به گزارش برنا؛ صبح روز چهارشنبه 19 خردادماه سال جاری، درهای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ (فاتب) باز شد تا بار دیگر شاهد کشفیات پلیس در طرح رعد باشیم. در سرتاسر حیاط بزرگ، میزهایی پر از مواد مخدر، مشروبات الکی، عتیقه جات، اموال مسروقه مانند تلفن همراه، ضبط ماشین، دینام کولر، تجهیزات مخابراتی، ماشین، موتور، دوچرخه  و ... دیده می‌شد. مجرمان که بیشترشان سارق و معتاد بودند با دست و پاهای بسته در گوشه حیاط ایستاده بودند، مجرمانی که سن و سالی هم نداشتند اما برخی از آنها پرونده سنگینی با خود حمل می‌کردند و حتی بارها دستگیر شده بودند اما باز هم به سرقت روی آورده بودند و دوباره به چنگال قانون افتاده بودند و حالا جلوی دوبین خبرنگاران ایستاده بودند تا از ماجرای سرقت‌هایشان و سرانجام این کارشان بگویند تا درس عبرتی شود برای باقی سارقین که گمان می‌کند هیچوقت گیر قانون نمی‌افتند.

در یک گوشه حیاط میزی وجود داشت که برخلاف دیگر میزها پشت آن فقط یک متهم حدود 30 ساله با دست و پای بسته ایستاده بود و جلوی آن پُر بود از دینام کولر، البته برخی اشیای دیگر مانند تجهیزات مخابراتی، ماینر، دوچرخه، مشروب، مواد مخدر و چندین اشیای دزدی دیگر وجود داشت. تنها بودن این متهم پشت دینام‌های کولر توجه‌ام را به خود جلب کرد بنابراین به سراغ سرپرست کلانتری آن میز رفتم تا جویای ماجرا شوم.

دستگیری دو فرد که 40 ماینر داشتند/ اعتراف مردی که با همسرش 40 دینام کولر دزدیده بود/ سارق تجهیزات مخابراتی دستگیر شد

سرهنگ ولی الله سعیدی، سرکلانتر نهم شهرری در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به کشفیات این کلانتری در چهل و پنجمین طرح رعد گفت: در این طرح سارقان منازل، موتور سیکلت، دوچرخه و مشروبات الکی دستگیر شدند.

او از دستگیری دو فرد که 40 ماینر داشتند خبر داد و افزود: موفق شدیم در کلانتری نهم دو نفر که از بیت کوین سوءاستفاده می‌کردند را دستگیر کنیم. این دو نفر 40 ماینر داشتند که باعث شده بودند در برق منطقه قیامدشت اختلال ایجاد شود.

سرهنگ سعیدی تصریح کرد: هر ماینر 40 وات برق مصرف می‌کند که برای گرداندن یک کارخانه کافیست بنابراین 40 مانیر حدود 1600 وات برق مصرف می‌کند که می‌تواند برق یک منطقه را به طور کامل قطع کند همچنین این افراد فومی را پشت ماینر قرار می‌دادند تا صدای دستگاه قطع شود و کسی نتواند متوجه کار غیرقانونی آنها شود.

سرکلانتر نهم شهرری در پاسخ به این سوال که سرنوشت دونفر باتوجه به نبود قانون درباره ارز دیجیتال چه می‌شود؟ گفت: درحال حاضر این دونفر در بازداشت هستند و اداره برق منطقه شاکی آنها شده است و ما موضوع شکایت را به مقامات قضائی ارسال کردیم تا به پرونده رسیدگی شود.

او در ادامه از دستگیری فردی که تجهیزات مخابراتی سرقت می‌کرد خبر داد و افزود: به دنبال طرح رعد، یک فرد را دستگیر کردیم که یک تجهیزات مخابراتی را دزدیده بود و فرد سارق الان روانه زندان شده است.

در ادامه این گفتگو درباره آن متهم که تک و تنها پشت میز ایستاده بود سوال پرسیدم. سرهنگ سعیدی گفت: آن متهم سارق دینام کولر است که همراه با همسر خود در پوشش نظافت راه پله آپارتمان‌ها دزدی می‌کرده است.

سرکلانتر نهم شهرری تصریح کرد: این فرد با همسرش به خانه‌ها می‌رفته و وقتی همسرش مشغول نظافت راه پله‌ها می‌شد از موقعیت سوءاستفاده کرده و به پشت بام می‌رفته و دینام‌ها کولر را سرقت می‌کرده است.

او از تعداد شکایت‌هایی که از این فرد شده است خبر داد و گفت: متهم تاکنون 40 اعتراف به سرقت دینام کولر کرده است و  26 نفر از شاکی‌های او شناسایی شدند. درحال حاضر همسر او در زندان است و خودش هم روانه زندان خواهد شد.

سرهنگ سعیدی درباره بازگرداندن این دینام‌ها گفت: صد در صد دینام به شاکیانی که شناسایی شدند برمی‌گردد و اگر شخص دیگری در این خصوص شکایت دارد به پلیس مراجعه کرده تا اموال کشف شده به او برگردانده شود.

پس از گفتگو با سرکلانتر نهم و جویا شدن احوال این متهم به سراغ خودش رفتم تا درباره علت این دزدی‌ها بپرسم مخصوصا اینکه چرا با همسرش این کار را انجام می‌داده است.

بارها دنبال کار گشتم اما پیدا نکردم/ وقتی زندان بودم همسرم معتاد شد/ برای تهیه پول مواد خودم و همسرم دینام کولر می‌دزدیدیم

متهم درباره علت روی آوردن به سرقت گفت: سالهاست که مصرف کننده هستم و اعتیاد دارم اما با این وجود بارها دنبال کار رفتم تا بتوانم خرجی خانواده‌ام را دربیاورم ولی سر هر کاری می‌رفتم قبولم نمی‌کردند و بعد از چند روز جواب می‌شدم به همین دلیل مجبور بودم دزدی کنم.

او ادامه داد: وقتی زندان افتادم، همسرم تنها ماند و از همنشینی با دوستان و اطرافیانش به اعتیاد روی آورد و او هم مصرف کننده شد.

این متهم درباره چگونگی سرقت دینام‌ها بیان کرد: از زندان که آزاد شدم با همسرم تصمیم گرفتیم وقتی برای نظافت راه پله‌ها می‌رویم من به پشت بام رفته و دینام‌ها را بدزدم. دینام‌ها را پس از سرقت به مال خر می‌فروختم و پول آن را خرج زندگی و مواد خودم و همسرم می‌کردم.

او درحالی که اشک‌هایش سرازیر شد، گفت: الان همسرم در زندان است و خودم هم باید به زندان بروم واقعا نمی‌دانم باید چیکار کنم و چه بگویم.

چه تضمینی‌ست که متهمان پس از آزادی دوباره به جرم بازنگردند؟

سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ در حاشیه چهل و پنجمین طرح رعد از دستگیری 793 سارق، زورگیر، مال خر،  سارقین عنف، خفت‌گیر و... خبر داد اما نکته حائز اهمیت این است که وقتی این افراد دستگیر می‌شوند و به زندان می‌روند چه آموزشی می‌بینند و چه تمهیداتی بعد از آزادی آنها اندیشده می‌شود که باز هم به سراغ دزدی نروند؟ آمار کسانی که چندین بار دستگیر شدند و دوباره به جرم بازگشتند آنقدر کم نیست که بتوان از آن به راحتی چشم پوشی کرد بلکه هشدار می‌دهد باید برای جرم دومی‌ها، سومی‌ها و حتی دهمی‌ها فکری کنیم.

//انتهای پیام:6