شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#استان تهران#کرونا#واکسن

ادعای معاون درمان ستاد کرونای استان تهران:

برخی افراد با همان دوز اول واکسن، دربرابر کرونا ایمن می‌شوند | تاخیر در دوز دوم، ایمنی‌زایی دوز اول را کم نمی‌کند

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درخصوص کمبود واکسن برای تزریق دوز دوم گفت: ابتلا به کرونا پیش از تزریق واکسن، کاربرد یک دوز را داشته و بعید است وقفه‌ی پیش‌آمده باعث کاهش ایمنی‌زایی دوز اول شود.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به کاهش مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها بیان کرد: در مراجعات بیماران به مراکز درمانی کماکان یک کاهش کلی وجود دارد. در واقع هر هفته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داریم، اما این کاهش‌ها قابل توجه نیست.

وی ادامه داد: موارد بستری بیماران کرونایی نیز به طور متوسط روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ مورد و در حال حاضر نیز کل بستری‌ها حدود ۴۷۰۰ نفر است. کاهشی که مورد نظر ماست، خیلی دیر انجام می‌شود. از زمان پیک بیماری تا الان ۵۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

توکلی در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین تزریق واکسن دانشجوها گفت: هنوز ابلاغیه‌ مکتوب برای بازگشایی مدارس و دانشگاه نیامده است. البته نظر مراکز آموزشی این است که در مهرماه فعالیتشان را حضوری شروع کنند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در مردادماه واکسیناسیون دانشجویان تسهیل پیدا کند. چون آنها که در بیمارستان فعالیت می‌کردند، مثل دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی تقریبا واکسیناسیون‌شان در حال کامل‌شدن است. اما دانش‌آموزان، زیر ۱۸ سال هستند و دستورالعملی برای تزریق واکسن به آنها وجود ندارد.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در مورد برگزاری تورهای گردشگری هم گفت: پروتکل‌های کرونا برای برگزاری تورهای گردشگری ابلاغ و قوانینی در این زمینه تعیین شده است. بنابراین هیچ منعی برای برگزاری تورهای گردشگری در تابستان وجود ندارد.

توکلی با اشاره به کمبود واکسن برای تزریق دوز دوم بیان کرد: الان در دوز دوم واکسن کرونا به شکل قابل توجه کمبود نداریم و فقط بعضی مراکزند که مشکل دارند. البته برخی افراد با همان دوز اول هم ایمنی قابل توجه را به دست می‌آورند. به خصوص اگر سابقه ابتلا هم داشته باشند.

وی افزود: ابتلا برای آنها کاربرد یک دوز را داشته و بعید است وقفه‌ی پیش‌آمده باعث کاهش ایمنی‌زایی دوز اول شود. البته برای شارژ مجدد واکسن برای دوز دوم، مسؤلان در تلاشند. به علاوه، مجوز اضطراری استفاده از واکسن برکت برای تزریق هم در حال پیگیری است.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از واکسن برکت به جای دوز دوم واکسن‌های خارجی مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: استفاده از واکسن‌ها در دوزهای اول و دوم و به شکل جدا از نظر منابع علمی مشکلی ندارد.