به گزارش برنا، «لویس بونو» کاردار آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بدون اشاره به زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی که بزرگترین خطر و تهدید برای امنیت خاورمیانه به‌شمار می‌رود، ادعا کرد: «ژوئن سال گذشته، در پی مخالفت ایران با دسترسی به دومکان اعلام نشده، شورای حکام با صدور قطعنامه‌ای از تهران خواست تا به طور کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌های این آژانس عمل کند. مارس گذشته در پی گزارش مدیر کل آژانس پیرامون شناسایی ذرات اتمی در این مکان‌ها، ایران با پیشنهاد مدیرکل آژانس برای گفت‌وگوهای فنی با هدف حل و فصل سووالات آژانس موافقت کرد. اما گزارش آخر مدیرکل حاکی است که از آن زمان تاکنون و به رغم قطعنامه سال گذشته شورا، ایران از ارائه همکاری با آژانس امتناع کرده است».

وی مدعی شد: «همانطور که مدیرکل آژانس اشاره کرده است، فقدان پیشرفت در حل سووالات باقی‌مانده به طور جدی توانایی این سازمان را برای راستی آزمایی صحت و کامل بودن اظهارنامه‌های پادمانی ایران و ارائه اطمینان از صلح‌آمیز بودن تمام مواد اتمی در این کشور را تضعیف می‌کند. از این منظر شورای حکام باید همگام با مدیرکل نسبت به این مسائل نگران باشد».

این دیپلمات آمریکایی گفت: «سوالات درخصوص فعالیت‌ها و مواد اتمی اعلام‌نشده در ایران، از تعهدات قانونی این کشور ذیل توافق فراگیر پادمانی که توسط «ان‌پی‌تی» ملزم شده، نشأت می‌گیرد. نمی‌توان این سوالات را کنار گذاشت. شکست در پاسخگو کردن ایران در این خصوص، هم یکپارچگی نظام پادمانی بین‌المللی را تضعیف کرده و هم اینکه سابقه‌ای دردسرساز برای تلاش‌های جهانی جهت مطمئن‌شدن از پایبندی ایران به تمام تعهدات مرتبط با عدم اشاعه می‌شود».

وی ضمن قدردانی از گزارش‌های مدیرکل آژانس در زمینه مسائل پادمانی ایران و اجرای برجام افزود: «تقاضا داریم چنین گزارش‌هایی پیش از جلسه شورای حکام در ماه سپتامبر منتشر شود تا در صورت نیاز بتواند واکنش‌های ضروری را اتخاذ کند».