شهر خبر

گزارش مشرق؛

تبلیغ رسانه‌های اسرائیل برای همتی/ «نامزدی که حاضر است با بایدن دیدار کند»

مصاحبه‌ی همتی با آسوشیتدپرس - نمایه

مصاحبه‌ی عبدالناصر همتی با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، و اظهار آمادگی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای ملاقات با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با استقبال رسانه‌های اسرائیلی مواجه شده است.

سرویس جهان مشرق - طی دو روز گذشته، شماری از رسانه‌های رژیم صهیونیستی مطالبی منتشر کردند که عنوان آن‌ها کم‌وبیش مشابه بود: «نامزد انتخابات ایران حاضر است با بایدن دیدار کند». اشاره‌ی این رسانه‌ها به مصاحبه‌ی روز چهارشنبه‌ی (۱۹ خرداد ۱۴۰۰) عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس بود[۱] که همتی در آن، در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر است با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ملاقات کند یا نه، گفت:

تبلیغ رسانه‌های اسرائیل برای همتی/ «نامزدی که حاضر است با بایدن دیدار کند»

«نامزد ایرانی می‌گوید حاضر است احتمالاً با بایدن دیدار کند»؛ گزارش «آسوشیتدپرس» بر اساس مصاحبه‌ی این خبرگزاری آمریکایی با عبدالناصر همتی (+)

با وجود این‌که همتی برای دیدار با بایدن قیدوشرط گذاشت، اما رسانه‌های اسرائیلی ظاهراً این مصاحبه را چراغ سبز این نامزد ایرانی به غربی‌ها دانسته‌اند و آن را در گزارش‌های خود به همین شکل ترسیم کرده‌اند.

پایگاه اینترنتی شبکه‌ی ۷ رژیم صهیونیستی طی گزارشی در همین‌باره می‌نویسد: «یکی از نامزدهای برجسته‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت مایل است در صورت پیروزی در انتخابات آینده‌ی کشورش، با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار کند؛ هرچند تأکید کرد که «آمریکا باید سیگنال‌های بهتر و قوی‌تری [به ایران] ارسال کند.»

این رسانه‌ی صهیونیست در ادامه توضیح می‌دهد: «با توجه به عدم محبوبیت حسن روحانی به خاطر فروپاشی توافق هسته‌ای، همتی تلاش زیادی کرده تا خود را از رئیس‌جمهور فعلی ایران که دوره‌اش در آستانه‌ی پایان است، فاصله بدهد، اما دیدگاه غالب همچنان این است که همتی ادامه‌دهنده‌ی سیاست‌های میانه‌رویی شبیه به دولت روحانی خواهد بود.»

تبلیغ رسانه‌های اسرائیل برای همتی/ «نامزدی که حاضر است با بایدن دیدار کند»

«نامزد انتخابات ایران حاضر است با بایدن دیدار کند»؛ عنوان شبکه‌ی ۷ رژیم صهیونیستی برای گزارشش درباره‌ی مصاحبه‌ی همتی با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» (+)

شبکه‌ی ۷ اسرائیل تصریح می‌کند: «همتی به آسوشیتدپرس گفت سیگنالی که ایرانی‌ها امیدوارند از آمریکا دریافت کنند، بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای است. وی همچنین افزود دیدار با بایدن «در چارچوب سیاست‌های کلی نظام حاکم» خواهد بود[۳]

به گزارش این رسانه‌ی اسرائیلی، «همتی گفت: «آمریکایی‌ها سیگنال‌های مثبتی ارسال کرده‌اند، اما این سیگنال‌ها به اندازه‌ی کافی قوی نبوده‌اند. اگر سیگنال‌های قوی‌تری ارسال شود، می‌تواند روی میزان خوش‌بینی یا بدبینی ما تأثیر بگذارد.»

