سید ابراهیم رئیسی در برنامه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با جوانان در شبکه سه سیما گفت: موضوع بازار سرمایه مهم است زیرا مردم اعتماد کردند برای اینکه بتوانند نفعی حاصل کنند اما چون عرضه به مقدار تقاضا نبود و همچنین مدیریت و نظارتی بر این بازار نبود، این وضعیت پیش آمد. باید به سهامداران خرد تضمین بدهیم و در یک کلمه دولت نباید از بورس به عنوان قلک استفاده کند.

وی افزود: در پرداخت تسهیلات بانکی بی عدالتی وجود دارد. گویا قرار است پنج درصد از افراد ۹۵ درصد منابع را دریافت کنند؛ آن هم به جای اختصاص به تولید به جای دیگری برود. وظیفه بانک مرکزی نظارت بر سیستم بانکی است، نه با توصیه، کار یک مسئول مدیریت است نه توصیه. مسئول باید احقاق حق کند.

رئیسی گفت: قانون نظام بانکی را موظف کرده که پرداخت تسهیلات عادلانه باشد. یکی از محورهای تحولی ما مربوط به تحول در نظام بانکی خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور، معادن بسیار ارزشمندی وجود دارد که باید فعال و فرآوری شود. معدن به عنوان یک موضوع مهم برای اشتغال و ایجاد ارزش افزوده باید در بین مسائل مهم دولت مطرح باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: آیا با چند فرهنگسرا، مشکل استعدادهای فرهنگی جوانان حل می‌شود؟ ما در حوزه شعر و ادبیات، موسیقی، سینما و سایر زمینه‌های هنری استعدادهای فراوانی داریم.

رئیسی سپس به سابقه اقدامات فرهنگی و هنری خود در دوره تولیت آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: بنده در حرم رضوی، یک رواق را به شعرا اختصاص دادم و باعث رونق شعر در خراسان رضوی و محل رفت‌وآمد شاعران شد و علاوه بر این هنرمندان نیز در حوزه‌های مختلف فعال شدند.

وی تأکید کرد: تشکل‌های مردمی بسیار فعالی وجود دارند که دولت فقط باید از این‌ها پشتیبانی کند. هم پشتیبانی حقوقی، هم مالی و هم میدان دادن برای فعالیت و کار را به دست گرفتن. ما این تشکل‌ها را با حضور خود جوانان فعال خواهیم کرد.

رئیسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره استان سیستان و بلوچستان گفت: اگر ظرفیت‌های اقتصادی در سیستان و بلوچستان فعال شود، تمام جوانان سیستانی و بلوچستانی به کار گرفته می‌شوند و باز هم نیروی انسانی مورد نیاز است.

وی افزود: ما به سادگی می‌توانیم با همت مردم و پشتیبانی مردم، سیستان و بلوچستان را به یک استان فعال در حوزه صادرات و تولید تبدیل کنیم. چرا ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در هر سال اجرا نشده است؟ چرا به اندازه نیاز مردم خانه ساخته نشده است؟ ما در کشور زمین کم نداریم که در اختیار دستگاه‌هاست. این زمین‌ها قطعا آزاد خواهد شد و رایگان یا با تسهیلات در اختیار اقشار مختلف قرار خواهد گرفت.  اگر کشور سالی یک میلیون مسکن نسازد، حتما عقب خواهد بود.

وی ادامه داد: ظرفیت کشور ما به قدری است که می‌توانیم مرجعیت علمی در منطقه و جهان داشته باشیم. علم در کشور ما باید به تولید پیوند بخورد. صنعت ما امروز نیازمند پشتیبانی هر چه بیشتر ارتباط با فناوری‌های دانش‌بنیان است.

رئیسی گفت: از ما سؤال می‌کنند که شما چطور موشک می‌سازید ولی وضع خودرو این است؟ این سوال درستی است که باید با سرریز شدن فناوری‌های دفاعی در حوزه صنایع خودرویی به آن پاسخ داد. اگر صنعت با علم پیوند خورد بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه زنجیره تامین اشکال اساسی دارد، تصریح کرد: چرا باید محصول کشاورز روی دست او بماند؟ چرا اگر یک محصولی مازاد است نباید فرآوری و تبدیل شود؟ یک روز گوجه و یک روز پیاز؛ هر بار یک محصول تبدیل به معضل می‌شود. سیب در آذربایجان غربی نباید از بین برود. باید همانجا تبدیل به یک محصول با ارزش افزوده شود.

وی  با بیان اینکه ایجاد شغل، حق مردم و وظیفه دولت است، گفت: الان ۴۰٪ از ظرفیت بخش تولید کشور معطل مانده، چرا دولت باید چنین اجازه‌ای بدهد؟ چرا خصوصی‌سازی غلط باید منجر به تعطیلی کارگاه و کارخانه و بیکاری شود؟ حلقه مفقوده در کشور ما مدیریت است. امکانات کشور برای رفع مشکلات کافی است.

وی افزود: من از کف مردم حرف میزنم، من در اتاقم نمی‌نشینم. مردم توان پیش‌بینی بازار را ندارند و در بازار بی‌ثبات اشتغال در خطر است. ما باید زنجیره را از تولید تا مصرف قابل پیش‌بینی کنیم. کسی نباید اجناس را در کشتی نگه دارد که بعد از گران شدن داخل بازار بیاورد.

رئیسی ادامه داد: خصوصی‌سازی طبق قانون اساسی و مصوبات نظام، یک ضرورت برای اقتصاد ماست. خصوصی‌سازی هم غیر از خصولتی‌سازی است. آقای حاج قربونعلی دلار دولتی را در بازار آزاد فروخته و ماشین سازی تبریز را با مبلغ نازل خریده و بعد کارخانه را به تعطیلی کشانده، این خصوصی سازی است؟ ما به این پرونده ها رسیدگی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما گفتیم هم ساختار و هم رفتار خصوصی سازی باید اصلاح شود. در بسیاری از این شرکت‌ها، کارخانه نابود شده تا زمین آن را بفروشند. قطعا با اینکه بخواهند یک واحد تولیدی را به نابودی بکشانند، مقابله خواهد شد.

رئیسی تصریح کرد: صرف واگذاری به بخش خصوصی مشکلی را حل نمی‌کند، پس از واگذاری کار دولت تازه آغاز می‌شود. اینکه دولت بنشیند تا اقساطش را پرداخت کنند و آن را هم پرداخت نکنند، اسمش خصوصی‌سازی نیست!

وی افزود: اگر نظام کشاورزی را اصلاح کنیم چرا روستاییان ما باید روستا را ترک کنند؟ اگر قرار است وام و تسهیلات پرداخت شود، محصول او خریداری شود، دلیلی برای ترک روستا وجود ندارد. ما تا کنون چندین بار جشن خودکفایی گندم گرفتیم، پس برای چه هنوز واردات داریم؟ این برای آن است که مدیریت وجود ندارد.

رئیسی در پایان با اشاره به موضوع ورزش گفت: والیبال ما کجا قرار داشت و حالا کجاست؟ با همت و مدیریت می‌توان در سایر زمینه‌ها نیز رشد کرد. بچه‌های ما استعداد پیشرفت‌ها در سطح جهانی را دارند و همانطور که در والیبال نشان داده شد، در سایر عرصه‌های ورزش قهرمانی نیز موفق خواهیم شد. جوانان عزیز! می‌دانم شما از سوءمدیریت و عملکرد دولت ناراحتید، می‌دانم سفره‌های شما و کسب و کار شما آسیب دیده، ولی با امید تمام پای صندوق رای بیایید و بدانید این سرخوردگی‌ها پایان خواهد یافت.