شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سراسر کشور

مصرف برق در منازل زیاد است یا کم؟

مصرف برق در منازل زیاد است یا کم؟

در چند هفته اخیر که قطعی برق در سراسر کشور زیاد شده، این سوال پیش می آید که آیا مصرف برق خانگی زیاد است یا علت قطعی برق چیز دیگری است.

به گزارش تحریریه، احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگویی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی مردم با توجه به اینکه ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در حوزه برق است، بر اهمیت استفاده حداقلی از برق در سازمان‌های اداری تاکید کرد و گفت: کاهش ساعات کاری بعدازظهر در ادارات به صورت اجباری، قطع روشنایی‌های غیرضروری در سطح شهرها، هشدار مکرر به مردم برای کاهش مصرف از طریق رسانه ملی و دعوت آن‌ها به کاهش مصرف ازجمله راهکارهای کوتاه مدت برای عبور از بحران برق است.

ادعای مصرف زیاد برق توسط مردم در حالی از سوی این نماینده مجلس مطرح می شود که چندی قبل احسان سلطانی اقتصاددان، با توجه به آمارهای جهانی مدعی شده بود که بیشترین برق مصرفی در کشور مربوط به صنایع است و مصارف خانگی در ایران حتی از میانگین خاورمیانه کمتر است و مردم در خانه هایشان برق چندانی مصرف نمی کنند. 

حال این سوال مهم مطرح است که کدام ادعا درست است. آیا مردم زیاد برق مصرف می کنند یا مصرف برق خانگی در ایران کم بوده و مردم توان مصرف ببالای برق در صنایع را می دهند؟

قیمتگذاری بسیار پایین و نزدیک به رایگان در برق صنعتی ایران باعث شده است تا هرگونه سرمایه گذاری در تولید برق بی معنی شده و کشور در حال ورود به بحران بی سرانجام انرژی شود.

پایان/