی را پیرامون حرکت اصلاح‌طلبان در "تحریم خاموش انتخابات" به استحضار مخاطبان محترم رسانید.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/315796

2_ mshrgh.ir/1228525

3_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/283461

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1511204

5_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/02/24/2265314