شهرخبر

دستور پادشاه اردن برای نوسازی نظام سیاسی این کشور

پادشاه اردن دستور تشکیل کمیته‌ای به ریاست نخست وزیر اسبق این کشور برای بازسازی نظام سیاسی را داد.

دستور پادشاه اردن برای نوسازی نظام سیاسی این کشور

براساس بیانیه رسمی دفتر پادشاهی اردن، ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور دستور تشکیل کمیته‌ای سلطنتی برای نوسازی نظام سیاسی اردن با ریاست سمیر الرفاعی، نخست وزیر اسبق اردن را داد.

در این بیانیه آمده است: مأموریت این کمیته تنظیم قانون جدید انتخابات و قانون جدید احزاب و بررسی اصلاحاتی است که براساس این قوانین در قانون اساسی باید ایجاد شود. همچنین هدف دیگر به‌روزآوری سازوکار فعالیت پارلمان است.

این کمیته ۱۰۰ عضو دارد که شامل شخصیت‌هایی از وزرا و نمایندگان سابق، سیاستمداران، جوانان، کارشناسان حقوقی و نویسندگان است و هدف از آن ارائه توصیه‌هایی برای نوسازی نظام حکومت و افزایش مشارکت در تصمیم‌گیری و تهیه فضای مناسب برای قانون‌گذاری و تضمین حضور زنان و جوانان در عرصه‌های حکومتی است.

ملک عبدالله در حکم خود به الرفاعی تأکید کرده که منتظر دریافت نتایج فعالیت این کمیته و پیش‌نویس قوانین پیشنهادی تا حداکثر آغاز دوره پارلمانی جدید در اردن است.

وی گفت، این کمیته مأمور توافق بر سر قوانینی است که نمایندگی عادلانه همه بخش‌های ملت در نهادهای تصمیم گیرنده و اجرایی را تضمین کند.

پادشاه اردن تأکید کرده که این نخستین گام در آغاز سده دوم تشکیل اردن است که باید در تاریخ این کشور به عنوان تلاش صادقانه ملی و گامی به سمت پیشرفت در کشور ثبت شود.

 

منبع: ايسنا