به گزارش برنا؛ یکم خرداد ماه سال جاری بود که علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابلاغ پروتکل بهداشتی انتخابات خبر داد و گفت: برگزاری هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته از جمله مساجد، سالن‌های اجتماعات و سالن‌های بسته ورزشی و راه اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی ممنوع است.

3165091

در صورتی این دستورالعمل‌ها برای تجمع‌های انتخاباتی از سوی ستاد مقابله با کرونا صادر شده بود اما در روزهای اخیر طرفداران برخی از نامزدها بدون توجه به وضعیت موجود با ازدحام برای نامزد انتخاباتی خود وارد عمل شدند. این اقدامات مقارن با سلامتی جامعه در حالی رخ می‌دهد که هنوز جمعیت قابل توجهی از مردم در کشور ما هنوز واکسینه نشدند. از سوی دیگر بیم عود کرونای هندی و آفریقایی با شدت درگیری و مرگ و میر بالا جمعیت ایران را تهدید می‌کند.

بر اساس پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا در نشست‌های انتخاباتی در مراکز باز باید هشت مترمربع برای هر فرد فضا وجود داشته باشد و ورزشگاه‌ها می‌توانند با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت برای نامزدهای انتخاباتی نشست تبلیغاتی و سخنرانی برگزار کنند. هرچند از سوی برخی از نامزدهای انتخاباتی این مقوله از اهمیت چندانی برخوردار نیست. می‌توان این روزها را به حافظه سپرد و دو هفته تا 10 روز آینده میزان مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی را با امروز مقایسه کرد.

مبتلایان به کرونا این بیماری را وخیم‌تر تجربه می‌کنند

مینو محرز، عضو کمیته مقابله با کرونا درباره کم و کیف برگزاری تجمع‌های انتخاباتی به خبرنگار برنا گفت: واریانت هندی و آفریقایی وارد کشور شده است. با بررسی موارد ابتلا جدید به کرونا باید به این امر اذعان کرد که  افراد به تازگی این بیماری را وخیم مبتلا می‌شوند. تعداد مبتلایان هم افزایش یافته است. در این شرایط باید همگان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

موج پنجم  کرونا در راه است

کارشناس سازمان جهانی بهداشت افزود: اگر در تجمع‌های انتخاباتی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، موج پنجم کرونا با نوع خیلی بد بیماری در راه است.

ویروس هندی و آفریقایی کرونا وحشتناک است

محرز درباره نوع ویروس قالب کرونا در کشور ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم ویروس کرونای قالب در کشور چیست، چون بر اساس بررسی‌های انجام شده تا قبل از ورود ویروس هندی و آفریقایی به کشور نوع ویروس انگلیسی قالب بود اما هم اکنون خبری از نوع جدید این ویروس وجود ندارد.

او افزود: البته مراکز متعدد در حال رصد نوع ویروس فعال در کشور هستند. باید دانست که خطر ویروس هندی و آفریقایی وحشتناک است و باید جلوی تکثیر این ویروس به شدت گرفته شود.

این پزشک با بیان اینکه در شرایط کرونایی به هر یک از نامزدها برای شرکت در انتخابات تذکرات درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده شده است، افزود: افراد در صورت شرکت در برنامه‌های انتخاباتی نباید تجمع کنند. باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. همگان قبل از هر اقدامی زدن ماسک، رعایت فاصله  فیزیکی و شستن دست را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

واریانت هندی و آفریقایی  در کمین است

 محرز گفت: درصورت قالب شدن واریانت هندی و آفریقایی در کشور مرگ و میر به میزان وحشتناک افزایش می‌یابد، افراد باید رعایت پروتکل‌های اجتماعی را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

 عضو کمیته مقابله با کرونا با اشاره به آخرین روش درمان کرونا افزود: دارویی انتخابی در دنیا برای مهار این بیماری( کرونا) وجود ندارد و همین داروهای در دسترس تجویز می‌شود. البته کرونای هندی در هندوستان مرگ و میربالایی داشته و نوع شدیدی از کرونا است. سازمان بهداشت جهانی درباره همه‌گیری واریانت کرونای هندی به جهان هشدار داده است.

به گفته او چاره‌ای به جز رعایت پروتکل بهداشتی وجود ندارد و هر گونه بی‌توجهی یا کم توجهی وضعیت نامناسبی با موج بعدی کرونا به همراه مرگ و میر بالا را  به دنبال دارد.

//انتهای پیام: 4