شهر خبر
انتخابات 1400| میتینگ انتخاباتی زیر سایه کرونا / آیا مناظره سوم باعث تحولی عمیق در انتخابات می‌شود؟

انتخابات 1400| میتینگ انتخاباتی زیر سایه کرونا / آیا مناظره سوم باعث تحولی عمیق در انتخابات می‌شود؟

شامگاه چهارشنبه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد حامیان رئیسی تجمعی بزرگ را در ورزشگاه اهواز برگزار کرده‌اند؛ تجمعی که ازدحام جمعیت آن‌طورکه در تصاویر آشکار بود، چنان بود که باز یا بسته بودن محوطه چندان تاثیری در وضعیت ایجاد نکند؛ چراکه عملا امکان رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی میان حضار نبود.

اعتمادآنلاین| از ماه‌ها پیش تصور می‌شد در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به‌خاطر شیوع و ادامه همه‌گیری کرونا احتمالا کاندیداها از خیر تجمع‌های بزرگ انتخاباتی و میتینگ‌های استادیومی بگذرند و بر تبلیغات در فضای مجازی و شبکه اجتماعی تمرکز کنند. اما گویا جلب‌توجه و رای شهروندان دست‌کم برای برخی کاندیداها، به‌ مراتب مهم‌تر و ارزشمندتر از جان شهروندان است.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، این البته نخستین‌بار نبود اما شامگاه چهارشنبه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد حامیان سیدابراهیم رییسی تجمعی بزرگ را در ورزشگاه اهواز برگزار کرده‌اند؛ تجمعی که اگرچه در فضای تدارک دیده‌شده بود اما ازدحام جمعیت آن‌طورکه در تصاویر آشکار بود، چنان بود که باز یا بسته بودن محوطه چندان تاثیری در وضعیت ایجاد نکند؛ چراکه عملا امکان رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی میان حضار نبود و همین هم موجب انتقادات بسیاری به این رفتار انتخاباتی شد.

 

انتقادهایی که حتی صدای دولت را هم درآورد و رییس‌جمهوری به وزیر کشور دستور داد با آنان که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود. در این بین تصاویر تجمع انتخاباتی رییسی در اهواز که منتشر شد، انتقاد هم شروع شد. هرچند رسانه‌های حامی او ترجیح دادند که بی‌توجه به شرایط خاص کرونایی کنونی، صرفا بر آنچه شکوه و کثرت مردم می‌خواندند، مانور بدهند و کمتر به خطر جانی آنان بپردازند.

 

این اتفاق درحالی افتاد که در 2 مناظره نخست، کاندیداها عملا کمترین اشاره‌ای به موضوع کرونا نداشتند و صحبت و حتی وعده‌ای درباره واکسیناسیون ارایه نکردند؛ گویی اصلا کرونایی در کار نیست و ملت دغدغه سلامت جان‌شان را ندارند.

 

این انتقادها اما وقتی دوچندان و تشدید شد که تصاویر تجمع ستاد رییسی در اهواز هم به بی‌توجهی او و دیگر کاندیداها به همه‌گیری کرونا اضافه شد. تاکنون رییسی و اعضای ستادش واکنش روشنی به این انتقادها نداشته و نه‌تنها پوزش‌خواهی صورت نگرفته، بلکه توضیح دقیقی هم ارایه نشده است.

 

اما به‌هرحال این اتفاق باعث نگرانی مقامات دولت شده است. نگرانی‌هایی که به نشست روز پنجشنبه کمیسیون‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا هم رسید و درنتیجه رییس کمیته بهداشت و درمان این ستاد با ابراز نگرانی نسبت به عدم رعایت پروتکل‌ها و عادی‌انگاری‌هایی که توسط برخی نامزدها در استان‌ها انجام گرفته، از کاندیداهای انتخابات 1400 خواست که دعوت از شهروندان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی را در اولویت فعالیت‌های ستادشان قرار دهند. همزمان رییس‌جمهوری پس از استماع این گزارش، به قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا دستور داد که باتوجه به استقرار این قرارگاه در وزارت کشور که توامان مسوول اجرای انتخابات نیز هست، با جدیت و قاطعیت هرچه تمام‌تر نسبت به ارایه هشدارها و اخطارهای لازم، ضمن اقدام فوری، با نامزدهای متخلف در این خصوص برخورد قاطع و جدی صورت گیرد و اقدامات انجام‌شده به مردم اطلاع‌رسانی شود.

 

همزمان درحالی‌که روحانی در این نشست تاکید کرد «کسانی که قرار است در کشور حافظ قانون باشند، نباید قانون‌شکنی کنند»، حسام‌الدین آشنا نیز در توییتی با کنایه به میتینگ انتخاباتی رییسی نوشت: «با کرونا همنشینی نکنید کرونا را انتخاب نکنید. برای شکست کرونا برنامه بدهید!»

 

اما چنان‌که اشاره شد درحالی که قرار بود سومین و آخرین دور از مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز برگزار شود، برخی منابع از احتمال بروز تغییراتی در این مناظره خبر داده‌اند؛ تغییراتی که واکنشی است به تداوم انتقادها به شیوه برگزاری این مناظره که حتی صدای کاندیداها را هم درآورد. درنهایت سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده شورای نظارت بر صداوسیما درباره احتمال تغییر در چگونگی برگزاری مناظره سوم به خبرگزاری فارس توضیح داده و با اشاره به برگزاری جلسه عصر جمعه در این خصوص گفته است: «پیشنهاد برای طرح جدید دارم اما اینکه بگوییم همه اینها را می‌شود یک‌شبه جابه‌جا کرد، این‌طور نیست.»

 

 

فارغ از اینها تبلیغات 7 کاندیدای تاییدصلاحیت‌شده در فضای عمومی و مجازی درحالی انجام می‌شود که استقبال مردم از انتخابات بنابر آخرین نظرسنجی‌ها چندان تعریفی ندارد. حالا مرکز افکارسنجی ایسپا با استناد به موج دهم نظرسنجی‌های خود که روزهای 19 و 20 خرداد انجام شده، می‌گوید مشارکت شهروندان بعد از برگزاری مناظره دوم 41 درصد محاسبه شده است.

 

در همین حال توجه مردم نسبت به مناظره‌ها هم در حد قابل‌توجهی پایین گزارش شده است. این مرکز می‌گوید که نتایج بررسی‌هایش نشان می‌دهد تنها 37 درصد از پاسخگویان، مناظره دوم را تماشا کرده و در مقابل 63 درصد به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند.

 

با این همه برخی امیدوارند که پس از مناظره سوم، این شرایط تاحدودی دگرگون شود؛ هرچند بعید است که شاهد تحولی اساسی در این خصوص باشیم.