شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست

تجمع فعالان محیط زیست مقابل اجلاس گروه هفت

شماری از فعالان محیط زیست روز جمعه مقابل محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت در دهکده ساحلی کورن‌وال تجمع کرده و خواستار توجه رهبران جهان به بحران آب‌وهوایی شده‌اند.

تجمع فعالان محیط زیست مقابل اجلاس گروه هفت

به گزارش منیبان، در این حرکت اعتراضی شرکت کنندگان نوشته‌های متعددی را حمل می‌کنند که نسبت به وقوع فاجعه اقلیمی هشدار داده است. برخی معترضان ماسک چهره رهبران جهان را روی صورتشان نصب کرده و با حرکات نمایشی نشان می‌دهند که آن‌ها نسبت به این فاجعه بین‌المللی بی‌تفاوت هستند.

یکی از معترضان هم تابلوی کشتی تایتانیک درحال غرق شدن را حمل می کرد تا نشان دهد کره زمین بر اثر بحران آب‌وهوایی در حال غرق شدن است. طرفداران محیط زیست می‌خواهند که دولت‌ها علاوه بر اعلام رسمی وضع اضطراری، از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ به صفر برساند.

این درحالیست که اثرات استفاده از انرژی‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، جنگل‌سوزی‌، آلودگی اقیانوس‌ها و ستیز انسان با طبیعت نمایان‌تر از همیشه شده است. آب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح دریاها، تابستان‌های بسیار گرم و طولانی که منجر به آتش‌سوزی جنگل‌ها از استرالیا تا آمریکای جنوبی می‌شود، خشکسالی‌ها و سیلاب‌های شدید و شتاب روزافزون از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری تنها بخش کوچکی از تبعات گرمایش زمین است.

بانک جهانی هشدار داده در صورتی که تا سال ۲۰۵۰ چاره‌ای برای تغییرات اقلیمی حاصل از گرمایش زمین نشود، ۱۵۰ میلیون انسان مجبور به ترک سرزمین خود خواهند شد.

پنج سال پیش جامعه جهانی بعد از توقف طولانی، نهایتا به توافقی دست یافت که بر اساس آن کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین است؛ با این چشم‌انداز که جلوی گرم‌تر شدن بیش از ۲ درجه‌ای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی را تا پایان قرن حاضر بگیرند.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته یکی از سه سال گرم در تاریخ «عصر پساصنعتی» بوده و همین امر نگرانی دربارهٔ اوضاع آب‌وهوایی کرهٔ زمین و تأثیر آن بر زندگی جهانیان را بیشتر کرده است. در این سال اختلالات شدید آب‌وهوایی که بر اثر فعالیت انسانی ایجاد شده، بر زندگی بسیاری از ساکنان زمین تأثیر مخرب گذاشته، زندگی‌های بسیاری را ویران کرده، میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان ساخت.

جهان به تعبیر دبیرکل سازمان ملل متحد در «لبه پرتگاه» ایستاده است. «آنتونیو گوترش» معتقد است که «امسال برای آیندهٔ بشریت سالی حیاتی است و زمانی نمانده که تلف کنیم. اختلال‌ آب و هوایی فرا رسیده است».

تحرکات سایر گروه‌های معترض در حاشیه اجلاس کورن‌وال

ائتلاف موسوم به «در برابر گروه ۷ مقاومت کن» که از چندین گروه معترض تشکیل شده هشدار داده که برای برگزاری تظاهرات سنگینی در روزهای پیش‌رو برنامه‌ریزی کرده است. گروهی از معترضان دو بالون غول‌پیکر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری را در سواحل کورن‌وال به صورت شناور به حرکت درآورده‌اند.  

در همین حال نیروهای پلیس انگلیس برای تشدید تدابیر امنیتی به حالت آماده باش درآمده‌اند. گزارش‌ها حاکیست که حدود پنج هزار افسر پلیس مازاد از سراسر انگلیس برای کمک به تامین امنیت برگزاری این اجلاس به همراه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ افسر و پرسنل اصلی، در این مکان حضور خواهند یافت.

یک مقام ارشد تامین امنیت برگزاری اجلاس گروه هفت در این رابطه گفت: هر اقدام امنیتی که انجام می‌دهیم، متناسب و قانونی خواهد بود. می‌دانیم که چشم رسانه‌های جهان طی روزهای آینده، به سوی ما خواهد بود.

پلیس انگلیس اعلام کرد که تاکنون ۴۰ گروه درخواست برای برگزاری تظاهرات اعتراضی طی روزهای آینده کرده اند. این درحالیست که ائتلاف «در برابر گروه ۷ مقاومت کن» گفته که برای برگزاری تظاهرات با پلیس هماهنگی نخواهد کرد.

پلیس که در مسیر ورود به کورن‌وال ایست‌های بازرسی تدارک دیده، امروز اعلام کرد که هفت نفر را به ظن بر هم زدن نظم عمومی دستگیر کرده است. گفته می‌شود که این افراد در دو خودروی جداگانه رنگ و نارنجک‌های دودی حمل می‌کردند.

اجلاس گروه هفت از ساعاتی دیگر با حضور رهبران کشورهای جهان در انگلیس آغاز خواهد شد. آن‌ها قرار است در مورد مسائل مهم جهانی از جمله همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی بحث و تبادل نظر کنند. این اولین نشست رهبران اقتصادهای توسعه یافته طی حدود دو سال اخیر خواهد بود.