شهرخبر

سعید جلیلی: برنامه ایجاد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار شغل را در طول ۴ سال دارم


سعید جلیلی: برنامه ایجاد 4 میلیون و 300 هزار شغل را در طول 4 سال دارم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برآورد ما این است که در پایان ۱۴۰۴ به ۴ میلیون ۳۴۹ هزار شغل جدید برسیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری، گفت: حرکت در مسیر اشتغال در حقیقت برداشتن مشکلات بزرگ تر است.‌ شعار ما این است کشور جهش پیدا کند؛ برای جهش باید سراغ شهروندان رفت و از آنها در عرصه‌های مختلف کمک خواست لذا اشتغال زمینه جهش کشور است. 

 

وی افزود: رییس جمهور یعنی کسی که دستگاه اجرایی را برای 4 سال ریل گذاری کند. ما میگوییم می شود جهش کرد و می توانیم. اشتغال هم رفع بیکاری است و فعال شدن فرصت‌های کشور؛ بنابراین باید نگاه ملی و فرابخشی در این زمینه وجود داشته باشد. بر همین مبنا، راهبرد ایجاد اشتغال ما این است که رئیس جمهور برای هر دستگاه اجرایی ماموریت‌های مشخص برای ایجاد اشتغال تعریف کند

جلیلی با بیان اینکه اگر برای استاندار ماموریت ایجاد اشتغال تعریف نکنیم، دوره او تمام می‌شود و معلوم نیست چه میزان اشتغال بوجود بیاید، تصریح کرد: اگر به او ماموریت بدهید که سال به سال چه میزان اشتغال باید ایجاد شود و او موظف باشد، استاندارد طبق سازوکاری که دولت برای او تهیه کرده است به دنبال کار می‌رود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه به موازات استانداران،وزرا نیز همین ماموریت را باید دنبال کنند، گفت: آنگاه در پایان هر دوره مشخص، وزرا نیز می‌بایست پاسخگوی عملکرد خود باشند. اگر پیشرفت زمانی صورت نگرفته باشد رئیس جمهور باید مدیر خود را بازخواست کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات ما این است که بخش‌ها پشت ضعف‌های یکدیگر قایم بشوند؛ اگر بهانه‌ای وجود داشته باشد، اگر اختلاف نظر میان وزرا به وجود بیاید و در مسیر رسیدن به نتیجه ماموریت ملی خود خلل داشته باشند، اینجا نقش رئیس جمهور مشخص می‌شود. هنر رئیس جمهور ایجاد همین هماهنگی است.

وی درباره نقش تحریمها در ایجاد اشتغال گفت: سال نود و دو که مسئول اجرایی در کشور بودم نیز اعلام کردم که عمده مشکلات ما به تحریم ربطی ندارد و می توان اشتغال ایجاد کرد. برآورد ما این است که در سال اول، 764 هزار شغل، در پایان 1401 دو میلیون 535 هزار ، در پایان 1402، 4میلیون 43 هزار، در پایان 1403، 4 میلیون 136 هزار و در پایان 1404 به 4 میلیون 349 هزار شغل جدید برسیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این آمار به صورت تفکیکی در هر بخش بدست آمده است، گفت: در بخش معدن، کشاورزی، شیلات، گردشگری و .. و در همه‌ی این بخش‌ها موانع و فرصت‌ها برآورد شده است و برمبنای مطالعات دقیق و واقعی. بخشی از این برنامه‌ها اصلا نیازی به منابع جدید ندارد؛ در بسیاری از زمینه‌ها مردم می‌گویند فقط کافی است که دولت مانع کار ما نشود.

جلیلی خاطرنشان کرد: در زمینه‌های مختلف، این موانع که دولت ایجاد می‌کند شناسایی شده است و همین رفع مانع از سوی دولت، زمینه بسیاری از اشتغال‌ها را به وجود می‌آورد.  انحصار مجوزات شغلی باید شکسته شود؛ مجوز بسیاری از دفاتر مثل پیشخوان دولت، داروخانه‌ها، دفاتر بورس و .. خریده و فروش می‌شود و اینها باید لغو شوند.

وی افزود: من ده‌ها شهرک صنعتی را رفتم؛ مهمترین مشکل آنها نقدینگی است و این درحالی است که روزانه دو هزار میلیارد دلار در کشور خلق پول صورت می‌گیرد. هیئت امنای دانشگاه‌ها زینت المجالس نیستند؛ اگر برای دانشگاه‌های دولتی ماموریت ایجاد اشتغال تعریف شود، این اعضا می‌بایست به دنبال ایجاد شغل باشند نه اینکه سالی یک بار یا چندبار دورهم تشکیل جلسه بدهند. 

این خبر در حال تکمیل است...