علیرضا زاکانی در گفت وگوی تلویزیونی با مردم استان گیلان، با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پیام بزرگ به دنیا صادر کرد و جهانیان این پیام بزرگ را دریافتند، گفت: تلفیق آزادی به معنای درست آن با عدالت و تجمیع این دو مفهوم با معنویت امکانی را فراهم کرد که انقلاب اسلامی ایران راه گمشده بشر را در دوره تاریک کنونی فراروی جامعه جهانی قرار دهد.

وی شعارهای انقلاب را بسیار جذاب و زیبا دانست که با فطرت انسان سازگار بود و اظهار کرد: اعتراض به استبداد ستمشاهی و پرخاش علیه سلطه گری بیگانگان و استکبار بین المللی با انقلاب ایران معنا یافت.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه قبل از انقلاب بخش کوچکی از کشور آباد بود، اما سراسر ایران در فقر و فلاکت می سوخت، تصریح کرد: امروز کشور ما چهره و شرایط دیگری را تجربه می کند که مایه افتخار ماست، اما شاهد مشکلاتی نیز هستیم که با رفع آنان می توانیم بزرگی و عظمت ایران و انقلاب را رقم بزنیم.

زاکانی، بزرگترین رسالت یک انقلابی را تحقق شعارهای انقلاب از جمله آزادی، استقلال، عدالت، معنویت و پیشرفت ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: امروز نیازمندیم دست به دست هم دهیم و یک کشور الگو جهت تکثیر و تمدن سازی نوین اسلامی فراهم کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربه ۴۲ ساله انقلاب، اظهار کرد: درگیر مافیاهای مختلف هستیم و دنیاپرستان قدرت گرا، قدرت گرایان بی مغز، دنیاخواهان قدرت پرست، قدرت پرستان بی فکر و عالمان بی عمل این شرایط را ایجاد کردند. در واقع سه ضلعی قدرت، ثروت و خودباختگی در مقابل بیگانگان شرایطی را فراهم کرده که گرفتار یک مافیای هفت سر شویم لذا باید بکوشیم این مافیا را بشکنیم و این مهم میسر نمی شود؛ مگر اینکه دولت دست به یک اقدام اصلاحی همه جانبه بزند. اگر بتوانیم با این اقدام اصلاحی همه جانبه یک شرایط نوینی را برای کشور رقم بزنیم، حتما خواهیم توانست قله های بلند و پرافتخار را با سرعت فتح کنیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، فوری ترین دولت جدید را تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت دانست و متذکر شد: در این عرصه آغاز کار معطوف به جهش تولید و برداشتن موانع تولید و کمک کردن به رونق تولید است لذا هرآنچه به درد تولید می خورد، به درد ما در حوزه اقتصاد نیز می خورد و هرآنچه در مقابل تولید است، ما در مقابل آن هستیم.

زاکانی، شهرستان ها را نقاط مولد و حاصلخیزی دانست که باید به ظرفیت های آنان توجه شود و گفت: با یک آمایش دقیق سرزمینی و یک استراتژی صنعتی درست می توانیم پیشرانان صنعتی را در پیش بگیریم و کارگاه های خرد، کوچک و متوسط را آنگونه تنظیم کنیم که متن جامعه در جهت تولید قیام کند.

وی با اشاره به کاهش حدود ۳۴ درصدی قدرت پول ملی، عنوان کرد: تورم، بیکاری، فقر، فساد، اعتیاد و... مربوط به بی برنامگی دولت است لذا متعهد می شویم که در ابتدای راه اصلاح را از خود دولت شروع کنیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اولین اقدام دولت خود را تمرکززدایی و دادن قدرت به شهرستان ها دانست و تاکید کرد: ما شهرستان ها را کانون مشخص تصمیم گیری، مرکز معین برنامه ریزی و نقطه دقیق هزینه کرد و به کارگیری امکانات و اختیارات اجرایی قرار می دهیم. براساس برنامه های توسعه بیست سال است که کشور انتظار توزیع قدرت و تمرکززدایی را می کشد.

