شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#خاورمیانه#واشنگتن

واشنگتن پست:

روسیه به ایران یک ماهواره پیشرفته تحویل می‌دهد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد که روسیه در حال آماده کردن مقدمات برای تحویل یک ماهواره پیشرفته به ایران با قابلیت ردیابی اهداف نظامی احتمالی در سرتاسر خاورمیانه است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، روزنامه واشنگتن پست روز پنج شنبه در گزارشی با ادعای اینکه روسیه در حال تدارک مقدمات برای تحویل یک ماهواره پیشرفته به ایران است، نوشت که طبق این طرح یک ماهواره ساخت روسیه با نام «کانوپوس- وی» که به دوربینی با قابلیت مشاهده و ضبط تصاویر با وضوح بالا مجهز است، ممکن است ظرف ماه‌های آینده از سوی روسیه پرتاب شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این ماهواره پیشرفته از قابلیت ردیابی اهداف نظامی احتمالی در سراسر خاورمیانه برخوردار است.

روزنامه واشنگتن پست این گزارش را چند روز پیش از دیدار «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود در حاشیه نشست گروه ۷ در ژنو و همچنین مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام منتشر کرد.

این روزنامه در ادامه به نقل از سه مقام ناشناس- یک مقام کنونی، یک مقام پیشین و یک مقام ارشد دولت آمریکا در امور خاورمیانه- مدعی شد که این ماهواره «نظارت و دیده بانی پیوسته بر تأسیسات از پالایشگاه‌های نفت خلیج فارس و پایگاه‌های نظامی اسرائیل گرفته تا سربازخانه‌های عراقی که محل استقرار نیروهای نظامی آمریکاست» را ممکن می‌سازد.

بنا به گزارش واشنگتن پست، این ماهواره که برای مصارف غیرنظامی طراحی و تولید شده، توان و قابلیت سخت افزاری روسیه را نشان می‌دهد و دارای دوربینی با وضوح ۱.۲ است که به ادعای این روزنامه «برای ظرفیت‌های ماهواره‌ای فعلی ایران یک پیشرفت محسوب می‌شود».

گفتنی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در آوریل ۲۰۲۰ اعلام کرد که نخستین ماهواره نظامی کشور را با موفقیت در مدار زمین قرار داده است؛ اقدامی که با مخالفت وزیر خارجه وقت ایالات متحده، مایک پمپئو، روبرو شد و وی ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

منبع: مهر