شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضاییه#رئیسی

جانشین رئیسی در قوه قضاییه کیست؟

کدخبر: 418475
اعتماد نوشت:۲۶ روز پس از ثبت‌نام رییس فعلی قوه قضاییه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بار دیگر شایعه جانشینی آیت‌الله علیرضا اعرافی تکذیب شد.

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است؛

این شایعه اولین‌بار اواخر فروردین‌ماه و با قوت گرفتن احتمال حضور سیدابراهیم رییسی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح شد؛ خبری که در برخی کانال‌های فضای مجازی مطرح شد و در آن آمده بود که پس از استعفای سیدابراهیم رییسی قرار است آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و البته یکی از 6 فقیه منصوب رهبری در شورای نگهبان، جایگزین او شود؛ شایعه‌ای که همان زمان از سوی اعرافی تکذیب شد و او هرگونه گمانه‌زنی در این زمینه نسبت به خود را نادرست خواند.

این اما پایان شایعات درباره جانشینی رییسی نبود؛ ۲۴ ساعت مانده به آغاز مهلت ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری، درحالی که احتمال حضور رییسی به عنوان کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ جدی‌تر از هر زمان مطرح بود، بار دیگر بحث جانشین او در قوه قضاییه و البته این‌بار با محوریت نام غلامحسین اژه‌ای مطرح شد. شایعه‌ای که نه تکذیب و نه البته عملیاتی شد. نهایتا ابراهیم رییسی ظهر آخرین روز از مهلت 5 روزه ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت  و برای شرکت در این رقابت نام‌نویسی کرد.

حالا پرسش از لزوم استعفای رییس قوه قضاییه که سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد، جدی‌تر مطرح شد.

اگرچه مطابق قانون ریاست دستگاه قضایی در صورت اقدام به کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری، نیاز به استعفا از مقام خود ندارد اما انتظار می‌رفت باتوجه به نقش کلیدی او به عنوان قاضی‌القضات مملکت،برای پایان دادن به شائبه‌های احتمال سوگیری در تصمیم‌های دستگاه قضایی هم که شده، از این منصب کناره‌گیری کند. اتفاقی که تاکنون نیفتاده و مشخص نیست در صورت پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، چه کسی قرار است اداره دستگاه قضاییه را برعهده بگیرد و در ادامه به عنوان رییس قوه قضاییه در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری او حاضر شده و چگونه تشریفات قانونی طی خواهد شد.

حالا کار به ‌جایی رسیده در شرایطی که کمتر از یک هفته مانده به روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، صرفا شایعاتی درباره جانشین احتمالی رییس قوه قضاییه و کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح است؛ شایعاتی که بار دیگر، نام آیت‌الله اعرافی را به میان آورده و مهم‌تر اینکه مجددا از سوی او تکذیب شده است.

این عضو فقهای شورای نگهبان روز پنجشنبه درحاشیه نشست کارآموزان وکالت استان تهران درخصوص شایعاتی مبنی بر جایگزینی‌اش بر ریاست قوه قضاییه گفته است که«این اخبار را به کلی تکذیب می‌کنم.» واکنش اعرافی نشان می‌دهد که فعلا خبری از جانشینی رییسی و حضور چهره‌ای جدید راس ریاست دستگاه قضایی نیست و بنابراین احتمالا مسوولان منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هستند تا درصورتی که سیدابراهیم رییسی موفق به پیروزی در این رقابت شد، آنگاه جانشین او را معرفی کنند و درصورت شکست، رییسی فعالیت خود را بر کرسی ریاست دستگاه قضایی ادامه دهد.