در ادامه‌ی این گزارش می‌خوانیم: «این اظهارات همتی در حالی است که... با وجود اصرار ایران بر حذف تمام تحریم‌ها، دولت بایدن اصرار دارد تحریم‌هایی که به دلیل نگرانی‌های دیگر، از جمله حقوق بشر و حمایت ایران از جنبش‌های افراط‌گرا، اعمال شده‌اند، پابرجا خواهند ماند... بلینکن، وزیر خارجه‌ی آمریکا، روز سه‌شنبه [۱۸ خرداد ۱۴۰۰ و یک روز قبل از مصاحبه‌ی همتی با آسوشیتدپرس]، بلینکن تأکید کرده بود که حتی اگر آمریکا دوباره به توافق هسته‌ای بپیوندد نیز «صدها» تحریم این کشور علیه ایران همچنان باقی خواهد ماند.

پایگاه اینترنتی روزنامه‌ی صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نیز در گزارشی به همین موضع همتی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «همتی ۶۴ ساله، یکی از هفت نامزدی است که توسط مقامات ایرانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری اسلامی تأیید صلاحیت شده است. با این حال، نظرسنجی‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهند همتی در این رقابت از ابراهیم رئیسی، رئیس تندروی قوه‌ی قضائیه و پیشتاز انتخابات، عقب است[۴]

تبلیغ رسانه‌های اسرائیل برای همتی/ «نامزدی که حاضر است با بایدن دیدار کند»

«نامزد ایرانی می‌گوید حاضر است با بایدن دیدار کند»؛ عنوان روزنامه‌ی اسرائیلی «تایمز اسرائیل» برای گزارشش درباره‌ی مصاحبه‌ی همتی با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» (+)

تایمز اسرائیل ادامه می‌دهد: «اگرچه [آیت‌الله] خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، نظر نهایی را درباره‌ی همه‌ی مسائل حکومتی می‌دهد، اما هر کس به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، می‌تواند روی مسائل داخلی تأثیر بگذارد و رویکرد گسترده‌تر ایران در ارتباط با جهان را تعیین نماید.»

در ادامه‌ی این گزارش می‌خوانیم: «حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی ایران که دوره‌اش در آستانه‌ی پایان است و یکی از روحانی‌های نسبتاً میانه‌رو در حکومت دینی ایران، به کشورش کمک کرد به توافق هسته‌ای تاریخی سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی دست پیدا کند. با این حال، روحانی در جبران عواقب تصمیم سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، برای خروج یک‌جانبه‌ی کشورش از این توافق ناکام بوده است.»

در عین حال، چنان‌که تایمز اسرائیل به نقل از آسوشیتدپرس می‌نویسد، «همتی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران [در دوره‌ی ریاست‌جمهوری احتمالی همتی] حاضر خواهد شد محدودیت‌های بیش‌تری، مانند محدود برنامه‌ی موشک‌های بالستیک خود، را برای تضمین کاهش تحریم‌ها بپذیرد یا نه، گفت تهران چنین پیشنهادی را نخواهد پذیرفت. وی تأکید کرد: «تعهدات هسته‌ای ایران باید در همان چارچوب (توافق) باشند. اگر این‌گونه نباشد، نه رهبر (عالی ایران) و نه رئیس‌جمهور، چنین چیزی را نخواهند پذیرفت.»»

تبلیغ رسانه‌های اسرائیل برای همتی/ «نامزدی که حاضر است با بایدن دیدار کند»

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، مقابل دفترش، جایی که مصاحبه با آسوشیتدپرس انجام شد، ایستاده تا عکاس این خبرگزاری آمریکایی از او عکس بگیرد (+)

به گزارش این روزنامه‌ی صهیونیست، همتی به آسوشیتدپرس گفت «در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، اگر گفت‌وگوها در وین درباره‌ی توافق هسته‌ای به نتیجه نرسد، این مسئله را اداره خواهد کرد. وی گفت: «ما در طول سه سال گذشته و با وجود تحریم‌های دشوار، توانستیم این تحریم‌ها را خنثی کنیم و اقتصاد را اداره کنیم. قطعاً من برای آن (سناریوی شکست مذاکرات وین) هم برنامه دارم؛ اما سعی خواهیم کرد کمک کنیم توافق به نتایج مثبتی برسد؛ ان‌شاءالله.» با این حال، همتی درباره‌ی این برنامه‌ها توضیح بیش‌تری نداد.»