زاکانی، با اشاره به تقسیم بودجه به چهار دسته پروژه های ملی، پروژه های ملی استانی، اعتبارات وزارتخانه ها و اعتبارات استانی، خاطرنشان کرد: تنها ۱۰ درصد بودجه کشور به استان ها می رسد که با استقلال و پیشرفت شهرستان ها منافات دارد؛ البته همه ما دوستدار زادگاه خود هستیم، اما باید برای رفع فقر و بیکاری و ضعف زیرساخت ها برنامه ریزی کنیم.

وی وظیفه دولت را تمرکززدایی در سه سطح کشوری، استانی و شهرستانی دانست و یادآور شد: دولت باید در سطح کشوری سیاستگذاری و برنامه ریزی های کلان را بر عهده بگیرند و در استان ها پیگیر سیاستگذاری و هماهنگی میانی باشد تا شهرستان ها کانون اصلی تحول قرار گیرند که با دادن اعتبارات و اختیارات محقق می شود و می تواند چهره شهرستان را براساس آمایش تغییر دهد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه شهرستان ها باید حرکت در جهت رقابت و رشد و سازندگی را دنبال کنند تا قاعده هرم اجتماعی دگرگون شود، گفت: اولین وعده دولت بنده تمرکززدایی و محور قرار دادن شهرستان ها براساس الگوی آمایش و در چارچوب پیشرانان تحول اقتصادی خواهد بود که یکی از مهمترین آنها کشاورزی و توسعه روستایی است.

زاکانی، جمعیت ایران را معادل ۱.۱ جمعیت دنیا دانست و خاطرنشان کرد: بیش از شش درصد امکانات دنیا در ایران قرار دارد، اما کاهلی و بی ارادگی مسئولان موجب شده نه تنها سرمایه های بزرگ موجود در کشور ناشناخته باقی بماند، بلکه تلاشی در جهت احیا و استفاده از آنها صورت نمی گیرد.

وی شهرستان ها را کانون جهش تولید دانست و عنوان کرد: با انتقال قدرت و تمرکززدایی این امکان برای شهرستان ها فراهم می شود که میدان دار تحول اقتصادی باشند لذا در هر شهرستان نخبگان ملی و محلی را شناسایی کرده و دست استمداد به سوی آنان دراز می کنیم. در واقع از هرم نخبگانی کشور باید برای دولت ایده پردازی کند و در تصمیم سازی های تحولی کمک کار دولت باشد و در اجرا دست مجریان را بگیرد و نظارت تخصصی نسبت به عملکرد دولت داشته باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح کشور را در گرو اصلاح دولت دانست و تصریح کرد: برای هر شهرستان براساس آمایش سرزمین ماموریت های خاص تعریف کردیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد حداقل های زندگی برای عموم مردم از جمله اشتغال و مسکن و تامین اجتماعی و آموزش در راستای تحقق اهداف انقلاب، اظهار کرد: متاسفانه شاهد غفلت دولت نسبت به این امور شده که نیازمند جبران است.

زاکانی، با اشاره به مغفول ماندن قانون ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور و فرایند طولانی اخذ مجوز ساخت مسکن توسط مردم، اضافه کرد: باید به سمتی برویم که با استفاده از فناوری های روز و دقیق جهت تجمیع اطلاعات در کشور، فرایند اخذ مجوزهای کسب و کار یک مرحله ای و به دور از اعمال سلیقه انجام شود؛ در واقع در سایه شفافیت امکان فساد وجود ندارد و رونق تولید شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه باید تمرکززدایی و جهش تولید و ماموریت های خاص هر منطقه را با دولت الکترونیک همراه کنیم، گفت: دولت الکترونیک دولتی سبک بال، روزآمد، شفاف و دقیق است که خروجی آن افزایش کارایی و خدمت به مردم خواهد بود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از مسئولان خواست از عناصر شایسته استفاده کنند و متذکر شد: قبیله بازی و باندبازی و گروه بازی زشت و بد و قبیح است و نباید ظرفیت های ملی را نابود کنیم. امروز حوزه اقتصاد نیازمند تحول است تا با خلق ثروت و توزیع مناسب آن در معیشت، فردی شرمنده خانواده خودش نشود و بتوانیم پرونده بیکاری و سختی معیشت و ناکامی در کسب مسکن را ببندیم.

