شهر خبر

بمب‌گذاری در نزدیکی اجلاس گروه ۷!+جزییات

پلیس انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد فردی را به اتهام بمب‌گذاری قلابی در محل استقرار خبرنگاران اجلاس گروه هفت واقع در جنوب غرب انگلیس دستگیر کرده است.

بمب‌گذاری در نزدیکی اجلاس گروه ۷!+جزییات

به گزارش منیبان، ماموران پلیس به همراه تیم خنثی کننده بمب حوالی ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه صبح امروز راهی یکی از هتل‌های شهر فالموث می‌شوند که درباره شناسایی یک بسته مشکوک گزارش‌هایی منتقل شده ‌بود.

پلیس پس از آن اعلام کرد که بمب قلابی است که حدود ۱۰۰ نفر از مسافران هتل تخلیه و زابراه شده بودند. بر اساس بیانیه پلیس یک مرد ۲۰ ساله از اهالی شهر فالموث به اتهام جاسازی بمب قلابی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد.

رهبران هفت کشور صنعتی جهان در دهکده ساحلی کورن‌وال انگلیس گردهم‌آمده‌اند تا درچارچوب اجلاس گروه هفت در مورد مسائل مهم جهانی از جمله همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی بحث و تبادل نظر کنند. این اولین نشست رهبران اقتصادهای توسعه یافته طی حدود دو سال اخیر بشمار می‌رود. خبرنگاران سراسر جهان در شهرهای اطراف کورن‌وال مستقر شده‌اند تا اخبار این رویداد مهم را پوشش دهند.

در همین حال نیروهای پلیس انگلیس برای تشدید تدابیر امنیتی به حالت آماده باش درآمده‌اند. خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که حدود پنج هزار افسر پلیس مازاد از سراسر انگلیس برای کمک به تامین امنیت برگزاری این اجلاس به همراه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ افسر و پرسنل اصلی، در این مکان حضور خواهند یافت.

یک مقام ارشد تامین امنیت برگزاری اجلاس گروه هفت در این رابطه گفت: هر اقدام امنیتی که انجام می‌دهیم، متناسب و قانونی خواهد بود. می‌دانیم که چشم رسانه‌های جهان طی روزهای آینده، به سوی ما خواهد بود.

در کنار وجود تهدیدات تروریستی احتمالی همزمان با برگزاری نشست گروه هفت در انگلیس، چالش دیگر مواجهه با راهپیمایی و اعتراض‌های مخالفان این گروه خواهد بود که به گفته مقامات پلیس، می‌تواند موجب بروز اختلالاتی در مسیر سازماندهی مناسب این اجلاس شود.

 گروه مخالفان افزایش قدرت سرکوبگرانه پلیس انگلیس، یکی از حدود ۲۰ گروهی است که به «ائتلاف در برابر گروه ۷ مقاومت کن» پیوسته‌اند، اعلام کرد: حقوق ما در مسیر برگزاری اعتراض آرام و مبادی آداب محقق نخواهد شد، بلکه باید اعتراضی پرسروصدا و چشم‌نواز داشته باشیم. صدای اعتراض ما باید بلند و پرسروصدا باشد. 

پلیس انگلیس اعلام کرد که تاکنون ۴۰ گروه برای برگزاری تظاهرات اعتراضی طی روزهای درخواست کرده‌اند. این درحالیست که گروه «ائتلاف در برابر گروه ۷ مقاومت کن» گفته که برای برگزاری تظاهرات با پلیس هماهنگی نخواهد کرد.

پلیس اعلام کرد از حق اعتراض‌های مسالمت آمیز معترضان حمایت می‌کند و به همین دلیل چهار منطقه را برای برگزاری تجمعات احتمالی در نطر گرفته، اما به نظر می‌رسد فعالان مخالف سیاست‌های گروه هفت (از جمله فعالان حامی محیط زیست و ضدجنگ) این مسئله را نخواهند پذیرفت و به دنبال برگزاری اعتراض‌های خود در مکان‌های بیشتری خواهند بود که به چالشی برای تامین‌کنندگان امنیت این اجلاس تبدیل شده است.