شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#مسلمان#امام رضا(ع)

روز دختر چه روزی است؟

فاطمه بنت موسی، متولد 1 ذی القعده 173 هجری قمری، معروف به فاطمه معصومه، دختر هفتمین امام شیعیان امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام هشتم، امام رضا(ع) است. هر ساله هزاران مسلمان برای بزرگداشت مقام حضرت فاطمه معصومه(س) برای زیارت حرم این حضرت، به قم سفر می‌کنند که در روز ولادت ایشان جمعیت چند برابر می‌شود.

روز دختر چه روزی است؟

به گزارش سلام نو، امام رضا(ع) لقب "معصومه" را به حضرت معصومه(س) اعطا کرد که به معنای معصوم یا بی گناه است. در دین اسلام، مخصوصا شیعیان، بانوان به دلیل شایستگی ها و رفتار ایشان و بهخاطر قداست و خرد مقدس، احترام ویژه ای برای این بانوی پاکدامن قائل هستند. گفته می شود که وی در علوم مختلف اسلامی و با فراگیری تعالیم حضرت محمد(ص)، احادیث زیادی را از اعضای خانواده اش نقل کرده است.

حضرت معصومه(س) در احادیث یا تعالیم بسیاری از امامان شیعه مورد احترام قرار گرفته است. امام رضا(ع) فرموده اند: زیارت حرم فاطمه معصومه(س) برابر با دیدار او است، که نشان دهنده افتخار ایشان نسبت به خواهرش است. معجزات زیادی در حرم حضرت معصومه(س) در قم اتفاق می افتد که نشان از نزدیک بودن به الطاف الهی دارد.

تاریخچه کوتاهی از زندگی فاطمه معصومه(س)

روایت شده است که امامان شیعه حتی قبل از تولد این بانو، قداست و تقوای فاطمه معصومه را پیشگویی می کردند. حضرت معصومه(س) در میراث شیعی متولد شد، تحت مراقبت دو امام یعنی پدر و برادر بزگوارشان پرورش یافت و دانش و قداست آنها را یاد گرفته است. فاطمه معصومه در سال 173 هجری قمری در مدینه متولد شد و شش سال اول زندگی خود را در کنار پدرش امام موسی کاظم (ع) گذراند. روایت شده است که ایشان "هدیه ویژه ای" از دانش و آگاهی معنوی را حتی در کودکی داشته است. وقتی او ده ساله بود، هارون الرشید، خلیفه پنجم خلافت عباسی، پدرش را به زندان فرستاد. این جدایی برای فاطمه بسیار دشوار بود، اما برادرش علی بزرگتر بود و از او مراقبت میکرد.

رضا و فاطمه دو فرزند از ازدواج امام با نجمه خاتون هستند.

در سال 200 هجری، مأمون خواستار رفتن امام رضا(ع) به خراسان شد و فاطمه معصومه(س) مجبور شد جدا از برادرش زندگی کند. پس از یک سال جدایی از برادرش، فاطمه معصومه تصمیم گرفت به او ملحق شود. در سال 201 هجری قمری در کنار کاروانی متشکل از 23 خانواده و دوستان امام رضا(ع)، در کنار کاروان دیگری که به خراسان سفر می کردند، به راه افتاد. کاروانها هرگز به خراسان راه پیدا نکردند و فاطمه معصومه هرگز به برادرش نرسید. هنگام حضور در ساوه توسط عوامل خلیفه مورد حمله قرار گرفتند. برخی فرار کردند، اما بسیاری زخمی شدند و به اسارت در آمدند یا کشته شدند. فاطمه معصومه(س) جان سالم به در برد، اما مجبور شد قتل 23 نفر از اعضای نزدیک خانواده را تماشا کند.

روایت شده است که حضرت فاطمه معصومه(س) توسط زنی مسموم شده است. فاطمه بیمار و خواستار بردنش به قم شد و در آنجا درگذشت و در سرزمین خود به خاک سپرده شد.

دلیل نامگذاری روز دختر در تاریخ ملی شیعیان را میتوان هم مجرد بودن ایشان و هم پاکدامنی و حیای این بزرگ بانوی اسلام، به عنوان الگو برای دختران مسلمان و مخصوصا دختران ایرانی بیان کرد.