زاکانی، با بیان اینکه تامین معیشت مردم باید با عزت و رفع مشکلات آنان باشد، خاطرنشان کرد: امروز مردان و زنانی هستند که به خاطر اژدهای هفت سر فساد در مقابل فرزندانشان شرمنده می شود لذا باید ریشه تبعیض و فقر و بیکاری و فساد را کند. بی تردید کندن ریشه فساد و قیام علیه مفاسد و دیوان سالاری نیازمند رشد جدی در حوزه فرهنگ و اجتماع است که در این راستا توجه به تعلیم و تربیت و توجه به ارتقای منزلت و رفاه اجتماعی را از طریق تامین سلامت دنبال می کنیم.

وی با اشاره به تنظیم سه بسته برای سه دهک ضعیف، چهار دهک متوسط و سه دهک بالای جامعه، عنوان کرد: برای همه بهداشت رایگان است و لذا جهت ارائه خدمات درمانی بیماران سرپایی و بستری و صعب العلاج و خاص برنامه ریزی دقیقی را انجام دادیم که بیمار جز درد بیماری درد بی پولی را حس نکند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با تاکید بر لزوم رشد آگاهی و معرفت جامعه از طریق تعلیم و تربیت، یادآور شد: تعلیم و تربیت در خانه، مسجد، آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه، رسانه و فضای مجازی شکل می گیرد لذا همه این حوزه ها باید متحول شود تا بتوانند مسئولیت های خطیر سازندگی و پیشرفت را در کشور بر عهده بگیرند.

زاکانی، حاکمیت مردم سالاری دینی را محور سیاست و امنیت کشور دانست و اظهار کرد: دولت خادم ملت و تکیه گاه آنان در رفع آلام و پیشبرد اهداف انقلاب است لذا یک نهادسازی نوین را دنبال می کنیم تا نخبگان و عموم مردم بتوانند نسبت به دولت و کارکرد مسئولان نظارت داشته باشند و آنان را بازخواست کنند، زیرا مهمترین جزء امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسئولان است و در این صورت کسی نمی تواند غارتگری و مفسده انگیزی کند.

وی از مردم خواست در قیام علیه کاهلی ها و بی ارادگی ها با دولتش همراهی کنند و گفت: بنده طی بیست سال گذشته در جهت درگیری با فساد و زمین زدن مافیا تلاش کردم و امروز شناخت دقیقی از موانع این مسیر دارم که ماحصل آن شکستن کمر مفسده انگیزان خواهد بود لذا همانگونه که دوران بزن و دررو برای آمریکا و اسرائیل به پایان رسیده، دوران بخور و دررو نیز برای مفسدان تمام شده است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تحقق مردم سالاری دینی را ضامن انسجام، ارتقا، توانمندی و اقتدار ملی دانست و یادآور شد: در عرصه بین المللی باید همه ظرفیت ها را در خدمت داخل قرار دهیم و پیام انقلاب را در جهان دنبال کنیم و تلاش ما این باشد که ظرفیت های بی نظیر موجود در منطقه و جهان را برای سرآمدی ایران اسلامی به کار ببندیم.

زاکانی، از دولت خود به عنوان دولت اقدام و اصلاح یاد کرد و افزود: این دولت قدرت و ظرفیت های موجود در کشور را به شهرستان ها منعکس خواهد کرد. همچنین پذیرش صد درصدی مردم سالاری دینی توسط مسئولان و مدیریت جهادی و تفکر انقلابی را در دستور کار داریم.

وی با تاکید بر دستیابی به عزت و اقتدار و کرامت و رشد دانش در کشور، تصریح کرد: ایران در حوزه قدمت تمدنی ظرفیت های عظیمی دارد و مکتب ما سرآمد است و رهبری حکیم و ملتی در صحنه داریم لذا باید همه با هم حرکت کنیم و با تکیه بر جوانان و زمینه سازی جهت ظهور و بروز اقوام و مذاهب و اقلیت ها در اقصی نقاط کشور، تغییر و تحول را رقم بزنیم و نقاط کم برخوردار را اولویت ویژه در نظر بگیریم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همچنین خواستار حضور حداکثری ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد شد و تاکید کرد: با مشارکت بالا در انتخابات و یک انتخاب شایسته زمینه تحول فراگیر را در ایران اسلامی فراهم خواهیم کرد.