تایمز اسرائیل در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: «داخل ایران، نامزدها در یک طیف سیاسی قرار می‌گیرند که شامل تندروهایی است که می‌خواهند برنامه‌ی هسته‌ای ایران را گسترش دهند و با جهان مقابله کنند، میانه‌روهایی که می‌خواهند وضعیت موجود را حفظ کنند، و اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند حکومت دینی را از درون تغییر دهند. همتی درباره‌ی شانس پیروزی‌ای در انتخابات نیز ارزیابی خوش‌بینانه‌ای ارائه داد؛ در حالی که نظرسنجی‌های انجام‌شده، نشان می‌دهند در رقابتی که شامل پنج تندرو، یک اصلاح‌طلب گمنام و خود همتی است، رئیسی پیشتاز است.

پایگاه اینترنتی روزنامه‌ی اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت» نیز در «خبری فوری» با عنوان «نامزد ایرانی می‌گوید حاضر است احتمالاً با بایدن دیدار کند[۵]» نوشت: «یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه، گفت در صورت پیروزی در انتخابات آینده‌ی کشورش که هفته‌ی آینده برگزار می‌شود، مایل است با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ملاقات کند، هرچند «آمریکا باید سیگنال‌های بهتر و قوی‌تری [به ایران] ارسال کند.»»

تبلیغ رسانه‌های اسرائیل برای همتی/ «نامزدی که حاضر است با بایدن دیدار کند»

«نامزد ایرانی می‌گوید حاضر است احتمالاً با بایدن دیدار کند»؛ عنوان «خبر فوری» روزنامه‌ی اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت» درباره‌ی مصاحبه‌ی همتی با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» (+)

در ادامه‌ی خبر کوتاه این روزنامه‌ی صهیونیست، آمده است: «عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی ایران، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کرد که بازگشت آمریکایی‌ها به توافقِ پاره‌شده‌ی هسته‌ای، کلید برقراری هرگونه روابط احتمالی [میان ایران و آمریکا] در بحبوحه‌ی تنش‌های گسترده در خاورمیانه است. همتی گفت: «من فکر می‌کنم ما هنوز هیچ چیز جدی‌ای از سمت آقای بایدن ندیده‌ایم. آن‌ها ابتدا باید به قراردادی که از آن خارج شده‌اند، برگردند. اگر ما این روند را دیدیم و اعتماد بیش‌تری ایجاد شد، بعداً می‌شود در مورد این موضوع هم صحبت کرد.»

مصاحبه‌ی همتی علاوه بر رسانه‌های اسرائیلی، طبیعتاً در رسانه‌های آمریکایی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت و به نظر می‌آید این امید را در دل آمریکایی‌ها زنده کرده باشد که اگر مذاکرات فعلی را طولانی کنند و همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، شانس احیای توافق هسته‌ای که آمریکایی‌ها حاضر نیستند بدون گرفتن امتیازات بیش‌تر به آن برگردند، افزایش پیدا خواهد کرد. اگرچه ستاد انتخاباتی همتی بعد از انتشار مصاحبه‌اش توسط آسوشیتدپرس با این عنوان که «نامزد ایرانی می‌گوید حاضر است احتمالاً با بایدن دیدار کند»، بیانیه‌ای منتشر کرد و از این خبرگزاری آمریکایی خواست عنوان این مصاحبه را تغییر دهد، اما چه‌بسا، این مصاحبه، خواسته یا ناخواسته، پیامی را هم برای آمریکایی‌ها مخابره کرده باشد تا نامزد موردنظر (و احتمالاً موردحمایت) خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را بشناسند.


[۱] Iran candidate says he’s willing to potentially meet Biden Link

[۲] واکنش ستاد انتخاباتی همتی به تیتر آسوشیتدپرس درباره دیدار با بایدن لینک

[۳] Iranian presidential candidate willing to meet Biden Link

[۴] Iran presidential candidate says he’s willing to meet Biden Link

[۵] Iran candidate says he's willing to potentially meet Biden Link