شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

به صدا در آمدن زنگ هشدار در افغانستان/حملات طالبان ادامه دار شد+جزییات

در حالی‌که حملات و تحرکات نظامی گروه «طالبان» در افغانستان ادامه دارد، نگرانی مردم این کشور از تحولات آینده افزایش یافته و همزمان گزارش شده که آمریکا حملات هوایی به این گروه درصورت به خطر افتادن شهر کابل را بررسی می‌کند.

به صدا در آمدن زنگ هشدار در افغانستان/حملات طالبان ادامه دار شد+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از رسانه‌های افغانستان، منابع امنیتی در ولایت «بغلان» امروز (پنجشنبه) اعلام کردند که در نتیجه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده  در نزدیک یک پایگاه نیروهای ارتش این کشور در این ولایت، شش تن از نیروهای امنیتی جان باختند و بیش از ۱۰ تن دیگر زخمی شدند. این رویداد حوالی ساعت دو بامداد امروز در نزدیکی نیروهای ارتش در منطقۀ «باغ شمال» شهر «پلخمری» مرکز این ولایت، رخ داده‌ است.

منابع آگاه گفته‌اند که همزمان با این رویداد، طالبان شاهراه بغلان ـ سمنگان را نیز مین‌گذاری کرده و در چندین بخش کمین گذاشته و جاده عمومی نیز مسدود است. به‌گفته مقامات نظامی، طالبان پس از این رویداد، درگیری را آغاز کردند که از سوی نیروهای دولتی عقب زده شده و شماری از سربازان ارتش در این حمله، زخمی شدند و دیوارهای  پایگاه نظامیان افغان تخریب شده‌ است. گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. 

به نوشته روزنامه «هشت صبح» کابل، در چند روز اخیر میزان خشونت‌ و حملات گروه طالبان به نیروهای دولتی شدت گرفته است. تنها در پنج روز گذشته هشت شهر به تصرف این گروه درآمده است. هرچند نیروهای امنیتی سقوط این شهرها را رد می‌کنند و می‌گویند که به دلیل مشکلات فنی عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند، اما مردم و اعضای مجلس نمایندگان افغانستان از این وضعیت نگران‌ شده‌اند.

 شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان چنین عقب‌نشینی‌ها را ناشی از «ضعف» مدیریتی در نهادهای امنیتی عنوان می‌کنند و اعلام کردند که این نهادها باید به جای عقب‌نشینی، پیش‌روی کنند تا روحیه نیروهای امنیتی بالا رود و مردم نیز از نگرانی رهایی یابند. در عین حال شهروندان کشور نیز از سقوط دنباله‌دار شهرها ابراز نگرانی کرده‌ و از نیروهای امنیتی خواسته‌اند که مانع سقوط شهرها و روستاهای بیشتر را بگیرند.

گروه طالبان با شروع ماه مه (اردیبهشت)، حملات‌ گسترده‌ای در نقاط مختلف افغانستان راه‌اندازی کرده‌ است. این گروه در حال حاضر در همه‌ ولایات با نیروهای امنیتی این کشور درگیر جنگ‌ هستند، اما اطلاعات حاکی است که  این درگیری‌ها در ولایت‌های «نورستان، غزنی، زابل، ارزگان، فاریاب، بادغیس و غور» بیش‌ از سایر مناطق این کشور بوده است.

پس از اعلام زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گروه طالبان حملاتش را افزایش داده‌ و در ماه مه نزدیک به ۱۵ شهر (ولسوالی) سقوط کرده و نزدیک به پنج هزار نفر در جریان درگیریهای این گروه و نیروهای دولتی جان باخته‌اند.

در همین حال ، وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن ممکن است این کشور پس از خروج نیروهایش از افغانستان، در صورت به خطر افتادن شهرهای بزرگی چون کابل، طالبان را آماج حمله‌‎های هوایی قرار دهد. روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که پنتاگون در حال بررسی، گرفتن مجوز برای انجام حمله‌های هوایی در پشتیبانی از نیروهای دولتی افغانستان در صورتی که کابل یا شهرهای مهم دیگر این کشور با خطر سقوط به دست گروه طالبان روبه رو شوند.

از سوی دیگر، شماری از مقامات دولتی در افغانستان  معتقدند که طالبان هرگز در میدان جنگ پیروز نمی‌شوند. «شاه‌حسین مرتضوی» مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان در امور فرهنگی، گفته است که طالبان در ماه رمضان از همه‌ توان خود برای تصرف شهرهای بزرگ استفاده کرد، اما موفق نشد. او افزود که حالا با تصرف «چند منطقه کوچک در نقاط آسیب‌پذیر» کوشش دارند که به سرخط رسانه‌های داخلی قرار گیرند و در میز گفت‌وگو امتیاز به دست آورند.

مرتضوی تصریح کرد که طالبان نه طرحی برای صلح دارند و نه باور به آن‌. علاوه بر این، مشاور رییس جمهوری افغانستان بیان کرد که رهبری طالبان هیچ تسلطی بر بدنه نظامی این گروه در میدان جنگ ندارد. او تأکید کرد که وقت آن رسیده تا درباره ادامه گفت‌وگوهای دولت با گروه طالبان تجدید نظر شود.

این در حالی است که با گذشت یک هفته از سفر هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به دوحه، مذاکرات این هیات با نمایندگان گروه طالبان هنوز آغاز نشده است. وزارت امور صلح این کشور اعلام کرد که هماهنگی برای آغاز این مذاکرات کلید خورده، اما هنوز زمان دقیق آن روشن نیست. یک منبع آگاه در «شورای مصالحه» افغانستان تصریح کرد که با وجود تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات، طالبان هنوز آمادگی‌شان برای ازسرگیری این روند را اعلام نکرده‌ است.